نگاهی به معماری متفاوت ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر

به گزارش تور روسیه ارزان، ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی به معماری متفاوت ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر برای شما نگارش شده است.

نگاهی به معماری متفاوت ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر

الجنوب یکی از ورزشگاه های قطر محسوب می گردد که طراحی آن را شرکت معماری زاها حدید برعهده داشته و آن را به شکل نوعی قایق چوبی با بادبان های لچکی ساخته است. ورزشگاه لوسیل یکی دیگر از ورزشگاه هایی است که برای جام جهانی فوتبال قطر ساخته شد. شرکت معماری فاستر و شرکا ورزشگاه لوسیل را به نحوی طراحی نموده که شبیه یک فانوس یا بنایی کاسه ای شکل به نظر برسد.

ورزشگاه الجنوبورزشگاه لوسیل

در طراحی هر دوی این ورزشگاه ها از خطوط منحنی، نقش و نگار، رنگ های متغیر و درخشش نور در بخش های تاریک ساختمان استفاده شده است.

ورزشگاه شهر آموزش

ورزشگاه شهر آموزش دیگر ورزشگاهی است که برای این رویداد جهانی آماده شده و معماران آن کوشش نموده اند نمای ورزشگاه را به نحوی طراحی نمایند که نمایانگر الماسی در کویر باشد. ورزشگاه احمد بن علی که در الریان قطر واقع شده نیز میزبان تماشاگران جام جهانی 2022 خواهد بود اما با سایر ورزشگاه های جام جهانی قطر تفاوت دارد، چرا که 90 درصد از مصالح ساختمانی آن را مصالح بازیافت شده تشکیل داده اند.

ورزشگاه احمد بن علی

یکی از ورزشگاه هایی که برای جام جهانی قطر تدارک دیده شده با نامی افتتاح شده است که چندان برای یک ورزشگاه فوتبال معمول نیست: ورزشگاه 974.

ورزشگاه 974

974 به پیش شماره تلفنی بین المللی قطر و بعلاوه تعداد کانتینرهای حمل و نقلی که در ساخت این ورزشگاه استفاده شده، اشاره دارد. ورزشگاه 974 در دوحه قطر واقع است.

ورزشگاه بین المللی خلیفه، ورزشگاهی است که نخستین بار در سال 1976 ساخته شده است اما برای جام جهانی فوتبال 2022 بازسازی شد.

ورزشگاه بین المللی خلیفه

با این حال ساخت هشت ورزشگاه برای جام جهانی قطر ابعاد مختلفی را شامل می گردد که یکی از آنها آینده کاربرد این ورزشگاه های بزرگ پس از به سرانجام رسیدن رقابت های جام جهانی است. ظرفیت کلی هشت ورزشگاه به 380,000 نفر می رسد و این عدد تقریبا معادل کل شهروندان قطر و بخش اعظمی از جمعیت کلی سه میلیونی این کشور را تشکیل می دهد.

واضح است که این ورزشگاه ها به نحوی طراحی نشده اند که در شرایط عادی میزبان شهروندان در مسابقات آخر هفته باشند. در نتیجه اغلب این ورزشگاه ها به نحوی طراحی شده اند که پس از کاربرد کوتاه مدتی که دارند، به ابعاد کوچکتر تبدیل شوند.

ورزشگاه الثمامه

ظرفیت چندین مورد از این ورزشگاه ها با حذف ردیف بالایی صندلی ها کاهش پیدا خواهد نمود. حتی تغییراتی در ورزشگاه الثمامه که به شکل یک کلاه محلی به نام قحفیه ساخته شده و ورزشگاه البیت که شبیه یک چادر بزرگ است نیز ایجاد خواهد شد.

ورزشگاه البیت

بعلاوه اجزای ورزشگاه 974 به کلی از هم جدا خواهند شد و در مکانی دیگر بخشی از آن و یا تمام آن دوباره ساخته خواهد شد.

همگی این ورزشگاه ها با 40,000 نفر ظرفیت برای جام جهانی ساخته شده اند؛ بجز ورزشگاه البیت و ورزشگاه لوسیل که به ترتیب 60,000 و 80,000 نفر ظرفیت دارد.

براساس توضیحاتی که در وبسایت رسمی ورزشگاه لوسیل نوشته شده، این امکان در معماری آن وجود دارد که این ورزشگاه به واحدهای مسکونی، مغازه، کلینیک های درمانی و حتی مدرسه تغییر کاربری داده گردد اما عملی کردن این نوع طرح ها ابهاماتی را به همراه دارد. البته تردیدهایی وجود دارد که پس از سرانجام جام جهانی، ورزشگاه هایی که ظرفیتشان کاهش پیدا نموده نیز از جمعیت پر شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2481

به "نگاهی به معماری متفاوت ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به معماری متفاوت ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید