زنجان با نام منزوی عجین است

به گزارش تور روسیه ارزان، اسماعیل امینی، شاعر و دبیر علمی نخستین دوسالانه ملی غزل، جزئیات برگزاری و داوری و جوایز این جایزه ادبی را تشریح و ابراز امیدواری کرد این جشنواره در تابستان بتواند برندگان نهایی خود را مشخص و معرفی کند.

زنجان با نام منزوی عجین است

به گزارش خبرنگاران زنجان، اسماعیل امینی دبیر علمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل با بیان اینکه این جایزه ادبی در سه بخش برگزار می شود اضافه کرد : این بخش ها را شامل؛ کتاب مجموعه غزل چاپ شده از ابتدای سال 1396 تا 1398، بخش دوم مربوط به تک اثر (ارسال 5 اثر از سوی هر شرکت کننده) و بخش سوم در قالب پژوهش شامل خاتمه نامه و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل حسین منزویمی باشد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره با همکاری استانداری زنجان، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و مجمع انجمن های ادبی استان زنجان برگزار می شود، اضافه کرد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره ادبی تا 31 اردیبهشت ماه است و علاقه مندان می توانند کتاب و مجموعه غزل و پژوهش های چاپ شده خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر علمی نخستین دوسالانه ملی غزل با اشاره به انتساب این جایزه ادبی به نام حسین منزوی، درباره این غزلسرای فقید و مطرح ایرانی، گفت: منزوی به علت تبحر خاصی که در غزل داشت، الگویی در این قالب ایجاد کرد. هر یک از قالب های شعری یا هر شهری، به علت فعالیت یک نفر شاخص شده است و زنجان نیز به خاطر غزل منزوی سرآمد در کشور است و این امر موجب شده که توجهات به زنجان جلب شود.

امینی در ادامه به شرایط کلی غزل در کشور اشاره کرد و ادامه داد: به برکت افرادی که در دهه های 50 و 60 به غزل پرداختند، در شرایط کنونی شاهد هستیم که جوانان بسیاری در قالب غزل فعالیت دارند و به همین دلیل می توانیم جشنواره های زیادی برگزار کنیم.

وی همچنین در ارتباط با برگزاری نخستین دوسالانه ملی غزل و نقش آن در معرفی غزلسرایان، گفت: به عقیده بنده معرفی رهاوردهایی که غزل داشته است، بسیار مهمتر از معرفی یک چهره شاخص در این زمینه است؛ همچنان که در دهه 70 این اتفاق رخ داد، ولی بنده با آن موافق نبودم، چرا که حوزه غزل همانند حوزه ورزش نیست و نیاز به استمرار دارد.

دبیر علمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ادامه توضیحاتی در ارتباط با برگزاری جشنواره دو سالانه حسین منزوی داد و اضافه کرد: کتاب هایی که برای جشنواره ارسال می شود، باید در قالب غزل باشد تا در جشنواره پذیرفته شود، اما از نظر موضوعی، شرکت کنندگان در ارسال اثر، آزاد هستند.

امینی یکی دیگر از شروط داوری را انتشار کتاب در بازه زمانی تعیین شده مطرح نمود و گفت: چاپ دوم کتاب مسئله ای برای حضور در جشنواره ندارد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع غزل در داوری تاثیر ندارد و انسجام شعر و ویژگی های غزل امروز معیار داوری است، توضیح داد: ارسال یک جلد کتاب و فایل الکترونیک آن به دبیرخانه الزامی است.

دبیر علمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل به دیگر قوانین تعیین شده در جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش مجموعه غزل، آثار ارسالی باید چاپ شده از ابتدای سال 1396 تا خاتمه 1398 باشد و در بخش تک اثر، هر شاعر باید 5 غزل (نه کمتر، نه بیشتر) ارسال کند.

وی با بیان اینکه در بخش پژوهش، آثار باید شامل خاتمه نامه، مقاله و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل حسین منزوی (بدون محدودیت زمانی) باشد، گفت: در بخش تک اثر هر غزل باید در یک فایل word جداگانه در سایت جشنواره بارگذاری شود.

امینی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت کنندگان می توانند همزمان در همه بخش های جشنواره شرکت کنند، یادآور شد: در صورت حائز رتبه در بیش از یک بخش، صرفا در بخشی که رتبه بالاتر کسب شده باشد، جایزه تعلق می گیرد.

وی با تأکید بر لزوم رعایت قوانین جشنواره از سوی شرکت کنندگان، بیان نمود: دبیرخانه جشنواره حق استفاده از آثار ارسالی در چاپ کتاب و دیگر تولیدات فرهنگی را دارد.

دبیر علمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل درباره داوری آثار نیز توضیح داد: بررسی مقدماتی کتاب ها داوری نیست و در واقع یک هیأت انتخاب داریم که قبل از جشنواره آثاری را که احتمال برگزیده شدن آنها وجود دارد و اشکالات اولیه و ناشی گری های معمول در آن دیده نمی شود، انتخاب خواهند کرد.

وی گفت: علاوه بر این کتاب هایی که در چارچوب ضوابط و قوانین جشنواره نباشند، کنار گذاشته می شود.

امینی در ارتباط با تیم داوری جشنواره نیز گفت: در جشنواره های بزرگ شعر، تعداد داوران در هر بخش 5 نفر است و ما نیز این قاعده را رعایت کرده ایم؛ هرچند که داوران بخش ترکی و فارسی نیز مجزا از هم خواهد بود، اما توزیع جوایز در بخش فارسی و ترکی یکسان خواهد بود و تفاوتی ندارد.

دبیر علمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل با اشاره به اینکه اصولا جوایز جشنواره های شعر در مقایسه با سایر حوزه ها زیاد نیست، اضافه کرد: با توجه به اینکه شعر حوزه فرهیختگان است، حمایت از آن برای مراکز اقتصادی جاذبه ندارد.

وی با اشاره به اینکه همواره اعتبارات سایر حوزه ها از جمله ورزشی یا حتی یک المپیاد دانش آموزی بیشتر از حوزه فرهنگ می شود، گفت: این امر مختص یک جشنواره نبوده و در همه جشنواره ها مصداق دارد.

امینی فعالیت در حوزه فرهنگ را یک نوع خدمت به کشور مطرح نمود که بزرگانی چون حسین منزوی خدمت بزرگی به کشور کرده اند، و گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی در واقع بزرگداشت افرادی است که سالیان سال برای شعر و ادبیات زحمت کشیده اند.

دبیر علمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ارتباط با ارسال آثار از سایرکشورها به جشنواره منزوی نیز یادآور شد: شعر و ادبیات حوزه خاصی است و کسانی که در حوزه شعر کار می کنند، در هر کشوری که باشند و اخبار و وقایع مربوط به ادبیات را دنبال می کنند، به طوری که شاید یک رخداد ادبی رسانه ای نشود اما فعالان این عرصه قطعا از آن مطلع خواهند شد.

وی توضیح داد: همین دنبال کردن تخصصی وقایع شعر و ادبیات از سوی متخصصین آن جای خوشحالی دارد و علت ارسال آثار از سایر کشورها به جشنواره نیز همین بوده است.

دبیر علمی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل در ارتباط با زمان بندی برگزاری جشنواره نیز گفت: امیدواریم تا تابستان فرآیند برگزاری جشنواره را به خاتمه برسانیم و برندگان نهایی، اعلام و معرفی شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1958

به "زنجان با نام منزوی عجین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجان با نام منزوی عجین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید