پیروز نبرد حساس سامسونگ، گوگل و اپل در هفته آینده چه کسی خواهد بود؟

به گزارش تور روسیه ارزان، در هفته ای که پیش رو داریم، اتفاقات هیجان انگیز زیادی رخ خواهد داد. در رابطه با رویداد شرکت های بزرگی (سامسونگ و گوگل و اپل) صحبت می کنیم که به شدت با یکدیگر در حال رقابت هستند و هر یک قصد دارند صندلی خود را از قبل مستحکم تر نمایند. اما کدام یک از آن ها پیروز می گردد بیشتر از دیگری توجه کاربران را به خود جلب کند؟

پیروز نبرد حساس سامسونگ، گوگل و اپل در هفته آینده چه کسی خواهد بود؟

اگر خبرهای اخیر را دنبال نموده باشید، احتمالا می دانید که طی روزهای آینده قرار است سه رویداد بسیار مهم از سوی س شرکت فوق العاده قدرتمند در حوزه سخت افزار و نرم افزار یعنی سامسونگ و گوگل و اپل برگزار گردد. در این رویدادها فقط گوگل میخواهد از گوشی های نو خود رونمایی کند؛ اپل که اخیرا از گوشی های سری آیفون 13 رونمایی کرد، یک سری مک بوک را معرفی می نماید و سامسونگ هم گفته می گردد از گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 در رنگ های نوتر رونمایی خواهد نمود.

البته طی این هفته هواوی هم رویدادی را برگزار خواهد نمود اما چون این شرکت به شدت از سوی دولت آمریکا تحریم شده است، بنابراین سخت خواهد بود بتواند با این شرکت ها رقابت کند. به همین دلیل است که اشاره خاصی به آن نکردیم. اما این موضوع چیزی از حساسیت و مجذوب کنندهیت هفته آینده کم نمی نماید چرا که تا به امروز شاهد نبودیم آن ها با این اختلاف زمانی، رویداد برگزار نمایند. زمان برگزاری رویداد سامسونگ، اپل، گوگل و هواوی به ترتیب به توضیح زیر است:

  • رویداد Unleashed اپل در تاریخ 18 اکتبر برگزار خواهد شد (فردا - 26 مهر 1400).
  • رویداد گوگل برای رونمایی از پیکسل 6 و 6 پرو در تاریخ 19 اکتبر برگزار خواهد شد (پس فردا - 27 مهر 1400).
  • رویداد گلکسی آنپکد بخش دوم در تاریخ 20 اکتبر برگزار خواهد شد (28 مهر 1400).
  • رویداد هواوی برای عرضه یک سری محصولات در اروپا در تاریخ 21 اکتبر برگزار خواهد شد (29 مهر 1400).

همانطور که اشاره شد، در این مطلب خیلی اشاره خاصی به هواوی یا محصولاتی که قرار است در رویداد این شرکت رونمایی شوند نخواهیم داشت. در درجه اول به این خاطر که این رویداد چهار روز دیگر برگزار خواهد شد و تا آن موقع خبرهای بیشتری در این رابطه منتشر خواهد شد. بعلاوه گفتیم که این شرکت تحریم است و به همین دلیل تا زمانی که نتواند آن معروفیت قبل دوران تحریم خود را بازگرداند، توجه خاصی به آن نخواهد شد. البته قبل از اینکه به برنامه سه شرکت دیگر بپردازیم باید بگوییم هواوی می خواهد در رویداد پیش روی خود از گوشی های سری نوا 9 رونمایی کند. این گوشی ها مخصوص بازار اروپا هستند و مطابق انتظار، خبری از سرویس های گوگل یا همان GMS هم در آن ها نیست.

1. رویداد Unleashed اپل در تاریخ 18 اکتبر

همانطور که اشاره شد، در رویداد اپل قرار نیست از گوشی یا تبلت معرفی گردد. بلکه شرکت آمریکایی می خواهد از کامپیوتر و لپ تاپ رونمایی کند. آنچه که طبق شنیده ها قرار است در این رویداد معرفی گردد شامل موارد زیر است:

  • لپ تاپ های مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با ظاهری نو (برای اولین بار از سال 2016)
  • دستگاه مک مینی با ظاهری نو
  • ایرپادز نسل سوم (ایرپادز 3)
  • نسخه نهایی سیستم عامل macOS Monterey

شاید برایتان تعجب آمیز باشد اما لپ تاپ های 14 و 16 اینچی اپل قرار است از لحاظ سخت افزاری، اساسا شباهت زیادی به آیفون ها داشته باشند. از سال 2020، یعنی سال گذشته که مک بوک به تراشه M1 مجهز شد، اپل رویه خود را به این سمت تغییر داد که در تمام محصولاتش به صورت یکپارچه از تراشه های مبتنی بر معماری ARM استفاده کند؛ حتی در کامپیوترهایش تا بدین ترتیب بتواند یک هارمونی سراسری شگفت انگیز را در زیست بوم خود پدید بیاورد.

البته که تراشه M1 به مقدار پردازنده های قدرتمند اینتل نمی تواند از پس فعالیت های سنگین پردازشی بربیاید و باید آن را نسخه قدرتمندتر و بهبود یافته همین تراشه A15 بدانیم که در سری آیفون 13 بکار گرفته شده است اما اپل میخواهد با این کار، این امکان را فراهم بیاورد که اپلیکیشن های آیپد و آیفون هم در مک ها اجرا شوند. دقیقا مشابه کاری که مایکروسافت فصد داشت با ویندوز 11 انجام دهد اما متاسفانه این سیستم عامل فعلا در لحظه عرضه از این قابلیت پشتیبانی نمی نماید.

از این ها گذشته، مدت هاست که می شنویم اپل می خواهد از هدفون بی سیم ایرپادز 3 رونمایی کند. شایعه عرضه این محصول حتی از سال گذشته تا به امروز هم سر زبان ها بوده است اما به نظر می رسد بالاخره انتظارها قرار است به اتمام برسد. البته هنوز با قاطعیت نمی دانیم آیا شرکت آمریکایی می خواهد حتما از این محصول رونمایی کند یا خیر اما بسیاری از خبرگزاری ها روی عرضه این محصول در تاریخ یاد شده اتفاق نظر دارند.

اما با فرض بر اینکه این محصول یعنی ایرپادز 3 قرار است در رویداد پیش رو رونمایی گردد، باید بگوییم از لحاظ ظاهر این هدفون شباهت بسیار زیادی با ایرپادز پرو کنونی خواهد داشت. یعنی باید انتظار داشته باشیم روی سری های آن از سیلیکون استفاده گردد و همین موضوع هم در نتیجه باعث افزایش کیفیت صدا و بعلاوه ارگونومی محصول خواهد شد. علاوه بر این ها، گفته می گردد شرکت آمریکایی می خواهد قابلیت حذف نویز اکتیو را هم به این محصول اضافه کند. بنابراین در صورت رونمایی، شاهد یکی از رجحانن و باکیفیت ترین هدفون های میان رده بازار خواهیم بود.

رویداد گوگل در 19 اکتبر

اما به شخصه فکر می کنم این رویداد، مهم ترین رویدادی باشد که قرار است در هفته آینده رونمایی گردد. علت اصلی این موضوع هم این است که گوگل تنها شرکتی است که می خواهد از گوشی یا محصولاتی مثل این رونمایی کند و این خیلی اهمیت دارد چرا که گوگل اکنون در راستای تبدیل شدن به یکی از شرکت های فعال در زمینه فراوری گوشی هوشمند قدم برداشته است و هر تصمیمی که بگیرد، می تواند روی سیاست های شرکت های رقیب نظیر سامسونگ و اپل تاثیر بگذارد. بنابراین شاید دستمان به محصولات گوگل نرسد، اما قطعا تاثیر تصمیمات آن روی محصولات شرکتی که می توانیم آن ها را خریداری کنیم دیده خواهد شد. آنچه که گوگل میخواهد در تاریخ 19 اکتبر رونمایی کند عبارت اند از:

  • پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو
  • هدفون بی سیم پیکسل بادز (احتمالا)
  • ساعت هوشمند پیکسل واچ (احتمالا)
  • گوشی تاشوی پیکسل فولد (به احتمال بسیار زیاد)

اینطور که به نظر می رسد، تقریبا می دانیم در رویداد گوگل قرار است چه اتفاقی بیفتد. اما شاید شرکت آمریکایی یک سری سورپرایز برای ما در نظر گرفته باشد. گوگل پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو قطعا در این رویداد رونمایی می شوند و قرار است گل سر سبد این مرنام هم باشند. چرا که این بار از طراحی بسیار نوی بهره مند خواهند بود و به لطف تراشه تنسور، از لحاظ کیفیت دوربین هم شاهد پیشرفت خواهیم بود. البته نباید فراموش کنیم اندروید 12 هم به عنوان نرم افزار اصلی این مجموعه، نقش به سزایی در افزایش مجذوب کنندهیت گوشی های نو شرکت آمریکایی خواهد داشت.

اما با در نظر گرفتن شایعات و خبرهایی که از سوی افشاگران با سابقه بسیار خوب در افشای اطلاعات موثق منتشر شده است، می توانیم به این موضوع امیدوار باشیم که گوگل از محصولات دیگری هم رونمایی کند. مجذوب کننده ترین و مهم ترین چیزی که می توانیم انتظار داشته باشیم بعد از پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو رونمایی گردد پیکسل فولد است. محصولی تاشو که طبق شایعات متعدد، قرار بود اواخر سال جاری رونمایی گردد و اکتبر هم به نوعی اواخر سال میلادی جاری به شمار میرود.

مدت هاست که شایعاتی پیرامون پیکسل فولد، رقیب اصلی گلکسی زد فولد منتشر شده است و می دانیم قرار است به زودی از آن رونمایی گردد. اما مطمئن نیستیم این اتفاق در رویداد پیش رو خواهد افتاد یا خیر. البته شنیده بودیم گوگل می خواهد اواخر سال جاری از این محصول رونمایی کند اما هیچ چیز نمی تواند از رونمایی یا حتی رونمایی اولیه این محصول در این رویداد جلوگیری کند. دقیقا مشابه کاری که شرکت با پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو انجام داد و آن ها را زودتر از انتظار رونمایی کرد. البته یک رونمایی اولیه.

علاوه بر این دو محصول، انتظار می رود از گجت های پوشیدنی نظیر پیکسل بادز و پیکسل واچ هم به عنوان هدفون بی سیم و ساعت هوشمند با این برند رونمایی گردد تا گوگل آهسته آهسته وارد عرصه رقابت با بزرگان فعال در این زمینه گردد. البته از بابت اینکه این محصولات رسما در این رویداد معرفی می شوند اطلاعی نداریم.

رویداد گلکسی آنپکد بخش 2 در تاریخ 20 اکتبر

در نهایت اما می رسیم به رویداد بزرگ ترین شرکت فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا یعنی سامسونگ که به نظر می رسد کم اهمیت ترین رویداد را هم داشته باشد چرا که گفته می گردد قرار نیست در رویداد پیش روی شرکت کره ای از محصول نوی رونمایی گردد؛ ظاهرا سامسونگ می خواهد گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 را با رنگ بندی بیشتر رونمایی کند و علت اصلی اینکه شکرت تصمیم گرفت یک رویداد مجزا را برای این موضوع در نظر بگیرد احتمالا این است که بار دیگر توجه همه را به سمت گوشی های تاشوی خود جلب کند. محصولاتی که برای تبدیل شدن به انتخاب اصلی مردم در خطوط فراوری سامسونگ قرار گرفته اند و شرکت می خواهد هر طور که شده این هدف را به حقیقت تبدیل کند.

البته یک شایعه بسیار خفیف هم وجود دارد مبنی براینکه گلکسی S21 فن ادیشن قرار است در این رویداد رونمایی گردد. محصولی که بارها و بارها شاهد به تاخیر افتادن زمان رونمایی از آن بودیم و به نظر می رسد قرار هم نیست که این گوشی در رویداد پیش رو معرفی گردد. اگرچه هنوز هم بعضی از خبرگزاری ها معتقد هستند این گوشی در رویداد پیش روی سامسونگ رونمایی می گردد اما تقریبا می توانیم بگوییم بعید است این گوشی رونمایی گردد و این ادعا به وسیله بسیاری از افشاگران و منابع داخلی موثق هم تایید شده است.

البته این احتمال هم وجود دارد که شاهد رونمایی از نسخه نهایی One UI 4.0 مبتنی بر اندروید 12 به عنوان یک عضو کوچک اما بسیار بااهمیت باشیم. سامسونگ در حال حاضر نسخه بتای این رابط را راهی گوشی های سری گلکسی S21 نموده است اما هنوز رسما شاهد رونمایی از آن نبودیم. این رابط نو از انیمیشن های بهتر و مجذوب کننده تری برخوردار است، ویجت های نوی دارد و گزینه های بیشتری برای شخصی سازی در اختیار کاربران قرار می دهد.

اپل در مقابل سامسونگ و گوگل؛ چه کسی پیروز این نبرد حساس خواهد بود؟

البته باید به نکته ای در این بین اشاره کنیم و آن هم این است که اگر قرار بود این هفته را به عنوان هفته نبرد بین بزرگان فناوری در نظر بگیریم، خیلی بهتر بود اگر هر سه شرکت قصد داشتند از گوشی یا یک محصول مشابه رونمایی نمایند. اینکه اپل می خواهد از مک بوک رونمایی کند، سامسونگ از گوشی های کنونی خود با رنگ بندی نو و گوگل هم از گوشی یا احتمالا ساعت و هدفون بی سیم، کمی سخت است بخواهیم بگوییم چه کسی پیروز این نبرد خواهد بود چرا که در این نبرد، اهداف کاملا متفاوتی برای طرفین وجود دارد.

با این حال هدف این شرکت ها از برگزاری رویدادهای بزرگ، لزوما این نیست که از محصولات نوشان رونمایی گردد، بلکه قطعا اشاره ای به سایر محصولات هم خواهد شد. مثلا استفاده از تراشه های مبتنی بر ARM در مک بوک ها خود به منزله اشاره به گوشی های آیفون است چرا که این یعنی یکپارچگی سراسری بین تمام محصولات اپل و به خودی خود، یک تبلیغات برای خرید آیفون!

سامسونگ هم همانطور که اشاره شد برای معرفی رنگ بندی های نو محصولات کنونی خود یک رویداد در نظر گرفته است و این قطعا هدفی جز تبلیغ دوباره برای گوشی های تاشو ندارد. بنابراین می توانیم بگوییم این سه شرکت در باطن و در ورای آنچه که تصور می کنیم، یک هدف مشترک دارند و حالا می توانیم بیشتر به این پرسش بپردازیم که کدام یک پیروز تر خواهد بود؟

آیا اپل از برگزاری رویداد خود همزمان با رویداد گوگل هراس داشت؟

در این بخش نظریه های جالب و مجذوب کنندهی وجود دارد. وقتی اپل گفت میخواهد در روی دو شنبه از محصولات نو خود رونمایی کند، نه تنها ما بلکه بسیاری از افراد علاقه مند به حوزه فناوری را شگفت زده کرد. فکر نمی کنیم آخرین باری را که اپل رویدادش را در روزی غیر از سه شنبه برگزار نموده باشد به یاد داشته باشید. شرکت کوپرتینویی غالبا روز سه شنبه را برای رونمایی از محصولات خود در نظر می گرفت و یک هفته بعد هم آن ها را برای پیش خرید در دسترس قرار می داد. اما این بار نه و این خیلی عجیب است!

پرسش بزرگی که وجود دارد این است که چرا این اتفاق نیفتاد؟ قطعا هیچوقت به صورت رسمی نمی توانیم متوجه شویم چرا این اتفاق رخ نداد و اپل رویداد خود را در روزی غیر از سه شنبه (دو شنبه) برگزار کرد اما می توانیم یک سری حدس هایی در این رابطه داشته باشیم. گوگل پیش از این از گوشی های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو رونمایی نموده بود و اصلا هیچ علتی وجود نداشت به خاطر رویداد گوگل، اپل رویداد خود را به تعویق بیندازد. اما با این حال همانطور که گفتیم، حدس هایی می توان زد.

  • اول اینکه شاید گوگل با تیم کوک تماس گرفته و از او خواسته باشد که رویداد خود را یک روز زودتر و در روز دو شنبه برگزار کند.
  • دومین حدس اما اندکی غیرقابل قبول برای هواداران اپل است. اینکه اپل با خود تصمیم گرفته باشد که چون یکی از بزرگ ترین رقبای این شرکت قرار است از گوشی ها و محصولات نوش در این رویداد رونمایی کند، شاید کمتر کسی به مک بوک ها توجه نشان دهد و بنابراین رجحانن راه چاره این خواهد بود که در یک روز دیگر این اتفاق رخ دهد.

به نظر می رسد علت دوم کمی قانع نماینده تر باشد چون بسیاری از کاربران بی صبرانه مشتاق هستند ببینند پیکسل های نو چه قابلیت هایی دارند و چگونه قرار است با محصولات سامسونگ و اپل رقابت نمایند؟ حتی آن دسته از کاربرانی که نمی توانند به این گوشی ها دسترسی داشته باشند هم در رابطه با این رویداد هیجان زده هستند. بنابراین طبیعی است اپل اندکی احساس خطر نموده باشد.

نگاهی کوتاه به فراز و نشیب های روابط اپل و گوگل

اما اپل و. گوگل دو شرکت بزرگ در زمینه فراوری نرم افزار به حساب می آیند و اگرچه گوگل برخلاف اپل فعالیت زیادی در بخش سخت افزار ندارد، اما باز هم اپل را به عنوان رقیب اصلی خود می دید. به همین دلیل نمی توانیم بگوییم رابطه این دو خیلی هم با هم خوب بوده است. در ادامه نگاه کوتاهی خواهیم داشت به آنچه که طی سال های اخیر بین دو غول بزرگ فناوری گذشت.

  • در سال 2007، گوگل و اپل در فراوری آیفون با یکدیگر همکاری کردند. در شرایطی که خبری از اپ استور نبود، گوگل نرم افزارهایی نظیر یوتیوب و گوگل مپ را برای آیفون ها عرضه کرد چرا که وجود چنین قابلیت های نرم افزاری برای استیو جابز در اولویت قرار داشت.
  • دو شرکت آمریکایی بعلاوه یک سری کارمند مشترک هم داشتند. از جمله این افراد می توان به Al Goren یا حتی به مدیرعامل آن موقع گوگل یعنی Eric Schmidt اشاره نمود که حتی زمانی به همراه استیو جابز روی صحنه رفت و با او به صحبت و شوخی پرداخت. او حتی در صحبت هایش گفت که دو شرکت اپل و گوگل باید با یکدیگر ادغام شوند و نام اپل گو را هم برای نتیجه این ادغام سازی عنوان نمود!
  • اندروید وارد شد و استیو جابز هم به این خاطر که اصلا انتظارش را نداشت روزی گوگل به چنین جایگاهی برسد که بخواهد خطری برای اپل محسوب گردد، بسیار آشفته شد. او حتی تهدید کرد که از یک سری افراد شکایت خواهد نمود.

البته الان که در زمان حال به سر می بریم دیگر خبری از استیو جابز فقید نیست و iOS و اندروید آنقدر پیشرفت نموده اند که شرکت های سازنده بخواهند سر این دو سیستم عامل با یکدیگر به بحث و جدل بپردازند. در حال حاضر می توان گفت این دو شرکت دوست و دشمن هم به حساب می آیند. نه می توان گفت دوست و نه می توان گفت دشمن، و در عین حال می توان هر دو کلمه را برای توصیف رابطه بین این دو شرکت بکار برد.

گوگل و ساندار پیچای سال جاری با پرداخت 15 میلیارد دلار به اپل، از این شرکت تقاضا کردند گوگل، موتور جست و جوی پیش فرض گوشی های آیفون باقی بماند. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که گوگل عاشق تبلیغات است و وجود رجحانن موتور جست و جوی کنونی در آیفون هایی که هواداران بی شماری دارند، قطعا می تواند به گوگل یاری زیادی کند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت در حال حاضر رابطه کاری دو شرکت اپل و گوگل خوب است؛ به همین دلیل می توان اینطور در نظر گرفت که چون رونمایی از محصولات نو بخشی از حوزه کاری هر شرکت است، زمان رونمایی از آن ها در رویدادهای پیش رو هم به وسیله دو شرکت هماهنگ شده بود. اگر این واقعا چیزی باشد که رخ داده است، باید گفت رابطه این دو شرکت ظاهرا خوب تر از چیزی است که فکرش را می کردیم.

آیا سامسونگ احتیاج دارد خود را وارد این نبرد کند؟

سامسونگ همانطور که گفته شد کم اهمیت ترین رویداد را در بین شرکت های نام برده دارد. چون آنچه که قرار است در رویداد گلکسی آنپکد بخش دو ببینیم همان محصولاتی هستند که در رویداد آنپکد ماه آگوست رونمایی شدند و این بار فقط قرار است رنگ های نوی را برای آن ها ببینیم. بنابراین به نظر می رسد شرکت کره ای اصلا احتیاجی ندارد خود را وارد این بازی کند. هرچند این رویداد می تواند فرصت خوبی باشد تا سامسونگ قدرت خود را در فراوری محصولی که می تواند همزمان هم گوشی باشد و هم تبلت، بار دیگر به رخ رقبا بکشد.

در هر صورت این هفته فوق العاده مجذوب کننده است؛ همینکه نام سامسونگ را در کنار گوگل و اپل می آوریم در حالی که شرکت کره ای از محصول سخت افزاری خاصی هم رونمایی نخواهد نمود نشان می دهد این یکی از مجذوب کننده ترین اکتبرهایی است که تا به امروز شاهد آن بودیم.

اما در رابطه با اینکه چه شرکتی عملکرد پیروز تری در جذب کاربر خواهد داشت باید گفت اپل چون اولین شرکت است، یک رجحان ویژه دارد و می تواند از این فرصت استفاده کند تا به طور کامل توجه کاربران را به خود جلب کند. از طرفی چون قرار است تغییرات اساسی را در طراحی و قابلیت های مک بوک ها ببینیم و شاید از ایرپادز 3 هم به عنوان هدفون بی سیم میان رده اما قدرتمند رونمایی گردد، احتمال این وجود دارد که بیشتر نگاه ها به این سمت معطوف گردد.

گوشی های گوگل پیکسل 6 هم تا به امروز به خاطر طراحی شگفت انگیز و قابلیت های جالبی که دارند، در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا نموده اند اما بعید به نظر می رسد رویداد این شرکت روی اهمیت و کیفیت رویداد اپل سایه بیندازد. انتظارات از رویداد گوگل واقعا بالاست اما متاسفانه هواداران این شرکت هم معمولا عادت دارند که ناامید شوند. چون پیکسل ها معمولا همواره برای ناامید کردن کاربران پتانسیل کافی را دارند.

رویداد سامسونگ هم بعید به نظر می رسد تاثیر خاصی روی دو رویداد دیگر داشته باشد چرا که شرکت کره ای قصد ندارد گوشی نوی معرفی کند. البته اگر گلکسی S21 فن ادیشن رونمایی گردد داستان به طور کلی تغییر می نماید اما بعید به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد.

با این حال باید منتظر ماند و دید چه پیش می آید. نظر شما در رابطه با هفته پر رویداد پیش رو چیست؟ فکر می کنید کدام شرکت در جلب رضایت و نظر مردم عملکرد بهتری خواهد داشت؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2157

به "پیروز نبرد حساس سامسونگ، گوگل و اپل در هفته آینده چه کسی خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروز نبرد حساس سامسونگ، گوگل و اپل در هفته آینده چه کسی خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید