فورد GT40 مدل 1965؛ فورد علیه فراری
به گزارش تور روسیه ارزان، اگر بخواهیم 50 خودرو برتر تاریخ را فهرست کنیم، قطعا یکی از آن ها فورد GT40 مدل 1965 و فورد جی تی مدل 2005 است. این ماشین بر این پایه طراحی و ساخته شد که رقیب سر سختی برای فراری بشود. البته شاید بشود گفت که این ماشین بیشتر با این هدف ساخته شد که پشت فراری را در مسابقات لمانز به خاک بمالد و آن را به کل از صحنه مسابقات به دور بیندازد. ماجرا هم به معامله فورد و فراری باز می گشت که در نیمه های راه انزو فراری از انجام آن سر باز زد و موجب رنجش مدیران فورد شد.
این ماشین، چهار سال پی درپی در مسابقات نفس گیر بیست و چهار ساعته لمانز مقام اول را کسب کرد و فراری تمام تلاش خود را کرد، اما پیروز نشد با حضور این ماشین به مقام اول دست پیدا کند.
حتی در مسابقات 2016 لمانز که امسال انجام شد، فورد با مدل تازه جی تی - که سال 2015 معرفی کرده بود - در مسابقات شرکت کرد و باز هم فراری را شکست داد. البته در این مسابقات اول نشد، ولی باز هم بالاتر از فراری ایستاد تا این عقده پنجاه ساله فراری در شکست دادن فورد برای کارخانه و تیم مسابقات فراری باقی بماند. باور بفرمایید این موضوع برای تیم فراری کاملا جنبه حیثیتی و عقده پیدا کرده است.
موتور بسیار پیروز هشت سیلندر فورد باعث شد فورد جی تی 40 اولین اتومبیل امریکایی باشد که در مسابقات لمانز به پیروزیت دست پیدا می کند. مدل اصلی این خودرو که نسخه مسابقه ای آن ساخت سال های 1965 یا 1966 است، بسیار کمیاب است و اخیرا در یک حراجی در امریکا یک دستگاه از این ماشین به قیمت چهار میلیون دلار فروخته شد.
اما در مورد این ماشین و نسخه های مختلف آن؛ سال های دهه شصت میلادی تولید مدل GT40 مختص به ماشین های ویژه مسابقه بود، ولی چهل سال بعد در سال 2005 کمپانی فورد به فکر تولید نسخه خیابانی و اسپرت این ماشین افتاد. در نتیجه اولین تغییر لازم در ظاهر اتومبیل این بود که دیگر ارتفاع سقف آن از زمین نمی توانست فقط 40 اینچ باشد (نام گذاری فورد جی تی 40 با اشاره به این 40 اینچ ارتفاع بود). نسخه خیابانی باید راحتی و جای کافی برای راننده ای با جثه عادی می داشت. راننده های مسابقات اکثرا دارای جثه ای ریزتر هستند و برای این که در مسابقات شرکت کنند باید از شرایط خوب بدنی برخوردار باشند.
فورد GT در سال های 2005 و 2006 با الهام از نسخه مسابقه ای آن یعنی جی تی 40 و با موتور هشت سیلندری وسط تولید شد و بلافاصله تبدیل به یکی از داغ ترین اتومبیل های اسپرت زمان خودش شد. البته آغاز ایده ساخت این ماشین با یک مدل مفهومی آغاز شد. در سال 1995 که فورد می خواست با یادآوری نام اتومبیل های معروف تولیدی خود، از خودروهای خاطره انگیزی چون فورد موستانگ و فورد تاندربرد یادی کرده باشد، در نمایشگاه خودروی دیترویت از خودروی مفهومی جی تی 90 رونمایی کرد.
کامیلو پاردو مدیر استودیوی طراحی کمپانی فورد به عنوان سرپرست و رئیس تیم طراحی این ماشین شناخته می شود. استودیوی طراحی معروف فورد نام پر معنای اسطوره های جاودان را بر سر در خود دارد. در سال 2002 فورد مدل مفهومی GT40 را رونمایی کرد.
با همکاری اسطوره های جاودان به رهبری کامیلو پاردو که با راهنمایی و همکاری کارول شلبی به جایگاه معتبری در طراحی خودرو رسیده بود، پایه های جدی طراحی و توسعه و آزمایش های عملی برای اجرایی کردن پروژه تولید این خودرو شکل گرفت. این پروژه کاملا سری پروژه پتونیا نام گرفت.
مدل خیابانی جی تی کمی بزرگ تر، پهن تر و البته مهم تر از همه ارتفاع آن 75 میلی متر (3 اینچ) از فورد GT40 بلندتر بود و سقف آن 43 اینچ یا 107.5 سانتی متر از زمین ارتفاع داشت. سه دستگاه آزمایشی در سال 2003 تولید شد و پس از گذر از تمام مراحل آزمایشی، نصب و راه اندازی خط تولید آن در سال 2004 آغاز شد. این ماشین به عنوان بخشی از جشن صد سالگی فورد تولید شد و به همین دلیل چراغ جلوی سمت چپ این ماشین نمایانگر عدد صد است.
قرار بود جمعا 4500 دستگاه از این ماشین در طول سال های تولید آن ساخته شود و از این تعداد قرار بود 100 دستگاه به اروپا و 200 دستگاه به کانادا صادر شود اما تولید این خودرو در سال 2006 با نرسیدن به تعداد پیش بینی شده متوقف شد.
در سال 2004 فقط 550 دستگاه، در سال 2005 نزدیک به 1900 دستگاه و در سال 2006 فقط کمی بیش از 1600 دستگاه از این ماشین فوق العاده ساخته شد و تعداد کل ماشین های تولید شده این مدل به 4038 عدد ختم شد. این خودرو اکنون از خودروهای کمیاب و مورد پسند همه کلکسیونر هاست و قیمتی بین 300 تا 500 هزار دلار دارد.
***
شما می توانید از آخرین قیمت خرید و فروش خودروهای فورد در بخش آگهی های خودرو در سایت خبرنگاران مشاهده کنید. همچنین، اگر به خودروهای کلاسیک علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی هم نگاهی بیاندازید.
منبع: بلاگ دیوار