دورهمی شاعران در خانه باقری های گرگان؛ گاهِ شعر؛ جشن کلمات برگزار گشت

به گزارش تور روسیه ارزان، به گزارش خبرنگاران در گلستان، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد؛ یونسکو در سی امین اجلاس عمومی خود که در سال 1999 برگزار گشت، به اتفاق آرا 21 مارس، برابر با اول فروردین ماه و نوروز باستانی هر سال را به عنوان روز جهانی شعر نامگذاری کرد؛ بنابراین همه ساله با ارسال پیام و برگزاری برنامه های مختلف از سوی نمایندگی های خود در تمامی کشورها این روز را گرامی می دارد. این نهاد بین المللی طبق منشور خود، هدف از این نام گذاری را پاسداشت هنر شعر و گرامی داشت شاعران به عنوان راویان تاریخ و تمدن کشورهای اعلام کرده است.

دورهمی شاعران در خانه باقری های گرگان؛ گاهِ شعر؛ جشن کلمات برگزار گشت

به همین مناسبت و در نخستین روز آغاز قرن نو، حسین ضمیری شاعر، پژوهشگر و فعال فرهنگی و مؤلف کتاب افسانه بابودردا برپایی رویدادی با عنوان گاهِ شعر جشن کلمات را ایده پردازی کرد. این محفل شعر خوانی با حضور جمعی از شاعران گرگانی در هتل بوتیک هفت پیکر (خانه باقری ها) در دل یکی از محلات و بافت های تاریخی شهرستان گرگان، شامگاه دوشنبه اول فروردین ماه برپا شد.

محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان همچنین شاعرانی چون عبدالعظیم ولی الهی، مسئول انجمن شعر طنز گرگان، علی اصغر کیانی، مؤلف کتاب خورشید را گم نکردم محمد فرازجو، نویسنده در هوای دل نشین متن، فرزاد خدنگ، مؤلف دهان هایی که در سرم حرف می زنند و یک دختر اهل کارولینای جنوبی، راحمه شهریاری، شاعر مجموعه هنوز آیینه بودن برای من زود است، سید ابوالفضل سید النگی، سمیرا قدیمی، یلدا قلیش لی، سید روح الله بنی فاطمی، مهدی خطیری، وندا پرتوی، نیما صفار، مریم محمدیان، اسماعیل حمیدی، سمانه شهری نژاد، صادق حاجتمند، مارال افشاری، مرضیه ملکیان حضور داشتند و به شعرخوانی پرداختند.

حسین ضمیری، شاعر و پژوهشگر گرگانی در ابتدای مراسم، با اشاره به اقدام سازمان ملل در تعیین روز جهانی شعر گفت: سازمان بین المللی یونسکو با ارزیابی های فراوان در سال 1995 به این نتیجه رسید که کشور پرافتخار ایران، مهد ادب و فرهنگ جهان است و نخستین روز سال نو شمسی را، روز جهانی شعر اعلام نمود. در این روز گرامی، دورهم جمع شدیم تا یاد شاعران کهن ایران زمین و شاعران درگذشته گرگان را گرامی بداریم.

وی اضافه کرد: سومین شاعر پارسی گوی دری ابوسلیک گرگانی بزرگ آوازه شعر و موسیقی این سرزمین، از بزرگان نامداری بوده است که در این منطقه می زیسته و شاعران پس از وی، او را به فضل و ادب ستایش کرده اند. بزرگ شاعر نامدار دیگر منطقه گرگان و صاحب منظومه ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی است که در قرن 6 می زیسته و منظومه عاشقانه ای از او به یادگار مانده که باعث افتخار و مباهات اهل فضل و ادب منطقه است.

وی درباره آئین جشن نوروز و فرهنگ پیشدادیان مطالبی را عنوان و دو قطعه شعر فولکلور گرگانی و آزاد را قرائت کرد.

در ادامه این محفل اسماعیل شافعی از دانش آموختگان و پژوهشگران موسیقی با نی نوازی و آواز هادی رعیت، دیگر هنرمند گلستانی به اجرای برنامه پرداختند.

اسماعیل شافعی بعد از چنگ نوازی گفت: این ساز با پیشینه ای چند هزارساله، پرچم هویت فرهنگی هنری را با در کنار آثار شاعران و ادیبان ایرانی به اهتزاز درمی آورد.

محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت نوروز باستانی ایران، از تلاش عوامل و بانیان برپایی این محفل ادبی در این روز خجسته تشکر و قدردانی کرد و با اهدای کتاب، ترویج فرهنگ و ادب اصیل ایرانی را از تمامی شاعران و ادیبان گلستان خواستار شد.

با وجود اینکه هوای گرگان در نخستین روز فروردین ماه بسیار سرد بود، اما شاعران در حیاط خانه تاریخی باقری ها با قرائت اشعار و نو سروده ها، محفل گرم و دل نشینی را برای خود و مهمانان حاضر فراهم کردند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2371

به "دورهمی شاعران در خانه باقری های گرگان؛ گاهِ شعر؛ جشن کلمات برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورهمی شاعران در خانه باقری های گرگان؛ گاهِ شعر؛ جشن کلمات برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید