تداوم بحث و جدلها درباره پست های خالی دولت الکاظمی ؛ از اصرار کُردها تا مخالفت فراکسیون اکثریت

به گزارش تور روسیه ارزان، منابع سیاسی عراق از تداوم بحث و جدلهای جریان های سیاسی درباره کاندیداهای تصدی پست های خالی دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور خبر دادند.

تداوم بحث و جدلها درباره پست های خالی دولت الکاظمی ؛ از اصرار کُردها تا مخالفت فراکسیون اکثریت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، روزنامه الصباح عراق امروز سه شنبه در گزارشی به قلم مهند عبدالوهاب به آنالیز بحث و جدلها برای معرفی کاندیداهای پست های خالی دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پرداخت و به نقل از منابع کُرد عراقی نوشت: فواد حسین و خالد شوانی از بارزترین کاندیداهای تصدی وزارتخانه های خارجه و دادگستری در دولت الکاظمی هستند.

محمود عثمان از رهبران کُرد مستقل عراقی گفت: حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق درخصوص کاندید کردن خالد شوانی برای تصدی پست وزارت دادگستری توافق نموده اند و فواد حسین نیز نامزد کُردها برای تصدی پست وزارت خارجه در صورت اعطای آن به آنها خواهد بود.

عثمان اضافه نمود: یک هیئت کُرد بزودی برای بحث و گفت وگو با الکاظمی و تشکل های سیاسی درباره شماری از پرونده های حل نشده بین منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی نظیر پرونده حقوق و صادرات نفت و پیشمرگه به بغداد سفر خواهد نمود.

این درحالی است که ائتلاف الفتح در عراق تاکید می نماید که اکثریت نمایندگان مجلس توافق نظر دارند که به هرگونه وزیر سابق برای تصدی پست در دولت جدید رای اعتماد ندهند.

فاضل جابر نماینده ائتلاف الفتح گفت: اکثریت اعضای مجلس درخصوص رای ندادن به هرگونه وزیر سابقی اتفاق نظر دارند و بین روسای فراکسیون های سیاسی توافق در این زمینه وجود دارد.

وی از نیروهای سیاسی کُرد عراقی خواست تا روی معرفی فواد حسین برای تصدی پست وزارت خارجه اصرار نکند زیرا از طرف اکثریت اعضای مجلس رد خواهد شد.

همزمان نیز جریان ترکمان های عراق چشم به دستیابی به یکی از پست های وزارتی به جامانده دارد و مذاکرات برای اعطای پست وزارت نفت به یک چهره اهل بصره که وابسته به هیچ جریان سیاسی نباشد، ادامه دارد.

یک مسئول بلندپایه در وزارت نفت عراق پیشتر فاش کرد که علی عبدالامیر علاوی وزیر دارایی به عنوان سرپرست وزارت نفت تا زمان معرفی فرد دیگری برای تصدی این پست معین خواهد شد.

مختار الموسوی رئیس فراکسیون تجمع ملی ترکمانی گفت: الکاظمی به ترکمان ها وعده داده است که اگر یک پست وزارتی نگیرند، نقشی حاکمیتی را در هیئت های مستقل ایفا نمایند.

این درحالی است که محمد البلداوی نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق پنجشنبه گذشته گفته بود که اختلافات بین تشکل های سیاسی درباره وزارتخانه های به جامانده وجود دارد.

همه اینها درحالی است که بعضی منابع سیاسی گفتند که نهایی شدن باقی پست های خالی وزارت دولت الکاظمی 10 روز بعد از عید سعید فطر خواهد بود زیرا الکاظمی درحال حاضر سرگم پرونده های بسیار مهم یعنی حقوق بازنشستگان و تصویب قانون بودجه است.

به همین دلیل، بعضی اسناد صادره از دفتر الکاظمی نشان می دهد که تصمیماتی برای سرپرستی بعضی وزارتخانه ها تا زمان معرفی کاندید برای آنها گرفته شده است.

به گزارش وبگاه عراقی ناس براساس این اسناد، تصمیم گرفته شد که خود الکاظمی سرپرستی وزارت خارجه را بدست گیرد و قدیمی ترین قائم مقام وظایف و اختیارات وزیر را داشته باشد.

براین اساس، عدنان درجال وزیر ورزش سرپرستی وزارت فرهنگ را برعهده خواهد داشت و ناصر حسن وزیر ترابری سرپرستی وزارت مهاجرت را به عهده خواهد داشت. نبیل کاظم وزیر آموزش عالی نیز سرپرست وزارت دادگستری خواهد بود.

علی حیدر عبدالامیر وزیر دارایی نیز سرپرستی وزارت نفت و علی حمید مخلف وزیر آموزش و پرورش نیز سرپرستی وزارت تجارت را به عهده خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1336

به "تداوم بحث و جدلها درباره پست های خالی دولت الکاظمی ؛ از اصرار کُردها تا مخالفت فراکسیون اکثریت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم بحث و جدلها درباره پست های خالی دولت الکاظمی ؛ از اصرار کُردها تا مخالفت فراکسیون اکثریت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید