برگزاری همایش باستان شناسی دشت ورامین در خرداد ماه سال آینده

به گزارش تور روسیه ارزان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ورامین، دشت پهناور ورامین که در جنوب شرقی استان تهران و در حاشیه شمال غربی کویر مرکزی ایران واقع شده است، به علت ویژگی های اقلیمی از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف فلات مرکزی ایران بوده است.

برگزاری همایش باستان شناسی دشت ورامین در خرداد ماه سال آینده

تعدد محوطه های باستانی در پهنه جغرافیایی این دشت بیانگر استقرار بشر از دوره های پیشاتاریخی در این سرزمین بوده است؛ به طوری که نتایج برآمده از داده های باستان شناسی قدمت زیست بشر را در دشت ورامین به پیش از هزارۀ هفتم قبل از میلاد می رساند.

استمرار کاوش های باستان شناسی و یافته های آن در بعضی از محوطه های باستانی دشت کهن ورامین مؤید اهمیت و جایگاه این سرزمین در عرصۀ باستان شناسی طی دهه های اخیر بوده است. بی گمان این پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی، دشت ورامین را به عرصه ای بکر و مجذوب نماینده برای کاوش های باستان شناسی در استان تهران تبدیل نموده است.

بر این اساس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین با همکاری گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین و دیگر نهادهای این شهرستان با هدف ارائه نویافته های باستان شناسی و توسعه تحلیل های علمی بینارشته ای از این تحقیقات، در نظر دارد همایش باستان شناسی دشت ورامین: از دوران پارینه سنگی تا اسلامی را در دو بخش مقالات استادان و صاحب نظران و پژوهش های برگزیدۀ دانشجویی در خردادماه 1395 برگزار کند.

از تمام پژوهشگران و محققان حوزه های مرتبط دعوت می گردد چکیده مقالات خود را (حداکثر در 200کلمه) در چارچوب محورهای پژوهشی اعلام شده به دبیرخانه علمی این همایش ارسال نمایند.

محورهای پژوهشی همایش:

- دستاوردهای کاوش ها و پژوهش های باستان شناسی دشت ورامین از دوران پارینه سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، مفرغ، آهن، دوران تاریخی پیشااسلامی و اسلامی؛

- تحلیل یافته های باستان شناسی دشت ورامین در دوران مختلف (پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی) بر پایۀ علوم میان رشته ای؛

- برهم کنش های فرهنگی- اجتماعی محوطه های باستانی دشت ورامین با منطقه ها همجوار؛

- باستان شناسی و میراث فرهنگی دشت ورامین در دوره های پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی از دو منظر درونی و بیرونی (تحلیل و نقد مطالعات و گزارش های غیرمسلمانان و مسلمانان)؛

- تحلیل نظام های اجتماعی، مالی، سیاسی و فرهنگی دشت ورامین در دوره های مختلف (پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی) بر پایۀ یافته های باستان شناسی؛

- مؤلفه های فرهنگ های بومی- محلی دشت ورامین در دوره های مختلف (پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی) و جلوه های آن در یافته های باستان شناسی.

گاه شمار همایش:

مهلت ارسال چکیده مقالات: 20 بهمن ماه 1394

اعلام چکیده مقالات برگزیده: 25 بهمن ماه 1394

مهلت ارسال اصل مقالات: 27 اسفند ماه 1394

اعلام مقالات برگزیده: 14 فروردین ماه 1395

زمان برگزاری همایش: خرداد ماه 1395

راه های تماس:

آدرس پست الکترونیکی:[email protected]

شمارۀ تماس: 36259795-021

نمابر: 36264862-021

آدرس دبیرخانه علمی همایش: ورامین، خیابان شهید بهشتی، مسجد جامع ورامین، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2263

به "برگزاری همایش باستان شناسی دشت ورامین در خرداد ماه سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری همایش باستان شناسی دشت ورامین در خرداد ماه سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید