تور گرجستان: راهنمای تحصیل در گرجستان

به گزارش تور روسیه ارزان، گرجستان به علت داشتن دانشگاه های معتبر و هزینه های پایین تحصیل و زندگی یکی از مقصدهای نو علاقه مندان به تحصیل در خارج است.

تور گرجستان: راهنمای تحصیل در گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

گرجستان دارای دانشگاه های متعددی است که از نظر سیستم و کیفیت آموزشی با استاندارهای روز دنیا برابری می نمایند و از نظر هزینه تحصیل و زندگی نیز بسیار ارزان تر از دیگر کشورهای اروپایی است. این دو ویژگی مهم باعث شده اند تا گرجستان به یکی از برترین کشورها برای ادامه تحصیل در خارج تبدیل گردد.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش از دانشگاه

دوره آموزش ابتدایی و پایه در کشور گرجستان 9 سال به طول می انجامد. دانش آموزان سپس می توانند در دبیرستان های میانهه به مدت سه سال تحصیلات خود را ادامه دهند و دیپلم دبیرستان دریافت نمایند. دانش آموختگان دبیرستان های میانهه مجاز به ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی هستند.

تحصیلات دانشگاهی

آموزش عالی در کشور گرجستان به وسیله مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی ارائه می گردد. آموزش عالی در کشور گرجستان تحت نظارت وزارت آموزش و علوم است. در کشور گرجستان سه سطح آموزش عالی وجود دارد:

  • دوره کارشناسی و دیپلم تخصصی؛
  • دوره کارشناسی ارشد؛
  • دوره نامزد علوم (برابر با دوره Ph.D).

دوره های تحصیلی

1. Bachelor: شامل چهار سال تحصیل در مؤسسات آموزش عالی.

2. Master: شامل دو سال تحصیل پس از دوره Bachelor و دفاع از سرانجام نامه و گذراندن امتحانات نهایی است.

3. Doctor: شامل حداقل سه سال تحصیل با داشتن مدرک Master. دانشجویان در این دوره با روش های مختلف تحقیق و آموزش آشنا می شوند و در بعضی دروس رشته مربوط امتحان می دهند. صدور مدرک پس از تهیه رساله دکتری و دفاع از آن است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی (پس از تاریخ 2011/09/01)

  • مدارک Bachelor صادره از دانشگاه های معرفی شده، با حداقل چهار سال تحصیل حضوری و تمام وقت به شرط دارا بودن دیپلم 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی با معدل حداقل 14 در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، پس از آنالیز علمی که شامل آزمون کتبی است، کارشناسی ارزشیابی می شوند.
  • مدارک Master صادره از دانشگاه های معرفی شده با توجه به دوره های تحصیلی قبل از دانشگاه و محتوای دروس دانشگاهی، با حداقل یک و نیم تا دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل 15 در رشته مرتبط با گروه آموزشی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، پس از آنالیز علمی که شامل آزمون کتبی است، کارشناسی ارشد ارزشیابی می شوند.
  • مدارک Doctor که شروع تحصیل دوره مربوط به آن ها از اول سپتامبر 2011 به بعد باشد با حداقل سه سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر با معدل حداقل 16، یکسان بودن رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، مشروط به انتشار حداقل دو مقاله کامل (Full Paper) در نشریات معتبر علمی ـ پژوهشی، منتشره در کشورهای غیراز کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه که حداقل یکی از آن ها دارای نمایه (Index) بین المللی باشد و بعلاوه، پس از احراز تسلط متقاضی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی به زبان تحصیل در کشور خارجی (شامل قابلیت های گفتاری و نوشتاری به زبان تحصیل و زبان رساله یا زبان رسمی کشور محل تحصیل)، با رعایت سایر ضوابط و مقررات قابل آنالیز و ارزشیابی است. در ضمن رساله دکتری باید به وسیله شخص متقاضی (نه به وسیله مترجم) نگاشته و ارائه شده باشد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

در دانشگاه های گرجستان رشته های تحصیلی متنوعی را در مقاطع مختلف و به زبان گرجی و انگلیسی ارائه می شوند.

شهریه دانشگاه های گرجستان

هزینه تحصیل در گرجستان سطوح مختلف تحصیلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فرق دارد؛ ولی در حالت کلی، میزان شهریه ها بین 3,000 تا 6,000 دلار در سال متغیر است. در این رابطه، بالاترین میزان شهریه متعلق به رشته پزشکی است.

هزینه زندگی در گرجستان

دانشگاه های گرجستان خوابگاه هایی مشابه خوابگاه های ایران در نزدیکی دانشگاه ها دارند و همین مسئله باعث کاهش هزینه های حمل و نقل نیز می گردد. البته بعضی از خانواده های گرجی اتاقی از منزل خود را برای اجاره کردن در اختیار دانشجویان قرار می دهند که هزینه اجاره بهای آن حدودا 100 دلار است. هزینه اجاره آپارتمان مستقل میانه تقریبا از 300 دلار شروع می گردد.

برترین دانشگاه های گرجستان مورد تائید وزارت علوم

  • Ivane Javakhishvili Tbilisi State University
  • Apolon Kutateladze State Academy of Arts
  • Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (غیر از رشته زبان و ادبیات گرجی)
  • Sarajishvili Tbilis State Conservatoire در رشته های مربوط به هنر موسیقی
  • Technical Uniuversity
  • University of Georgia

بورسیه دانشگاه های گرجستان

بورسیه های تحصیل در گرجستان به دو دسته بورسیه های دولتی و خصوصی تقسیم می شوند؛

  • بورسیه های دولتی: در کشور گرجستان، بخش زیادی از بورسیه های دانشجویان بین الملل مانند بورسیه بنجامین. آ. گیلمن، بورسیه بوررن اواردز، بورسیه فول برایت و... از بخش دولتی تامین می گردد.
  • بورسیه های خصوصی: این گروه از بورسیه ها به وسیله دانشگاه ها به دانشجویان اختصاص داده می شوند؛ بورسیه مونت هالیوک نمونه شناخته شده این بورسیه ها است.

شرایط سنی تحصیل در گرجستان

برای ادامه تحصیل در دانشگاه های گرجستان محدودیت سنی خاصی وجود ندارد؛ ولی در حالت کلی، برای ادامه تحصیل در اروپا حداکثر سن برای ورود به کالج 23 سال، برای ورود به دوره کارشناسی 25 سال، کارشناسی ارشد 30 سال و دوره دکتری زیر 40 سال است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در گرجستان

بیمه درمانی در گرجستان در اختیار بخش خصوصی است و دولت به وسیله اداره خدمات بیمه ای بر عملکرد آن ها نظارت دارد. در حالت کلی، بیمه درمانی در کشور گرجستان برای کارمندها یا کارگرها و تمامی افراد شاغل در گرجستان، ربطی به کارفرما ندارد و هر شخص بنابر احتیاج خودش می تواند پوشش بیمه درمانی را انتخاب کند یا آن را نخواهد.

معمولا پوشش بیمه درمانی در گرجستان به مانند بیمه تکمیلی در ایران است، یعنی اینکه اغلب پوشش های پزشکی در آن به صورت کامل پرداخت می شوند، ولی در سال دارای سقف معین است.

تعطیلات سرانجام سال تحصیلی دانشگاه های گرجستان

سال تحصیلی در دانشگاه های گرجستان به دو ترم بهار و پاییز تقسیم می گردد.

آب و هوای گرجستان

موقعیت جغرافیایی گرجستان به گونه ای است که تابستان ها گرم و مرطوب و زمستان ها میزان اندکی سرد است.

ویزا و کار دانشجویی در گرجستان

گرجستان یکی از اعضای پیمان شینگن است و ویزای تحصیلی گرجستان از نوع ویزای نوع C است و حداقل 30 روز و حداکثر 90 روز اعتبار دارد برای متقاضیان تحصیل در گرجستان جهت انجام مذاکرات اولیه با دانشگاه، به وسیله سفارت گرجستان در تهران صادر می گردد. پس از اخذ پذیرش دانشجو باید جهت اخذ ویزای تحصیلی نامه دعوتنامه را به کنسولگری گرجستان در نزدیکی محل اقامت خود تحویل دهد. نامه دعوتنامه و پذیرش از واحد روابط بین الملل دانشگاه صادر و در وزارت امور خارجه تأیید می گردد.

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان مشغول به تحصیل در گرجستان اجازه کار قانونی در حین تحصیل بین 10 تا 20 ساعت در هفته را دارند.

منبع: کجارو / پیمنت 24 / پیمنت 24 / grad.saorg.ir
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2284

به "تور گرجستان: راهنمای تحصیل در گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: راهنمای تحصیل در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید