صفر تا صد قوانین بار مجاز در هواپیما

به گزارش تور روسیه ارزان، سفر با هواپیما علی رغم تمام امتیازاتی که نسبت به دیگر روش های مسافرت دارد، برخی محدودیت ها دارد که گاهی تمام برنامه ریزی های مسافران را به هم می زنند. مثلا مسافران امکان حمل اندازه مشخصی بار دارند و در صورتی که وزن و اندازه بار آن ها از اندازه مجاز بیشتر گردد، مشمول جریمه و پرداخت هزینه اضافه بار می شوند.

صفر تا صد قوانین بار مجاز در هواپیما

میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما به مسائل مختلفی بستگی دارد. این موضوع به نوع هواپیما و گنجایش آن برای ذخیره و حمل بار، قوانین ایرلاین و شرایط آن برای رسیدگی به بارهای مسافرین و نوع بلیط مسافر و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

برخلاف تصور بیشتر افراد، وزن کشی وسایل مسافران تنها مربوط به وسایلی که در قسمت بار گذاشته می شوند نیست و حتی وسایلی که مسافر همراه خود به داخل هواپیما می برد هم محدوده وزنی تعیینی دارد و در صورت داشتن وزن بیشتر، شامل قوانین اضافه بار می شوند.

قوانین بار مجاز در هواپیما

در خصوص قوانین میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما قوانین مختلفی وجود دارد. در واقع فاکتورهای زیادی تعیین نماینده میزان باری هستند که مسافران بدون پرداخت هزینه قادر به حمل آن هستند. یکی از این فاکتورها، نوع کلاس پرواز است. به طور کل بیشتر شرکت های هواپیمایی 3 نوع بلیط در اختیار مسافران خود می گذارند، به عبارت دیگر کلاس های پروازی 3 نوع اکونومی، بیزینس و فرست کلاس دارند.

طبق قوانین بار مجاز در هواپیما، مسافرانی که نوع بلیط آن ها اکونومی است معمولا قادر به حمل 20 کیلوگرم بار در چمدان و قسمت حمل بار خود هستند، البته میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما در برخی از ایرلاین ها به 25 کیلوگرم هم می رسد یا در پروازهای تجاری و بیزینس یا فرست کلاس مسافران قادر به حمل 40 تا 50 کیلوگرم بار است. به علاوه هر مسافر قادر به حمل بار به میزان 7 کیلوگرم همراه خود در داخل کابین هواپیماست. میزان بار مجاز در داخل کابین هم در برخی شرکت های هواپیمایی فرق دارد اما در بیشتر شرکت ها این میزان، میزان استاندارد و ثابت برای کلاس های مختلف و انواع پروازهای داخلی و خارجی است.

قوانین مربوط به حمل دارو به داخل هواپیما چگونه است؟

البته تنها میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما دارای محدودیت نیست. یکی دیگر از محدودیت ها در خصوص باری که مسافران قادر به حمل آن ها هستند، نوع بار است. به نظر شما قوانین مربوط به حمل دارو به داخل هواپیما چگونه است؟ در میان انواع مختلف بارهایی که مسافران قادر به حمل آن هستند یا حمل آن ها ممنوع است، حمل دارو از حساسیت های بیشتری برخوردار است. بیشتر شرکت های هواپیمایی اجازه حمل دارو برای مسافران خود را صرفا با داشتن نسخه و مجوز پزشک مجاز می دانند. در واقع داروهایی که مسافر با خود حمل می نماید باید دارای نسخه به روز پزشک باشند و حتی با نسخه های قدیمی هم امکان حمل دارو با هواپیما وجود ندارد.

در بسیاری از کشورها حتی حمل دارو غیرقانونی است و در صورتی که مسافر به بیماری خاصی مبتلا باشد که احتیاج به مصرف دارو دارد باید هزینه حمل آن را پرداخت نموده یا نسخه خود را در فرودگاه مقصد معادل سازی کند. از میان داروهایی که حمل آن ها در هواپیما ممنوع است بیشترین محدودیت ها مربوط به داروهای سرماخوردگی، قرص و داروهای آرام بخش، مورفین و داروهای دارای کدئین است، اما داروهایی مانند داروی قلب در صورتی که فرد نسخه داشته باشد، مجاز به حمل داخل هواپیما می باشد. بعلاوه حمل کپسول اکسیژن هم به داخل هواپیما ممنوع است اما مسافرانی که احتیاج به مصرف دائم اکسیژن دارند قادر به حمل کپسول تا 5 کیلو هستند.

لوازم مجاز برای ورود به کابین هواپیما

داروها تنها مواردی نیستند که حمل آن ها با هواپیما دارای محدودیت است. بسیاری از وسایل دیگر هم وجود دارند که در صورت همراه داشتن آن ها، مسافر ناچار به پرداخت جریمه می گردد یا در مواردی از پرواز منع می گردد. به علت اهمیت موضوع لوازم مجاز برای ورود به کابین هواپیما، معرفی لوازمی که مسافر در میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما در کابین هواپیما را دارد و وسایلی که حمل آن ها به داخل کابین ممنوع است را به دو بخش تقسیم می کنیم که اولین بخش یعنی وسایل مجاز عبارتند از:

مدارک شناسایی شامل گذرنامه در سفرهای خارجی و کارت ملی در سفرهای داخلی

پول نقد یا کارت اعتباری

عینک

لوازم آرایشی و بهداشتی در صورتی که ممنوعیتی برای ورود به کابین نداشته باشند

لوازم الکترونیکی مانند موبایل، دوربین و بسیاری موارد دیگر

لوازم بهداشتی ضروری مانند پوشک کودک، ماسک و بسیاری موارد دیگر

غذای کودک

این وسایل جز وسایل مجاز برای حمل هستند و همراه داشتن آن ها در کیف دستی مسافر هم بلامانع است اما در برخی پروازها مواردی مانند غذای کودک یا لوازم آرایشی دارای محدودیت هایی هستند و باید با توجه به محدودیت ها آن ها را به داخل کابین برد.

لوازم ممنوعه در هواپیما

در قسمت میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما وسایل مجاز برای حمل داخل کابین هواپیما را آنالیز کردیم، وسایل گفته شده در بیشتر شرکت های هواپیمایی مجاز هستند اما وسایلی هم وجود دارند که حمل آن ها در ساک دستی و کابین هواپیما ممنوع است و در صورت احتیاج به حمل باید در قسمت بار و داخل چمدان وسایل گذاشته شوند. از انواع لوازم ممنوعه در هواپیما می توان به لوازم نوک تیز اشاره نمود. به طور کلی هر وسیله نوک تیزی مانند ناخن گیر، قیچی و بسیاری موارد دیگر حتی در صورتی که سلاح سرد محسوب نگردد هم نباید وارد کابین هواپیما گردد. وسایل مغناطیسی مانند آهنربا، آب معدنی، آبمیوه، لوازم آرایشی مایع مانند ادکلن، عطر و اسپری، ژل یا اسپری مو، خمیردندان و ترکیبات نیمه جامد هم نباید به داخل هواپیما برده شوند.

البته یک شرط خاص برای حمل وسایلی مانند ادکلن به داخل کابین وجود دارد و آن بسته بندی است. گاهی اوقات مسافر در لحظه آخر، داخل فرودگاه و بعد از تحویل چمدان تصمیم به خرید ادکلن یا عطر به عنوان سوغاتی می گیرد که در این شرایط به علت بسته بندی بودن ادکلن حمل آن در داخل کابین هم بلامانع است.

قوانین گم شدن بار در هواپیما

اگر تجربه مسافرت با هواپیما را داشته اید یا فرودگاه را در فیلم و مستند ها دیده باشید، احتمالا بخش حمل بار از داخل هواپیما تا ریل حمل و تحویل به مسافر را دیده اید. بیشتر ما با مشاهده این بخش از فرودگاه به یک موضوع فکر می کنیم و آن احتمال گم شدن بار مسافرین در میان بارهای مختلفی است که برخی از آن ها بسیار شبیه هم هستند. اگر قصد سفر با هواپیما را دارید نگران این موضوع نباشید، در ادامه قصد داریم شما را با قوانین گم شدن بار در هواپیما آشنا کنیم. در درجه اول تمام چمدان ها شماره تعیینی دریافت می نمایند که با شماره بلیط مسافر یکی است و مسافر با آنالیز آن می تواند چمدان خود را از میان چمدان های مشابه پیدا کند.

بعلاوه در صورتی که بار مسافر بعد از تحویل در فرودگاه گم گردد، شرکت هواپیمایی خسارت بار مفقودی را پرداخت می نماید. مبلغی که شرکت به عنوان خسارت به مسافر پرداخت می نماید به وزن بار و قوانین شرکت هواپیمایی در این مورد بستگی دارد. این مورد تحت عنوان بیمه مسافرتی به مسافران تعلق می گیرد و جزئیات آن را می توان از آژانس هواپیمایی یا شرکتی که قصد تهیه بلیط از آن را دارید، جویا شوید.

شرایط اضافه بار هواپیما

شرایط اضافه بار هواپیما به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. این شرایط میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما در یک شرکت هواپیمای خاص را تعیین می نمایند. در حالت عادی با فروش بلیط، میزانی هزینه بابت حمل بار به وسیله شرکت هوایی و هواپیما دریافت می گردد و اگر میزان بار مسافر تا حد تعیین شده به وسیله شرکت باشد، احتیاج به پرداخت هزینه اضافه نخواهد بود، اما اگر بار مسافر حتی یک کیلوگرم از میزان مجاز بالاتر باشد، مسافر باید جریمه بار اضافی را پرداخت کند، در غیراینصورت امکان حمل بار به وسیله او وجود نخواهد داشت. شرایطی که میزان اضافه بار را تعیین می نمایند شامل قیمت بلیط، طول پرواز، کلاس پرواز، وزن بار و تعداد بار است.

به عنوان مثال در برخی هواپیماها بار بیشتر از 32 کیلوگرم باید به دو بسته تقسیم گردد یا باری که ابعاد بزرگی داشته باشد باید در بارهای کوچک تر تقسیم کرد تا برای حمل مجاز شوند، در غیراینصورت مسافر باید جریمه آن را پرداخت کند.

هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین های داخلی

همان طور که در بخش های قبل گفتیم، میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما در ایرلاین های مختلف میزان مجاز متفاوتی دارد. در صورتی که بار مسافران بیشتر از میزان مجاز باشد باید هزینه اضافه بار پرداخت گردد تا مسافر قادر به حمل آن باشد. از هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین های داخلی تا چه میزان اطلاع دارید؟ در پروازهای داخلی معمولا 20-25 کیلوگرم بار برای پروازهای اکونومی مجاز است و این میزان در پروازهای بیزینس و تجاری به 40 و 50 کیلوگرم می رسد. طبق قوانین اضافه بار داخلی، هر 1 کیلو بار اضافه چه برای بار دستی و چه برای بار در قسمت حمل بار، اضافه محسوب شده و مشمول قوانین پرداخت جریمه اضافه بار است. بعلاوه هر مسافر می تواند 7 کیلو بار دستی طبق فهرست وسایل مجاز در کابین را با خود به همراه داشته باشد که جدای از میزان بار مجاز در چمدان است.

میزان بار در ایرلاین های خارجی

در ایرلاین های خارجی اما میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما در پروازهای اکونومی 30 کیلوگرم است. البته این مورد به نوع هواپیما بستگی دارد، در برخی شرکت های هواپیمایی میزان بار مجاز پرواز اکونومی کمتر از ایران و چیزی حدود 23 کیلوگرم است.

میزان بار در ایرلاین های خارجی به چه صورت مجاسبه می گردد؟ قانون اضافه بار در خصوص پروازهای خارجی هم ثابت است و هر یک کیلو اضافه بار، مسافر را ملزم به پرداخت جریمه می نماید. در برخی ایرلاین ها پروازهای اکونومی با میزان بار 30 کیلوگرم باید در دو بخش، تقسیم بندی شوند اما در بیشتر شرکت ها بار 40 کیلوگرم هم مجاز اما باید در دو چمدان تقسیم گردد. در بیشتر پروازهای اکونومی بعلاوه مسافر می تواند تا 8 کیلوگرم بار دستی را داخل کابین ببرد اما این قانون برای برخی شرکت ها هم در صورتی مجاز است که بار در دو ساک تقسیم گردد.

هزینه اضافه بار چقدر است؟

آخرین موضوعی که در خصوص میزان بار مجاز در مسافرت با هواپیما وجود دارد، هزینه اضافه بار است. هزینه اضافه بار حتی برای 1 کیلوگرم بار اضافه هم باید پرداخت گردد و تفاوتی ندارد که این اضافه بار در بار دستی باشد یا بار چمدان. البته اگر اضافه بار در بار دستی باشد و چمدان هنوز جای خالی و میزان مجاز داشته باشد، می توان با انتقال بار به چمدان مانع اضافه بار شد اما در غیر اینصورت باید هزینه اضافه بار پرداخت گردد.

به نظر شما هزینه اضافه بار چقدر است؟ نرخ اضافه بار در پروازهای داخلی در صورتی که بسته های مسافر با وزن مجاز از تعداد استاندارد بیشتر باشد یا وزن آن از میزان بار مجاز بالاتر باشد یک درصد از قیمت کل بلیط برای هر یک کیلوگرم وزن اضافه بار است. در پروازهای خارجی اما این موضوع به استاندارد و قوانین شرکت هواپیمایی بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه اضافه بار از ایران به اروپا به ازای هر کیلوگرم وزن بیشتر بار از 30 کیلوگرم، 30 دلار آمریکا است.

الی گشت

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2460

به "صفر تا صد قوانین بار مجاز در هواپیما" امتیاز دهید

1 کاربر به "صفر تا صد قوانین بار مجاز در هواپیما" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد قوانین بار مجاز در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید