رژیم غذایی مردم مالزی

به گزارش تور روسیه ارزان، خوراکی ها در سفر از بخش های جذاب گردش به شمار میروند و هر جای جدیدی برای خود فرهنگ خاصی را شکل داده است، مردم مالزی با وجود اقلیم معتدل و اختلاط فرهنگی، تنوع غذایی گسترده ای دارند که تقریبا تمام ذائقه های منطقه جنوب شرقی اسیا را حتی با قالبی اسلامی شامل میشود.

رژیم غذایی مردم مالزی

آشپزی مالزی، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و شیوه‌های آشپزی رایج در این کشور است که تنوع زیادی دارد. این تنوع ناشی از حضور اقوام مختلف و تنوع فرهنگی در این کشور است. جمعیت انبوه این کشور به گروه‌های قومی مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود؛ مالایی، چینی و هندی. از دیگر گروه‌های قومی تشکیل‌دهنده مالزی، گروه‌های بومی ناحیه صباح و ساراواک است که در شرق مالزی زندگی می‌کنند. غیر از این‌ها، تعداد زیادی مهاجر از بسیاری از کشورهای دنیا در این منطقه ساکن شده‌اند. بنابراین تعجبی ندارد که آشپزی این کشور بسیار متنوع است و ترکیبی از آشپزی مناطق مختلف در آن مشاهده می‌شود.

علاوه بر اینها، به دلیل سابقه تاریخی مهاجرت در مالزی و دوران استعمار و همین طور موقعیت جغرافیایی این کشور، تاثیر آشپزی کشورهای هلند، بریتانیا، پرتغال و تایلند را نمی‌توان در غذاهای این منطقه نادیده گرفت. از آنجایی که مالزی تاریخ مشترکی با سنگاپور دارد، پیدا کردن غذاهای سنگاپوری گاهی با شکل و شمایل تغیر یافته، غیرممکن نیست. حتی برخی از غذاهای این دو کشور کاملا مشترک و یکسان است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که در سفر به کشورهای مختلف، غذاهای متفاوت را امتحان می‌کنند واز چشیدن طعم‌های جدید، نمی‌ترسند، در تور مالزی از تنوع غذاها شگفت‌زده خواهید شد. در ادامه با چند غذای رایج مالزی آشنا می‌شویم که در سفر می‌توانید آنها را امتحان کنید.

می کولوک (Mee kolok) مالزی

می کولوک یکی دیگر از غذاهای مخصوص منطقه کوچینگ در ساراواک است که بیشتر به عنوان صبحانه رایج است. این غذا را در بیشتر غرفه‌های خیابانی به راحتی پیدا خواهید کرد؛ غذایی که از نودل تخم مرغ و گوشت سرخ شده تهیه می‌شود.

روتی چانای (Roti canai)

این غذا یکی از انواع غذاهایی است که از آشپزی هندی به آشپزی مالزی آمده و نشان‌دهنده تاثیر گروه‌های قومی بر آشپزی این کشور است. البته از این غذاهای هندی در مالزی بسیار پیدا می‌شود. روتی چانای از نانی مسطح همراه با انواع خوراک تشکیل می‌شود. این خوراک غالبا از ترکیب عدس و گوشت مرغ آماده می‌شود.

مطبق (Murtabak)، پتیزای هندی

مطبق یکی دیگر از غذاهای هندی رایج در مالزی است و معمولا آن را پیتزای هندی می‌نامند. اسم این غذا از واژه عربی مطبق به معنای چندلایه، گرفته شده است. این غذا در سراسر مالزی رایج است و معمولا از گوشت چرخ کرده شامل گوشت مرغ، گوسفند یا گوساله، سیر، تخم مرغ، پیاز و کاری، خیارشور، انواع ترشیجات و سس گوجه سرو می‌شود.

ناسی لماک (NASI LEMAK)، غذای ملی مالزی

این غذا اولین غذایی است که در فهرست به آن می‌پردازیم چرا که از اهمیت زیادی برخوردار است و غذای ملی محسوب می‌شود. یکی از اولین غذاهایی که در سفر به مالزی با آن روبه‌رو می‌شوید. اگر نام این غذا را ترجمه کنیم، به معنای برنج چرب است و این نام‌گذاری به خاطر مراحل پخت این غذا است. برای تهیه آن، برنج را در شیر نارگیل با برگ گیاهی به نام پاندانوس آماریلیفولیوس می‌پزند. به طور سنتی، این غذا را در برگ موز و همراه با سس مخصوص، تخم مرغ پخته و بادام زمینی سرخ شده سرو می‌کنند.

این غذای لذیذ، بسیار سنگین و البته چرب است. شاید بهتر باشد آن را در وعده صبحانه امتحان کنید.

لاکسا، سوپ نودل مالزی

این غذا بسیار لذیذ است و لیاقت این را دارد که در رده دوم فهرست بهترین غذاهای مالزی قرار بگیرد. این غذا در واقع نوعی سوپ نودل است که همراه با چاشنی‌های مختلف سرو می‌شود. چاشنی‌ای که با این غذا سرو می‌کنند، از منطقه‌ای به مطقه دیگر متفاوت است. لاکسا بیشتر در مناطق پنانگ و ساراواک رایج است و البته هر کدام از این مناطق، این غذا را به شیوه خود طبخ می‌کنند. برای تهیه آن از نودل تهیه شده از آرد برنج استفاده می‌کنند.

در لاسکای ساراواک، از شیر نارگیل استفاده می‌شود. از نودل ورمیشل برنج یا نودل‌های ضخیم برنج برای تکمیل این غذا بهره می‌برند. همراه با این غذا جوانه لوبیای ترد، رشته‌های گوشت مرغ یا میگو سرو می‌کنند.

Bak Kut The

اسم این غذا را اگر کلمه به کلمه ترجمه کنیم به معنای «گوشت، استخوان چای» است. اما هیچ نوع چای در تهیه این سوپ رایج و محبوب استفاده نمی‌شود. در عوض، مواد غذایی اصلی تهیه این غذا عبارت‌اند از قطعات گوشت، قارچ، سیر، توفو و انواع سبزیجات معطر. این ترکیب را بعد از پختن همراه با نودل یا برنج مصرف می‌کنند. این سوپ معطر، غذایی سیرکننده و کامل مناسب برای شب‌های بلند و روزهای سرد است.

ناسی کاندار (Nasi Kandar) مالزی

ناسی کاندار برنج دمی است که آن را با انواع غذاهای دیگر هندی و مالایی سرو می‌کنند. نکته‌ای که این غذا را با دیگر غذاها متمایز می‌کند در سسی است که پس از پایان پخت برنج، روی آن می ریزند. این غذا اصالتا متعلق به منطقه پنانگ است. اگر نتوانستید به نواحی شمالی سفر کنید، این غذا را می‌توانید در اکثر غذاخوری‌های کوالالامپور پیدا کنید. در این غذاخوری‌ها از دیدن خوراک‌های متنوعی که می‌توانید همراه با این برنج نوش جان کنید، شگفت‌زده خواهید شد.

Cendol

این دسر سنتی یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید زیر آفتاب گرم کوالالامپور امتحان کنید. این دسر در واقع نوعی ژله سبزرنگ است که با آرد برنج تهیه می‌شود. در کنار خیابان‌های کوالامپور، غرفه‌های زیادی را خواهید دید که این دسر لذیذ را همراه با یخ، قند نخل و... سرو می‌کنند. این دسر را در رستوران‌ها معمولا پیدا نمی‌کنید.

آسام پداس (Asam Pedas)

آسام پداس یک غذای تهیه شده از ماهی است و مثل بسیاری از غذاهای مالزی، با یک بشقاب برنج سرو می‌شود. آسام پداس به معنای تند و پرادویه است و نامی است که کاملا ویژگی‌های این غذا را نشان می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این غذا، چیلی خشک شده است. برای طعم دادن به ماهی علاوه بر چیلی از انواع سیر و موسیر و تمر هندی هم استفاده می‌کنند. ترکیب طعم تند و ترش، باعث شده که این غذا یکی از غذاهای محبوب در مالزی باشد. طعم متفاوتی که حتما باید امتحان کنید.

پاندان (Pandan)، وانیل آسیایی

استفاده از برگ‌های پاندان یا گیاه پاندانوس آماریلیفولیوس، در آشپزی مالزی بسیار رایج است به خصوص در تهیه انواع دسر. این گیاه را معمولا وانیل آسیایی می‌نامند. یکی از دسرهایی که در مالزی می‌توانید نوش جان کنید، پنکیک پاندان است. نوعی کیک لایه لایه هم با این گیاه تهیه می‌شود که بسیار لذیذ است.

ساتای مالزی

این غذا بسیار ساده و البته اشتهابرانگیز است. ساتای با انواع گوشت تهیه می‌شود از جمله مرغ، گوسفند یا گوساله. تکه‌های گوشت را در ترکیبی از ادویه‌های محلی، مارینه می‌کنند، سپس به سیخ می‌کشند و با حرارت ملایم کباب می‌کنند. این غذا را می‌توانید ساده نوش جان کنید یا قطعات گوشت را در سسی مخصوص که با نواع مغرها و ادویه‌ها تهیه می‌شود فرو ببرید تا طعمی قوی و متمایز به آن بدهید. هر شکلی که این غذا را بخورید، بدون شک از طعم متفاوت آن لذت می‌برید.

روجاک (Rojak)

روجاک نوعی سالاد است که انواع مختلفی دارد. برای تهیه آن از مواد مختلفی مثل تخم مرغ پخته، سیب زمینی، خیارشور، سس بادام زمینی و سایر مواد استفاده می‌کنند. یکی دیگر از انواع رایج روجاک، سالاد میوه‌ای است که از ترکیب انواع میوه‌ها ازجمله آناناس تهیه می‌شود و روی آن سس مخصوصی که با آبلیمو و چیلی تهیه می‌شود، می‌ریزند. روجاک در زبان مالایی به معنی «مخلوط» است زیرا این سالاد را می‌توان آمیزه‌ای ازعناصر آشپزی چینی و مالایی به حساب آورد. سالاد روجاک به شیوه سنتی در کاسه‌های چوبی درست می‌شود و مواد با قاشق چوبی با سس سیاه مخلوط شده و روی آن با بادام زمینی خرد شده یا گل زنجبیل ریز شده تزیین می‌شود.

روجاک در بیشتر دکه‌های کنار خیابان، ماماک‌ها و حتی مدارس مالزی به فروش می‌رسد ومعمولا آن را در برگ‌های موز که به شکل قیف پیچیده شده است می‌ریزند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

برنج در برگ موز

اگر برایتان اهمیتی ندارد که با دست غذا بخورید و بعد از غذا خوردن دست‌تان حسابی بوی کاری بگیرد، از امتحان کردن این غذا لذت می‌برید. برخلاف معمول که برنج را در بشقاب سرو می‌کنند، در این غذا برنج را در برگ موز سرو می‌کنند. برنج را همراه با کاری، انواع سبزیجات و چاشنی‌های مختلف می‌خورند.

رندانگ (Rendang) مالزی

این غذا یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین غذاهای مالزی است که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این غذا از نظر ادویه‌جات بسیار غنی است و به آرامی و با شعله ملایم پخته می‌شود. ردانگ را بیشتر در جشن‌های مذهبی آماده می‌کنند مثلا عید فطر. این غذا انواع مختلفی دارد. معمولا آن را با گوشت گوساله می‌پزند اما می‌توانید انواع دیگر آن را که با گوشت مرغ و گوسفند تهیه می‌شود امتحان کنید. در اکثر رستوران‌های مالزی می‌توانید این غذا را سفارش دهید.

kopi-O، قهوه مالزیایی

اگر از علاقه‌مندان به قهوه هستید در سفر به مالزی حتما این نوشیدنی را امتحان کنید. این نوشیدنی را سرد هم سرو می‌کنند. نوع سرد این نوشیدنی با یخ فراوان و شیر تغلیظ شده سرو می‌شود.

انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 341

به "رژیم غذایی مردم مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مردم مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید