روش آسان و رایگان برای عمر طولانی

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران : فعالیت بدنی منظم فرایند سرعت پیری را کاهش داده، از عوارض مخرب آن می کاهد ومرگ و میر زودرس را به تعویق می اندازد.

روش آسان و رایگان برای عمر طولانی

پژوهشگران بر این باورند که طول عمر و سلامت انسان دلیل و معلول فعالیت های بدنی هستند.

به گزارش خبرنگاران، تیمی از زیست شناسان تکاملی و محققان زیست پزشکی در دانشگاه هاروارد دریافتند که داشتن فعالیت بدنی در طول عمر انسان و جلوگیری از پیری حیاتی است. به گفته پژوهشگران، این تحقیق اولین شرح دقیق تکاملی در تفسیر رابطه کمبود فعالیت بدنی با خطر بیماری ها در سنین بالا و کاهش عمر است.

عوامل مختلفی در افزایش طول عمر انسان تاثیر دارند که از مهمترین آن ها می توان به سبک زندگی و ژنتیک اشاره نمود. در این میان مطالعات نشان می دهد ورزش انرژی بدن را به مسیرهایی تخصیص می دهد که پیری را به تعویق انداخته و بدن را ترمیم و تقویت می نماید.

نظریه تازه این محققین، از زیست شناسی تکاملی میمونی هایی که در طبیعت زندگی می نمایند الهام گرفته که هر روز زمان زیادی را به نشستن گذرانده و معمولاً بیشترین فعالیت فیزیکی شان در فرزندآوری خلاصه می گردد. امید به زندگی شامپانزه های محبوس 30 تا 40 سال است و به ندرت تا 50 سال عمر می نمایند. برعکس، گونه هایی که به عنوان شکارچی در گروه های بزرگ زندگی نموده و در طول عمر خود از نظر فیزیکی فعال هستند حتی چندین دهه پس از توقف فراوری مثل به حیات و زندگی خود ادامه می دهند.

با اینکه قبیله Tsimané آمریکای جنوبی که در بولیوی زندگی می نمایند و به مراقبت های بهداشتی مدرن دسترسی ندارند، معمولاً حدود 70 سال عمر نموده و در سال های پس از باروری نیز از نظر فیزیکی فعال می مانند.

دانیل لیبرمن (Daniel Lieberman) سرپرست این تیم تحقیقاتی، از دانشکده پزشکی هاروارد در این باره گفت: ما اساساً نسلی تنبل و وابسته به تلوزیون هستیم. خبر خوب این است که احتیاجی نیست به میزان یک شکارچی فعال باشید. به گزارش سیناپرس، حتی میزان کمی فعالیت بدنی یعنی چیزی فقط بین 10 تا 20 دقیقه فعالیت ورزشی در روز می تواند خطر مرگ و میر شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از منظر طب، ورزش منظم با عوارض کمتر سالمندی و طول عمر بیشتر همراه است.

لیبرمن و سایر همکارش، به ارائه آنچه که آنها فرضیه پدربزرگ و مادربزرگ فعال نامیدند پرداختند. این نظریه تازه مبتنی بر تحقیقات قبلی تاریخچه زندگی انسان پایدار بوده و نشان می دهد که فعالیت بدنی باعث طول عمر بیشتر و سلامت انسان می گردد.

به همین دلیل، شواهد بی شماری نشان می دهند که فعالیت بدنی منظم فرایند سرعت پیری را کاهش داده، از عوارض مخرب آن می کاهد ومرگ و میر زودرس را به تعویق می اندازد.

ضرورت فعالیت بدنی معمولی

فعالیت بدنی معمولی، انرژی را از تبدیل شدن به ذخیره چربی بالقوه مضر دور نموده و آن را به سمت فرآیندهای فیزیولوژیکی که ترمیم، بازسازی و کاهش زوال مرتبط با افزایش سن بدن را موجب می گردد، تخصیص می دهد. از این رو، پژوهشگران بر این باورند که طول عمر و سلامت انسان دلیل و معلول فعالیت های بدنی هستند.

تخصیص مجدد انرژی ناشی از مصرف کالری ها به ورزش می تواند به سالم تر و قوی تر شدن بدن بینجامد. فعالیت بدنی باعث می گردد که ذخایر انرژی بدن به سمت انجام فعالیت هایی مانند تقویت استخوان های تحمل نماینده وزن و ترمیم فیبرهای عضلانی شکسته شده راهنمایی گردد و آنها را قوی تر و انعطاف پذیرتر بازسازی کند.

فعالیت بدنی میانه تا شدید

فعالیت بدنی میانه تا شدید بعلاوه باعث آزاد شدن سیتوکین های ضد التهابی و کاهش التهاب مزمن می گردد.

لیبرمن در پایان اضافه کرد: از آنجایی که ما تکامل یافته ایم تا در طول زندگی فعال باشیم، بدن ما با بالا رفتن سن به فعالیت بدنی احتیاج دارد. انتظار کاهش سرعت، شدت کمتر فعالیت های بدنی و بازنشستگی طبیعی با افزایش سن یک باور غلط محسوب می گردد. پیغام ما بر اساس این تحقیق برعکس باور عموم است: با افزایش سن، فعالیت بدنی اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

منبع: رکنا
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2300

به "روش آسان و رایگان برای عمر طولانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش آسان و رایگان برای عمر طولانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید