آلودگی نوری، عامل مرگ تدریجی درختان ولیعصر

به گزارش تور روسیه ارزان، یک پژوهشگر آلودگی نوری از نورپردازی روی درختان انتقاد کرد و نسبت به مرگ تدریجی درختان از جمله درختان ولیعصر در نتیجه این کار هشدار داد.

آلودگی نوری، عامل مرگ تدریجی درختان ولیعصر

حامد میرزاخلیل که پیش از این هم در خصوص آسیب های جسمی و احتمال بروز سرطان ها بر اثر کنترل نکردن نورپردازی های شهری اظهار نظر نموده بود، در گفت وگو با خبرنگاران نسبت به نورپردازی درختان و خطرات ناشی از آن برای عملکرد درختان هشدار داد و گفت: در بعضی خیابان های بزرگ و مهم تهران مثل ولیعصر، پیروزی، بلوار کشاورز و بلوار میرداماد، درختان با چراغ های LED نورپردازی شده اند، بدون توجه به این موضوع که درخت هم یک موجود زنده است و احتیاج به استراحت دارد.

وی تأکید کرد: گرچه با نورپردازی، از نظر ما انسان ها درختان، زیبا به نظر می آیند اما با این کار سهم زندگی درخت از آن گرفته می گردد چون درخت هم مثل انسان به تاریکی احتیاج دارد و با نورپردازی چرخه فیزیولوژی درخت به هم می ریزد.

این پژوهشگر آلودگی نوری با بیان این موضوع که گیاهان با دو شاخصه دمای هوا و طول روز متوجه تغییر فصل و فرارسیدن خواب زمستانی می شوند، گفت: نورپردازی باعث می گردد که درخت حس کند که هنوز طول روز کم نشده و همچنان تابستان است، برای همین هم فرآیند خزان درختان با تأخیر اتفاق می افتد و متأسفانه گاه شاهد آن هستیم که در خیابان ولیعصر تا آخر آذرماه روی درختان چنار همچنان برگ سبز وجود دارد. طبیعتاً با این روال فصل شکوفه زنی هم چند ماه عقب می افتد و در نهایت به تدریج باعث مرگ درخت می گردد، آن هم درختان خیابان ولیعصر که در خاورمیانه از ارزش طبیعی بالایی برخوردار است.

به گفته میرزاخلیل در کشورهای دیگر هم از نور برای جشن ها استفاده می گردد، برای مثال در شهر لئون فرانسه هر ساله جشن نور برگزار می گردد و در جریان آن تکنولوژی های جدید را روی ساختمان های بزرگ پیاده می نمایند، اما دقت داشته باشیم که این مراسم ها تنها برای بازه محدود چند روزه است و این طور نیست که برای همواره روی درختان و ساختمان ها نورپردازی صورت گیرد.

وی با اشاره به ضرورت آنالیز تأثیر نورپردازی روی درختان و پرنده ها گفت: آلودگی نوری موضوعی چند بعدی است و علاوه بر تأثیرات منفی آن بر محیط زیست باید به لحاظ مالی به دلیل اتلاف انرژی و از منظرهای حقوقی و امنیتی مورد آنالیز قرار گیرد.

این پژوهشگر آلودگی نوری همچنین تأکید کرد: باید بین شب و روز و ابتدای شب و ساعات پایانی شب در نورپردازی تفاوت قائل شویم چون در این ساعات میزان تردد جمعیت و طبیعتاً احتیاج به نور یکسان نیست. متأسفانه در شهرهای ما استاندارد نورپردازی در فضای شهری رعایت نمی گردد.

به گزارش خبرنگاران، این کارشناس حوزه آلودگی نوری پیش از این در خصوص اثرات منفی نورپردازی های خارج از کنترل روی سلامت انسان ها در گفت وگو با خبرنگاران شرح داده بود که انسان باید در تاریکی محض به خواب برود چون هرمون ملاتونین تنها در ساعات شب ترشح می گردد. این هورمون وظیفه تنظیم چرخه طبیعی بدن را برعهده دارد که بر اساس آن چرخه خواب و بیداری، گرسنگی، عادت ماهانه زنان و سایر موارد تنظیم می گردد. دقت داشته باشیم که اگر در اتاق خواب چراغی روشن باشد یا به وسیله تیر چراغ برق یا پارک مجاور خانه نور وارد اتاق خواب گردد، این موضوع باعث اختلال در ترشح هورمون ملاتونین می گردد و فرد بعد از بیدار شدن احساس خستگی و کرختی می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 453

به "آلودگی نوری، عامل مرگ تدریجی درختان ولیعصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی نوری، عامل مرگ تدریجی درختان ولیعصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید