خبرنگاران غربالگری ژنتیک یکهزار و 750 خانوار لرستانی سال جاری انجام می گردد

به گزارش تور روسیه ارزان، خرم آباد - خبرنگاران - مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: با هدف پیشگیری از تولد نوزادان با عوارض جسمی وحرکتی، طرح غربالگری ژنتیک یکهزار و 750 خانوار 2 معلولی استان سال جاری انجام می گردد.

خبرنگاران غربالگری ژنتیک یکهزار و 750 خانوار لرستانی سال جاری انجام می گردد

به گزارش خبرنگاران کرم یاری روز دوشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اضافه نمود: پارسال 143 خانوار سه و 43 خانوار چهار معلولی با پوشش 100 درصد غربالگری ژنتیک شدند و این برنامه در سالجاری برای یکهزار و 750 خانوار 2 معلولی استان اجرا می گردد.

وی با اشاره به فعالیت چهار مرکز غیردولتی و یک مرکز دولتی مشاوره ژنتیک در استان افزود: پارسال یارانه ویزیت و مشاوره ژنتیک 358 زوج پرداخت شد و 878 زوج از خدمات آزمایش های ژنتیک بارداری، آمینوسنتز و سایر موارد مشابه با پرداخت یک میلیارد و 212 میلیون تومان بهره مند شدند.

یاری توضیح داد: همچنین یاری های موردی بابت خدمات غیرپاراکلینیکی به 250 نفر با هزینه 2 میلیارد و 82 میلیون تومان ارائه شد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر 300 کودک با اختلال اوتیسم در 2 مرکز خرم آباد و بروجرد شناسایی و تحت حمایت هستند و به دلیل محدودیت های اقتصادی تا به امروز امکان راه اندازی مراکز مشابه در سایر شهرهای استان فراهم نشده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: این استان به لحاظ شیوع معلولیت رتبه دهم کشور را دارد و هم اکنون 20 هزار معلول با عارضه شدید و خیلی شدید تحت پوشش این سازمان هستند.

یاری اضافه نمود: اطلاعات 50 هزار نفر معلول در سامانه استان ثبت شده است که حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی هستند به نحوی که بیش از 21 هزار بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشکیل داده اند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می نمایند.

وی توضیح داد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است و این سازمان به 2 هزار معلول در مراکز روزانه و شبانه ارائه خدمت می نماید.

یاری گفت: با توجه به اهمیت غربالگری های ژنتیکی، سال گذشته قراردادهایی با بعضی آزمایشگاههای استان منعقد و یاری هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش های خاص ژنتیک، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حرکتی تا حدودی پیشگیری گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1925

به "خبرنگاران غربالگری ژنتیک یکهزار و 750 خانوار لرستانی سال جاری انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران غربالگری ژنتیک یکهزار و 750 خانوار لرستانی سال جاری انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید