فناوری ارتباطی جدیدی که دنیا ناشنوایان را دگرگون می نماید!

به گزارش تور روسیه ارزان، زبان یکی از ساده ترین و البته عمده ترین روش های ارتباطی ما انسان هاست، اما استفاده از این وسیله ارتباطی برای برخی افراد خاص و به ویژه ناشنوایان، سخت و گاه غیرممکن است. این افراد بنابراین برای برقراری ارتباط با دیگران به زبان اشاره متکی هستند، اما این گونه ارتباط هم گاه محدودیت هایی ایجاد می نماید. بر همین اساس دانشمندان اخیراً نوعی دستکش هوشمند طراحی نموده اند که می تواند زبان اشاراه را به کلمات ترجمه کند.

فناوری ارتباطی جدیدی که دنیا ناشنوایان را دگرگون می نماید!

به گزارش خبرنگاران، زبان اشاره یکی از معمول ترین روش های ارتباطی برای افراد ناشنوا است، اما این زبان محدودیت های خود را دارد که شایع ترین آن ها عدم آشنایی افراد غیر ناشنوا با این زبان است. به زبان ساده فرض کنید یک فرد ناشنوا در یک کافی شاپ با فرد دیگری روبرو بگردد و بخواهد چند کلمه ای با او حرف بزند. به نظر شما فرد غیر ناشنوا تا چند درصد از حرف های فرد ناشنوا را متوجه می گردد؟ این یک مثال ساده بود و شما همین شرایط را برای موقعیت های حساس تر تصور کنید. آیا باید همه ما زبان اشاره را یاد بگیریم، خوب مسلماً چنین چیزی امکان پذیر نیست، اما چه باید کرد؟

در دنیای امروز، ما شاهد مجموعه ای خیره نماینده از نرم افزار های تلفن های همراه هستیم که طیف وسیعی از احتیاج های ما را به سادگی و به وسیله یک گوشی هوشمند برآورده می نماید. حضور در بازار های اقتصادی، خرید، سنجش اکسیژن خون، بازی، حل معادلات ریاضی، اسکن بارکد ها و ... و غیره، همگی به وسیله نرم افزار های موبایلی امکان پذیر شده است پس چرا هیچ برنامه ای وجود ندارد که بتواند زبان اشاره ناشنوایان را برای ما ترجمه کند؟ همین امر سبب شده تا گروهی از دانشمندان به فکر ایجاد چنین نرم افزاری بیفتند.

این دانشمندان با توجه به این موضوع که گوشی های هوشمند تقریباً در میان بخش وسعی از افراد دنیا عمومی شده است، تصمیم گرفتند تا نرم افزاری را طراحی نمایند که بتوان آن را بر روی گوشی نصب کرد. این اپلیکیشن به یک دستکش مخصوص متصل می گردد که حرکات دست کاربر را می گیرد، آن ها را به کلمات ترجمه می نماید و با استفاده از بلندگوی تلفن هوشمند آن ها را به صوت تبدیل می نماید. اتصال میان دستکش و گوشی هوشمند بر اساس سیگنال های الکتریکی و کاملا بی سیم است. در واقع این ابتکار برای خود افراد ناشنوا در نظر گرفته شده است به این معنی که این افراد با نصب این نرم افزار بر روی گوشی خود و به همراه داشتن دستکش هایی که بسیار سبک و کم حجم هستند، می توانند به راحتی با هر فردی که بخواهند، بدون هیچ مسئله ای به تبادل نظر بنشینند.

هنگامی که این اختراع تازه برای همه قابل دسترس شد، می تواند زندگی ناشنوایان را متحول کند. داشتن یک دستکش و یک گوشی هوشمند می تواند به این معنی باشد که آن ها دیگر مجبور نیستند برای ارتباط با دیگران تمام توان خود را صرف نمایند که فقط یک جمله را به دیگران بفهمانند. بعلاوه باید اشاره نمود که این دستکش می تواند به افراد غیر ناشنوا یاری کند تا زبان اشاره را نیز یاد بگیرند. هنگامی که یک فرد غیرناشنوا به طور منظم با یک فرد ناشنوا که از دستکش استفاده می نماید ارتباط برقرار می نماید، احتمالاً بعضی از حرکات زبان اشاره و معنای آن ها را در طی زمان فرا خواهد گرفت. این موضوع به مرور می تواند ارتباط افراد ناشنوا با افراد غیر ناشنوا را دچار تحولی شگرف کند.

این اختراع هنوز مراحل فراوری خود را سپری می نماید و سازندگان می گویند باید تعداد واژگان بیشتری را به برنامه خود اضافه نمایند تا برنامه آن ها به کارآیی لازم برسد. پس از افزودن واژگان، سرعت ترجمه برنامه نیز باید افزایش یابد تا همزمان با انجام زبان اشاره، برنامه بتواند معنای صوتی آن را ارائه دهد. در حال حاضر، سرعت ترجمه این برنامه یک کلمه بر ثانیه است که این موضوع یک مکالمه روان و ساده را سخت می سازد. این دو موضوع یعنی جامع بودن واژگان و سرعت ترجمه، چالش های اصلی این برنامه هستند که دانشمندان امیدوارند هر چه سریعتر بتوانند آن ها را رفع نمایند. پس از عبور از این چالش ها، می توان انتظار داشت که ابتکار تازه راهی بازار گردد.

منبع: science-a2z

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2413

به "فناوری ارتباطی جدیدی که دنیا ناشنوایان را دگرگون می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری ارتباطی جدیدی که دنیا ناشنوایان را دگرگون می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید