درباره شفق های قطبی کانادا چه می دانید؟

به گزارش تور روسیه ارزان، احتمالا درباره شفق قطبی چیزهایی شنیده اید. حتی ممکن است آنقدر خوش شانس بوده باشید که پیروز به تماشای این پدیده بی نظیر از نزدیک نیز شده باشید. اما احتمالا درباره علل ایجاد شفق قطبی اطلاعات کمی دارید. نورهای شمالی که اصطلاحا شفق قطبی نامیده می شوند، جرقه هایی را که در آسمان نواحی شمالی پدیدار می شوند را رنگ آمیزی می نمایند. این پدیده شباهت زیادی به آتش بازی دارد. البته آتش بازی ای که به دست طبیعت انجام می گردد.

درباره شفق های قطبی کانادا چه می دانید؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

دلیل ایجاد شفق قطبی چیست؟

شفق قطبی توسط الکترون هایی که بوسیله باد خورشیدی، آزاد می شوند، بوجود می آید. مانند این است که خورشید این ذرات خیلی کوچک(الکترون ها) را در هوا می شکند. این الکترون های کوچک با گازهای موجود در اتمسفر زمین ترکیب می شوند و این امر باعث درخشش آن ها می گردد.

چه زمانی می توانیم شفق قطبی را مشاهده کنیم؟

بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی، زمانی است که آسمان شفاف است. فصل های زمستان و بهار -بین ماه های دسامبر و آوریل- بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی است. هرچند برای تماشای آن باید تا دیروقت بیدار بمانید. بهترین ساعت ها برای تماشای شفق قطبی نیز بین ساعت 10 شب تا 2 بامداد است. اگر به دیدن شفق قطبی می روید، باید لباس های گرمتان را بپوشید. بهترین مکان برای تماشای شفق قطبی در کانادا، جهت شمالی به سمت سرزمین یوکان می باشد. استان های آلبرتا،ساسکاچوان و بریتیش کلمبیا از بهترین مقاصد برای تماشای پدیده قطبی می باشند.

نورهای شمالی یا شفق قطبی؟ (?Aurora borealis or northern lights)

هر دوی این اصطلاحات برای اشاره به این پدیده صحیح می باشند. اولین بار Pierre Gassendi، دانشمند و ستاره شناس فرانسوی، این پدیده را شفق قطبی نام نهاد. واژه Aurora برگرفته از الهه رومی سپیده دم، و boreas نیز برگرفته از واژه یونانی، به معنای باد شمالی است.

اسطوره شناسی شفق قطبی

افسانه های مختلفی درباره شفق قطبی وجود دارد. وایکینگ ها اعتقاد داشتند که شفق ها انعکاسی از سپرها و زره های جنگجویان زن هستند.

پدیده شفق قطبی در کشور چین بسیار نادر است. با این حال اولین افسانه های چین در خصوص شفق های قطبی است که با اژدها ها در ارتباطند. بر اساس افسانه های چینی، شفق های قطبی نشانه جنگی میان اژدها های خوب و بد است که با نفس هایشان آتش را در سراسر آسمان می دمند.

در میان قبایل بومی آمریکای شمالی نیز افسانه های زیادی در رابطه با شفق قطبی وجود دارد. بر اساس بعضی از این افسانه ها، شفق قطبی مشعل غول در آسمان و یا روح حیواناتی مانند گوزن، نهنگ و ماهی ها است که توسط بومیان شکار شده اند. بر طبق بعضی از افسانه ها نیز، شفق قطبی روح قدرتمندی است که به شامان ها یاری می نماید. در افسانه های دیگر شفق قطبی، جهت روشنی است که ارواح را در سفر خود راهنمایی می نماید و یا نوری است، از آتش ساخته شده توسط خالق.

در فنلاند جایی که شفق های قطبی بسیار روشن هستند، افسانه هایشان مربوط به یک روباه قطبی کوچک حیله گر می گردد. در افسانه های فنلاند، این روباه به سرعت از میان برف ها می دود و از دمش جرقه هایی به سمت آسمان تاریک به پرواز در می آید و شفق قطبی را ایجاد می نماید. فنلاندی ها برای اشاره به شفق قطبی از کلمه revontulet به معنای آتش روباه استفاده می نمایند که برگرفته از همین افسانه است.

چند نکته جالب درباره شفق قطبی

1. شفق های قطبی در 200 تا 300 کیلومتر، بالاتر از زمین ظاهر می شوند. شفق های قطبی به اندازه کافی روشن هستند که از فضا هم قابل رویت باشند.

2. معمول ترین رنگ های شفق قطبی سبز، صورتی، بنفش، قرمز، زرد و آبی است.

3. در صورتی که نزدیک به قطب جنوب باشید، می توانید نورهای جنوبی که اصطلاحا به آن aurora australis گفته می گردد را تماشا کنید.

4. زمین تنها سیاره ای نیست که شفق قطبی در آن اتفاق می افتد. دانشمندان این پدیده را در سیاره های نپتون، مشتری، زحل و اورانوس هم مشاهده نموده اند.

5. هیچ دو شفق قطبی ای شبیه به یکدیگر نیستند. شفق های قطبی، طرح ها و رنگ های مختلفی دارند.

6. شفق های قطبی علاوه بر فراوری رنگ های زیبا، صداهایی را مانند ترق ترق، انفجار پی در پی و ایستا نیز ایجاد می نمایند. اما شنیدن این صداها با توجه به دیگر صداهای محیط اطراف سخت است.

منبع: موسسه کانادایی جی اس آی
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1527

به "درباره شفق های قطبی کانادا چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره شفق های قطبی کانادا چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید