آنالیز مزد سال آینده در هفته جاری، ملاک معین دستمزد کارگران چیست؟

به گزارش تور روسیه ارزان، طبق گفته وزیرکار این هفته شورای عالی کار تشکیل و تکلیف کمیته دستمزد معین می گردد. هزینه سبد معیشت در کمیته مزد معین و ملاک برای آنالیز مزدی خواهد بود.

آنالیز مزد سال آینده در هفته جاری، ملاک معین دستمزد کارگران چیست؟

به گزارش تسنیم، معمولاً خاتمه هر ماه جلسه شورای عالی کار تشکیل می گردد. 30آذر ماه نیز جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی تشکیل شد.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در همان زمان گفت: مقرر شد در جلسه بعدی درباره کمیته دستمزد صحبت گردد، اما طبق آیین نامه شورای عالی کار اگر سه عضو از شورا درخواست برگزاری جلسه را بدهند جلسه باید تشکیل گردد.

با توجه به درخواست کارگران وزیر کار گفت که این مسئله اولین دستور کار جلسه بعدی شورای عالی کار باشد و چگونگی معین مزد آنالیز گردد.

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت گفته است: اولین جلسه شورای عالی کار برای معین حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402 سه چهار روز دیگر برگزار می گردد. در این جلسه کمیسیون معین حداقل حقوق تعیین خواهد شد.

وی بیان نموده است: این کمیسیون، تحقیقات و مطالعاتش را انجام می دهد و سپس موضوع در دستور کار شورای عالی کار قرار می گیرد. امیدواریم باحضور نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان و نمایندگان دولت آن چیزی که حق و عدالت باشد، تصویب گردد.

مرتضوی گفته است: متغیر ها و مولفه های مختلفی همانند تورم در معین حداقل حقوق و دستمزد کارگران اثر دارند و همه مدنظر است.

طبق گفته وزیرکار احتمالاً آخر ماه جلسه شورای عالی کار معین و کمیته دستمزد نیز تشکیل می گردد و در این راستا آنالیز برای سبد معیشت کارگران از سوی شرکای اجتماعی شروع می گردد. به عبارت دیگر می توان گفت با نزدیک شدن به بهمن ماه مانند سنوات قبلی معین مزد وارد مرحله جدی تری می گردد.

به گفته کارشناسان بازار کار دستمزد سال جاری کمی سخت تر است، چرا که دولتی ها معتقد هستند افزایش مزد باعث ایجاد تورم شده است و از سوی دیگر کارگران اعتقاد دارند که دستمزد فعلی تنها 30 تا 35 درصد هزینه های آن ها را پوشش می دهد و بنابراین خواهان مزدی هستند که جوابگوی هزینه ها باشد و افزایش مزد را علت تورم نمی دانند.

کارفرمایان در یک ضلع دیگر ماجرا معتقدند که مسائل کارگران صرفاً نباید از سوی کارفرما حل گردد، بلکه دولت نقش حمایتگری خود را باید ایفا نماید. با توجه به اعلام رسمی دولت از خط فقر، دستمزد فعلی فاصله زیادی با خط فقر دارد و بیم و امید کارگران نسبت به دستمزد سال آینده شروع شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2507

به "آنالیز مزد سال آینده در هفته جاری، ملاک معین دستمزد کارگران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مزد سال آینده در هفته جاری، ملاک معین دستمزد کارگران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید