بیماری ام اس چگونه به وجود می آید؟

به گزارش تور روسیه ارزان، حتی تاری دیدی که در بیماری ام اس بروز می نماید از یک چشم آغاز می گردد؛ یعنی یک چشم از چند روز یا چندساعت آغاز به تار شدن می نماید. این چشم آن قدر تار می گردد که طی مدتی اصلا دیگر قادر به تماشا نیست.

بیماری ام اس چگونه به وجود می آید؟

بیماری ام اس مربوط به کشورهای اسکاندیناوی و نژاد سفیدپوست است، ترس از ام اس اخیرا وارد کشور ما شدهاست زیرا علائم مبهمی دارد.

دکتر مهدی وحید دستجردی، متخصص بیماری های مغز و اعصاب با بیان این مطلب گفت: به همین دلیل، وقتی درباره ام اس صحبتمی کنیم تاکید ما بر علائم شروع است، چون پیشگیری بخصوصی ندارد. البته این بیماری فاکتور خطر دارد، ولی در اختیار خود فردنیست. فاکتور خطرش نژاد است و این که در خانم ها و در سنین جوانی بیشتر اتفاق می افتد. ولی استرس باعث بیماری ام اس نمی گردد.

وی در مورد علامت شروع بیماری ام اس اضافه کرد: خیلی از کسانی که مراجعه می نمایند چون درباره تاری دید، چیزهایی شنیده اند بر اینباور هستند وقتی از زمین بلند می شوند جلوی چشم شان سیاهی می رود و این را به عنوان علامت شروع ام اس می دانند.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب، شایع ترین علامت بیماری ام اس گزگز کردن یا بی حسی دست و پا دانست و گفت: در کسی کهام اس دارد خواب رفتگی در هر دو دست و پاها اتفاق می افتد و در برخی افراد نیز به صورت یخ کردن تظاهر پیدا می نماید. در برخی نیزبه صورت داغ شدن بدن بروز می یابد و در برخی از افراد مور مور یا سوزن سوزن شدن اتفاق می افتد. یکی از عوارض شایع ام اس ایناست که نصف بدن شخص گزگز می نماید، خواب می رود، بی حس می گردد یا از تنه به پایین حس ندارد. اینها علامت هایی هستند کهمی توانند علامت ام اس باشند به شرطی که حداقل 24 ساعت طول بکشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هر گونه خواب رفتگی دست و پا ناشی از ام اس است؟ ، اضافه کرد: خیر. کسانی که خواب رفتگی دست وپایشان از یکی دو روز قبل شروع شده و خوب نمی گردد و آرام آرام بیشتر می گردد یا کسی که یک سمت بدن خود را حس نمی نماید یا ازتنه به پایین از یک حدی به پایین احساس خواب رفتگی، داغی، سرما یا بی حسی دارد یا کسی که احساس می نماید چند روزی استکمربندی دور تنه اش پیچیده شده و به او فشار می آید باید نسبت به ابتلا به ام اس شک کند.

دستجردی ادامه داد: حتی تاری دیدی که در بیماری ام اس بروز می نماید از یک چشم شروع می گردد؛ یعنی یک چشم از چند روز یا چندساعت شروع به تار شدن می نماید. این چشم آن قدر تار می گردد که طی مدتی اصلا دیگر قادر به تماشا نیست. بعلاوه وقتی چشم راحرکت می دهیم مقداری درد هم دارد و کاملا تعیین است با یک چشم همه چیز را می بیند ولی با چشم دیگر نمی بیند.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در انتها علامت بعدی در شروع بیماری ام اس ضعف دانست و اظهارداشت: ضعف هم یککلمه کاملا مبهم و عمومی است. ضعفی که در بیماری ام اس داریم به معنی کاهش قدرت است؛ یعنی قدرت بدنی کم شده و زور ندارد. این ضعف نشانه ام اس است. حتی ممکن است هر دو پا یا یک طرف بدن، قدرت و زور خود را یکباره از دست بدهد که این عوارضمی تواند نشانه ام اس باشد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 2 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1402 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2548

به "بیماری ام اس چگونه به وجود می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری ام اس چگونه به وجود می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید