تور گرجستان ارزان: این حمام های گوگردی مخصوص شهر تفلیس هستند!

به گزارش تور روسیه ارزان، حمام های گوگردی تفلیس | Sulfur baths in Tbilisi

یکی از جاذبه های شهر تفلیس که تنها محدود به یک مکان نمی شوند، حمام های گوگردی آن هستند. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا حمام گوگردی و حمام ساده نه؟ این حمام ها که صد در صد هم بوی گوگرد که زیاد هم شاید به شامه خوش نیایند می دهند، خاصیت درمانی دارند و هواداران بسیار زیادی هم مخصوصا در بین گردشگران دارند. خیلی ها با این دید به این حمام ها می فرایند که بتوانند یا سلامتی پوستی و تنفسیشان را به دست بیاورند و یا بر آن بیافزایند. پیشنهاد می کنیم تا در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، داستان و فلسفه حمام های گوگردی تفلیس را بخوانیم.

تور گرجستان ارزان: این حمام های گوگردی مخصوص شهر تفلیس هستند!

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

در مطالب قبلی که به معرفی شهر تفلیس در گرجستان پرداختیم، اشاره کرده بودیم که در این شهر قسمتی وجود دارد که به آن تفلیس قدیم یا اولد تاون می گویند. در اولد تاون یکی از جالب انگیزترین دیدنی های به جای مانده از دورانی است که رومی ها در این شهر سیطره داشتند و ما امروزه آن ها را به عنوان حمام های گوگردی تفلیس می شناسیم. این حمام ها به این خاطر به وجود آمدند که در شهر تفلیس، چشمه های آب گرم طبیعی وجود دارد که علاوه بر این که یک جاذبه طبیعی هستند و آب این حمام ها را در تفلیس تامین می نمایند، خاصیت درمانی هم دارند!

می گویند که آب حمام های گوگردی تفلیس برای کسانی که دارای بیماری هایی همانند روماتیسم، بیماری های پوستی و ورم مفاصل و بیماری هایی از این دست هستند، حکم دارو را دارد. از همه این خواص که بگذریم، مهم ترین و ثابت شده ترین خاصیتی که این چشمه های آب گرم دارند این است که آرامش بخش هستند و استرس و ناراحتی را از افراد دور می نمایند.

شاید به همین دلایل است که حمام های گوگردی تفلیس به وجود آمدند تا مردم و کسانی که خواستار استفاده از این امکان بوده اند بتوانند تا هم راحت تر به آن دسترسی داشته باشند و هم مردن تفلیس بتوانند از این چشمه ها استفاده بهتری داشته باشند. درباره خواص این چشمه ها داستان های جالبی وجود دارد. می گویند که تنها دلیلی که باعث شده است تا پادشاهی به نام واختانگ گرگاسالی که شاه وقت گرجستان بوده، بخواهد تا در این منطقه ساکن گردد این بوده است که چشمه های آب گرم این منطقه را بسیار دوست می داشته و همواره برای حمام به آن ها سر می زده است. بنابراین این فرد تصمیم می گیرد تا در این شهر ساکن گردد و تفلیس را به عنوان مرکز گرجستان اعلام نماید. برای اطلاعات بیشتر به لینک رزرو هتل در تفلیس مراجعه کنید.

تاثیرات تاریخی حمام های گوگردی تفلیس

جالب است بدانید که در اصل واژه تفلیس از ریشه تبلی گرفته شده است که در زبان گرجی به معنای آب گرم است. به حمام های آب گرم موجود در تفلیس، حمام های آبانتوبانی نیز می گویند. حمام های گورگردی تفلیس از لحاظ ساختار کاملا شبیه به حمام های سنتی ایرانی هستد البته آن ها با هم یک فرق بسیار بزرگ دارند! در حمام های سنتی ایرانی از آب داغ شده به وسیله انسان ها استفاده می نمایند و این در حالی است که در حمام های گوگردی تفلیس آب داغی که جریان دارد کاملا طبیعی است. دمای آب در این حمام ها بین 41 تا 42 درجه سانتی گراد است.

حمام های گوگردی تفلیس تاثیر بسزایی بر روی فرهنگ حمام و نظافت سریع هم بر منطقه تفلیس و هم به خاطر موقعیت قرار گیریشان در جاده ابریشم بر روی دیگر مسافران و رهگذران این منطقه داشته است. البته درباره جاده ابریشم باید بگوییم که همین حمام ها تاثیر فوق العاده ای در جذب جهانگرد از ابتدا داشته است. بر اساس مستندات ثبت شده از یک مورخ گرجی به نام الیسا شویلی در قرن 13 میلادی در تفلیس نزدیک به 63 حمام گوگردی بسیار بزرگ و شلوغ وجود داشته است. البته گویا این تعداد به مرور زمان تعدادشان کمتر و کمتر شده زیرا روس هایی که در قرن 19 میلادی به این منطقه رفته بودند، تعداد حمام های گوگردی تفلیس را تنها 10 عدد ذکر نموده بوده اند. در حال حاضر هم تنها چند حمام گوگردی در شهر تفلیس دایر است که بیشتر وجه جاذبه بودن آن ها مورد توجه است. از لحاظ جاذبه ای و بعلاوه جذب جهانگرد جالب است که تعداد این حمام ها کمتر می گردد زیرا مثلا روس ها از هواداران پر و پا قرص این حمام ها هستند.

جایگاه حمام های گوگردی تفلیس در بین مردم گرجستان

در روسیه این حمام ها را به خاطر خاصیت شفا دهندگیشان می شناسند و به همین دلیل سالانه صدها نفر برای استفاده از این حمام ها به شهر تفلیس فقط و فقط از کشور روسیه سفر می نمایند! در حمام های گوگردی تفلیس افراد معروف و تاریخ ساز بسیاری تا به حال حضور داشته اند که بعد از دفعه اولی که از این حمام ها استفاده نموده اند، دیگر تبدیل به هواداران پر و پا قرص این حمام های سنتی شده اند. از مشهورترین این هواداران معروف می توانیم به آلکساندر دوما و یا آلکساندر پوشکین روسی که امروزه لوح یادبودش در بیرون یکی از این حمام ها نصب شده است، اشاره نماییم.

حمام های گوگردی تفلیس در سراسر گرجستان بسیار محبوب هستند و از آن جایی که آذری زبان های بسیاری در نزدیکی این حمام ها زندگی می نمایند، بسیاری از کارکنانشان زبان آذری را بلد هستند. با این حال خود مردم بومی علاقه زیادی برای استفاده از این حمام ها را ندارند. البته بر عکس الان، در گذشته و فرهنگ تفلیسی ها، حتی خانواده داماد عروسشان را به این حمام می آورده تا هم مریضی اگر دارد از تنش بریزد و هم اگر نقص عضوی دارد، زودتر متوجه شوند! جهانگرد هایی که به این حمام ها می آیند این امکان را دارند تا پس از هماهنگی با مسئول حمام آن را دربست کرایه نمایند.

از جمله امکاناتی که در این حمام ها ارائه می گردد می توانیم به حوضچه های آب داغ، محوطه حمام و دوش اختصاصی و ماساژ اشاره کرد. البته درباره ماساژ در این حمام ها باید بگوییم که مشت و اقتصادی اساسی در انتظار شماست. ضمناً به یا داشته باشید که تمامی هزینه ها به لاری یعنی واحد رسمی پول گرجستان از شما دریافت خواهد شد.

درباره حمام های گوگردی تفلیس به یاد داشته باشید که:

  • قبل از رفتن به حمام های گوگردی تفلیس غذا نخوردید! ممکن است حالتان به هم بخورد.
  • اگر باید چیزی میل کنید، سعی کنید فاصله زمانی چند ساعته را رعایت نمایید.
  • بعد از استفاده از این حمام ها برنامه مهم و یا قرار دیدار نذارید و فقط استراحت کنید.
  • جای حوله در این حمام ها از لنگ استفاده می گردد.
  • گوگرد موجود در آب حمام های گوگردی آبوتنبانی تفلیس باعث بدبو شدن این آب ها شده است که البته نشانه خوبی است و غلظت معدنی بودن این آب ها را به شما نشان می دهد.
  • گوگرد موجود در این آب برای درمان آکنه و اگزما خوب است.
  • بعد از مدتی به بوی گوگرد عادت خواهید کرد.
  • این حمام ها دو بخش زنانه و مردانه دارند.

برای اطلاعات بیشتر از این حمام های گوگردی در تفلیس پیشنهاد می کنیم که به سایت تریپ ادوایزر مراجعه کنید. ????

tripadvisor.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2252

به "تور گرجستان ارزان: این حمام های گوگردی مخصوص شهر تفلیس هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان ارزان: این حمام های گوگردی مخصوص شهر تفلیس هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید