مشاهده شیء نقره ای براق بر روی سطح مریخ خبرساز شد

به گزارش تور روسیه ارزان، مریخ نورد پشتکار ناسا روز دوشنبه 13 ژوئن (23 خرداد) تصویری غیرمنتظره را از روی سطح سیاره مریخ به زمین مخابره کرد که یک شیء براق فویل مانند را چسبیده به یک صخره نشان می داد.

مشاهده شیء نقره ای براق بر روی سطح مریخ خبرساز شد

به گزارش یورونیوز، دانشمندان ناسا می گویند این جسم نقره فام که بین دو صخره در محل دهانه جزرو به چشم می خورد، نشانگر وجود حیات بیگانه در این سیاره نیست و در واقع یک زباله فضایی است که از زمین به آن جا منتقل شده است.

به گفته تیم اداره کاوشگر در مقر ناسا، این تکه براق فویل بخشی از پتوی حرارتی است که مریخ نورد ناسا به هنگام فرود در 15 ژوئن سال 2021 استفاده نموده است. این پتوی حرارتی برای محافظت از آسیب دمایی به سفینه به هنگام ورود به جو مریخ استفاده شده بود.

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا با در کنار هم قرار دادن الیاف و آلیاژ های مختلف در این بخش، یک لایه محافظتی به دور فضاپیما ایجاد نموده بود که وظیفه آن تنظیم دمای فضاپیما و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به خصوص در هنگام فرود بود.

در همین حال تیم دانشمندان با ابراز شگفتی از محل این قطعه گفته اند مطمئن نیستند که چرا این تکه اینجا افتاده است، چرا که از نقطه فرود حدود 2 کیلومتر فاصله دارد. بنا به تخمین آنان، باد می تواند این قطعه را با خود جابجا نموده باشد.

اندرو گود، سخنگوی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، گفت که این قطعه قطعا از سپر حرارتی است با این حال معین نیست دقیقا از کدام بخش آن جدا شده است.

پیشتر در ماه آوریل نیز هلیکوپتر نبوغ ناسا به هنگام پرواز بر فراز مریخ، تصاویری از چتر نجات مریخ نورد را ضبط و به زمین ارسال نموده بود.

مقامات ناسا می گویند که این تصاویر هوایی به مهندسان یاری می نماید تا عملکرد و شرایط پوسته تجهیزات را ارزیابی نمایند و از آن برای بهبود طراحی ماموریت های آینده مریخ بهره ببرند.

مریخ نورد پشتکار در 18 فوریه سال 2021 میلادی در داخل دهانه جزرو فرود آمد و ماموریت خود را برای جستجوی حیات میکروسکوپی و جمع آوری نمونه هایی از سطح سیاره شروع کرد.

دانشمندان می گویند جزرو با قطری به میزان 45 کیلومتر، که از برخورد یک شهاب سنگ آسمانی به وجود آمده است، مکانی ایده آل برای اکتشاف حیات فرازمینی است چرا که در گذشته های دور در سه تا چهار میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه بزرگ و بعلاوه دلتای یک رودخانه بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2408

به "مشاهده شیء نقره ای براق بر روی سطح مریخ خبرساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده شیء نقره ای براق بر روی سطح مریخ خبرساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید