بخشهایی از باغ فواره در بجنورد تخریب شد (طراحی ویلا باغ)

به گزارش تور روسیه ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، بخشهایی از باغ فواره در بجنورد تخریب شد.

بخشهایی از باغ فواره در بجنورد تخریب شد (طراحی ویلا باغ)

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار کرد: آثار تاریخی به جامانده در سطح شهر اعم از آثار ثبتی و آثار واجد ارزش که هنوز در لیست آثار ملی کشور ثبت نشده اند، تک دانه هایی هستند که به شهرهای ما هویت می بخشند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که از گذشته تا به امروز در حال پیگیری آن بوده ایم، موضوع پادگان تاریخی منطقه است که در حال حاضر در اختیار ارتش است. این پادگان تاریخی در یک باغ ایرانی به نام باغ فواره قرار گرفته است.

مستوفیان توضیح داد: باغ فواره متعلق به دوره قاجاریه است که در آن یک ساختمان تاریخی و مقابل ساختمان یک حوض قرار گرفته است.

وی گفت: در این باغ درخت های چنار خیلی قدیمی وجود دارد که البته تعدادی از این چنارها به هر دلیلی در گذشته خشک شده و تعدادی از آنها نیز دوباره رشد نموده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مساحت این باغ حدود 10 هکتار است، اضافه کرد: حوض موجود در این باغ پابرجا بوده و فقط قسمت شمالی آن در گذشته تخریب شده که باید بازسازی می شد و ساختمان موجود در آن نیز وجود داشته که طی چند روز اخیر بخشهایی از آن تخریب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اهمیت باغ های ایرانی و ثبت آنها در لیست جهانی یونسکو اضافه کرد: وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توجه و حفاظت از عناصر به جامانده این باغ های ایرانی است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل ارتش برای تخریب این ساختمان چه چیزی بوده است؟ گفت: ارتش نه اجاره برداشت، نه حفاظت را به میراث فرهنگی داده و نه پاسخی می دهد و ما نیز دلیل این تخریب را نمی دانیم.

مستوفیان تاکید نمود: مکاتبات لازم به ارتش اجرا شده بود که تا مشخص تکلیف موضوع مداخله ای انجام نگردد اما حال متوجه شده ایم که بخشی از ساختمان تخریب شده است.

وی بیان نمود: ساختمان باغ فواره در دوره قاجار ساخته شده و ساختمان دیگر در دوره های مختلف ساخته شده است. در این محیط باغ ارزشمندی از درختان چنار وجود دارد که می تواند به عنوان فضای فرهنگی برای عموم مردم استفاده گردد.

تخریب ساختمان باید با مجوز کمیسیون ماده 5 صورت میگرفت

رشیدی، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: ارتش هنوز دلیلی برای تخریب بخشی از ساختمان مورد نظر اعلام ننموده و البته باید دلایل بر مبنای قانون باشد.

وی اظهار داشت: اما موضوع اصلی این است که برای تخریب هیچ مجوزی گرفته نشد؛ چرا که برای تخریب ساختمان این مکان باید مجوز کمیسیون ماده 5 اخذ میشد.

رشیدی تاکید نمود: تا به امروز جلسات متعددی برگزار شده که ساختمان ها و باغ تخریب نگردد اما متوجه شده ایم که بخشی از ساختمان تخریب شده است.

وی توضیح داد: پیگیری ها در حال اجرا است که تخریب بیشتری در این محل صورت نگیرد.

این مقام مسئول گفت: بازدیدی از محل صورت میگیرد تا از آخرین شرایط تخریب اطلاعات لازم کسب گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2498

به "بخشهایی از باغ فواره در بجنورد تخریب شد (طراحی ویلا باغ)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشهایی از باغ فواره در بجنورد تخریب شد (طراحی ویلا باغ)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید