لزوم فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی معلولان

به گزارش تور روسیه ارزان، مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه عدم دقت در طراحی و اجرا و مناسب سازی بعضی ساختمان ها، مشکلاتی را برای معلولین به وجود آورده است، گفت: ضرورت دارد زمینه شکوفایی و رشد جامعه معلول فراهم گردد.

لزوم فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی معلولان

به گزارش خبرنگاران، امیر مغانلو در اولین نشست تخصصی مناسب سازی معاونین عمرانی و مدیران کل بهزیستی منطقه شش کشور که به میزبانی لرستان و در سالن اجلاس بهزیستی استان برگزار گردید، گفت: بحث چالش های مرتبط با مناسب سازی با سه بخش مد نظر باشد؛ بخش اول وضعیت موجود جامعه آماری معلولیت بوده که مخاطب اصلی و خواستار مناسب سازی هستند. بخش دوم نیز این است که موضوع مناسب سازی و عملکرد مجموعه ستاد و دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور به چه صورت بوده است.

مغانلو با اشاره به اینکه در جهان بطور میانگین 10 درصد جمعیت دارای معلولیت است. در کشور ما براساس آمار سازمان بهزیستی در سال 96 بیش از یک میلیون و 415 هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بوده است، اضافه نمود: این تعداد 2 درصد جمعیت کشور محسوب می شوند و شامل معلولیت با کم توانی شدید و خیلی شدید است. این ضعف باید با ایجاد بانک اطلاعاتی، با دقت و برداشت و برآورد منطقی برداشته گردد.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه بسیاری از معلولیت ها به شکل اکتسابی و مادرزادی هستند، بیان نمود: بطور مثال حوادث کار و بی توجهی به ایمنی در کار منجر به حوادث و صدمه به کارگران می گردد.

مغانلو با اشاره به اینکه در سوانح جاده ای سالانه در کشور 17 هزار نفر فوت می نمایند و بالای 30 هزار نفر در تصادفات دچار صدمه و جراحت می شوند، گفت: با این آمار باید متوجه باشیم که با آمار و ارقام قابل توجه و جدی در حوزه معلولیت مواجهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از معلولین ایرانی و جانبازان کشورمان هنوز در خانه یا آسایشگاه محصور شده و قادر به زندگی مستقل و مشارکت در جامعه همپای شهروندان نیستند، توضیح داد: معلولیت در جامعه ما محدودیت است و موجب آوار شدن کوهی از مسائل بر سر زندگی حداقلی این افراد می گردد.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با اشاره به اینکه در جامعه امروزی دیدگاه عمومی مردم و دستگاه ها به معلولین و مجروحان دیدگاهی کمکی و خیریه است، گفت: در حالیکه به لحاظ قانون و شرع این یک وظیفه و خدمت لازم الاجراست.

مغانلو با بیان اینکه عدم مناسب سازی از درون شهری و برون شهری، دسترس پذیری و تحرک، عدم مناسب سازی محیطی از فضاهای جمعی گرفته تا ساختمان ها، از فضای خصوصی مانند سرویس های بهداشتی تا اماکن عمومی مانند مراکز خرید و ادارات، عدم فرهنگ سازی مناسب، نگاه های نامانوس و ترحم و عدم فراهم کردن کار و معاش و حضور و مشارکت در جامعه از جمله موانع و چالش های پیش روی جامعه معلولین و جانبازان است، گفت: 40 درصد کارگاه های ایران ایمنی لازم را ندارند و متاسفانه به دنبال برخوردهای سطحی، مقطعی و خیریه ای برای معلولین بوده ایم.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه عدم دقت در طراحی و اجرا و مناسب سازی بعضی ساختمان ها، مسائلی را برای معلولین به وجود آورده است که ضرورت دارد زمینه شکوفایی و رشد جامعه معلول فراهم گردد، اضافه نمود: برای افراد دارای معلولیت که دچار زخم بستر بوده و یا به علت بیماری های مختلف احتیاجمند استفاده از داروهای مختلف، پروتز، دست و پای مصنوعی، سمعک، ویلچر و... هستند، تمهیدات لازم دیده نشده است.

مغانلو با اشاره به اینکه در شش ماهه سال 97، 51 جلسه استانی مناسب سازی با 413 مصوبه و 662 جلسه را شاهد بوده ایم، اضافه نمود: شهرداری ها چک لیست های نظارتی مناسب سازی را رعایت نمایند؛ الزام ما در برنامه ریزی و طراحی ابنیه ها و ساختمان ها باید مناسب سازی باشد. دسترس پذیری موضوع روز است و مقیاس آن ساختمان نبوده بلکه شهر است و این مهم زیر بحث مناسب سازی است و مناسب سازی قطعا در اولویت است.

مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور با تاکید براینکه برای مناسب سازی احتیاج است در موافقت نامه های عمرانی اعتبار پیش بینی گردد، گفت: مناسب سازی کدینگ بوده، از جنس مقررات است و دستگاه های اجرایی برای مناسب سازی ساختمان های موجود، بودجه سالانه تعمیر و نگهداری دارند.

مغانلو با بیان اینکه لحاظ کردن مقررات مناسب سازی به جز طرح های موضعی انجام می گردد، گفت: ضوابط و مقررات مناسب سازی باید رعایت گردد و احتیاجی به تاکید دوباره ما در کمیسیون ماده پنج نیست. آسانسور و بالابر در ساختمان های اداری حتما باید دیده گردد.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه بجز استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و قم، 11 درصد شهرداری های استان های سراسر کشور در حال حاضر بطور مکانیزه مجری چک لیست نظارتی مناسب سازی هستند، گفت: 62 درصد از شهرداری ها مجری غیر مکانیزه و دستی چک لیست نظارتی مناسب سازی هستند و 25 درصد شهرداری ها چک لیست نظارتی مناسب سازی را لحاظ نمی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 438

به "لزوم فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید