معرفی 6 مرکز مشهور غذاهای خیابانی در جهان

به گزارش تور روسیه ارزان، بدون شک خوردن غذاهای مختلف کشورها و شهرهای گوناگون جهان با مزه هایی کاملا منحصر به فرد آن ها، از جمله جذابیت ها و لذت های خوشمزه گشت و گذار در جهان می باشد! بسیاری از کشورهای پیشرفته و یا هنوز قدیمی جهان دارای فرهنگ های غذایی مخصوصی می باشند؛ در تعدادی از این کشورها خوردن غذا در رستوران ها و مطبخ های محلی به هیچ عنوان به رسمیت شناخته نمی گردد و این دستفروش های محلی با چرخ ها و ماشین های ویژه کار خود هستند که سبب جذب هر ساله جهانگرد و توریست به کشور خود می شوند. در ادامه قصد معرفی 6 تا از همین مرکز مشهور غذاهای خیابانی را نموده ایم تا شما توریستان عزیز بدانید در این کشورها خیلی هم احتیاج نیست در پی رستوران های چند ستاره برای میل کردن یک وعده غذای خوشمزه و با کیفیت باشید. پس با ما در مجله توریستی خبرنگاران همراه باشید برای معرفی برترین غذاهای خیابانی جهان...

معرفی 6 مرکز مشهور غذاهای خیابانی در جهان

هند - بمبئی (Mumbai)

از جمله مرکز مشهور غذاهای خیابانی با کلی دستفروش و آشپز خیابانی، هند است و از مشهورترین شهرها آن نیز بمبئی؛ شهر بمبئی تقریبا دارای 250 اغذیه فروشی خیابانی می باشد که تعداد زیادی از آن ها دارای مجوزهای رسمی برای فعالیت های خود هستند (در حدود 17 هزار) و تعدادی اندکی نیز بسته به دلایل زیادی از جمله رعایت نکردن اصول بهداشتی، بدون داشتن مجوز و به صورت کاملا غیر قانونی مشغول به فعالیت در زمینه تهیه و پخت مواد غذایی می باشند. در بمبئی تنها کافی است اراده خوردن غذاهای تند هندی را بکنید تا در اولین خیابان و کوچه ای که بر سر راهتان قرار گرفته است، با تعداد زیادی چرخ و آشپزهای ماهر که در حال تهیه و پخت انواعی از غذاهای مخصوص این کشور می باشند، رو به رو شوید!

گفتنی است کشور هندوستان یکی از پایین ترین شاخص های بهداشتی و سلامتی در قاره آسیا را دارد و از این رو بهتر است در بین تمامی غذاهای خیابانی آنان، در پی غذاهایی باشید که بر روی آتش به جهت پخت کامل قرار می گیرند و به هیچ عنوان به سراغ سفارش لبنیات محلی دستفروش های خیابانی این کشور نروید! بعلاوه بد نیست بدانید سهم عمده ای از غذاهای خیابانی شهر بمبئی و کلا کشور هند را غذاهای گیاهی تشکیل می دهند.

مشهورترین غذاهای خیابانی بمبئی

وادا پاو (سیب زمینی گرد و سرخ شده است که لای نان پیچیده می شود)

پاو باجی (سبزی کاری تند است که همراه با نان کماج کره ای می توان آن را میل نمایید)

پانی پوری (نوعی اسنک پف نموده و تُرد است که داخلش را با سبزیجات فراوان، ادویه و فلفل قرمز و بعلاوه ترشی پر می کنند)

بِلپوریس ها (نوعی از برنج ترد همراه با سالادی از سبزیجات می باشد)

آب نیشکر

نشانی بعضی از غذاهای نام برده شده در شهر بمبئی

یکی از شاخصه های مجذوب کننده در این شهر، ارسال حتی غذاهای خیابانی با پیک به صورت کاملا گرم به هر آدرس درخواستی می باشد اما با این حال شاید بد نباشید بدانید مثلا برای خوردن یک وادا پاو اصل بهتر است سری به منطقه کولابا (Colaba)، خیابان راج وادکر (Rajwadkar) جوالی ترمینال شیواجی (Shivaji) بزنید. یا برای مزه کردن برترین غذاهای خیابانی دنیا، پاو باجی با یک نان اضافه برای کم کردن اندازه تندی این غذا، به سراغ غرفه های اغذیه فروشی کنار ساحل جوهو (Juhu Beach) بروید؛ بعلاوه در صورت تمایل به خوردن یک بِلپوریس بسیار خوشمزه با دستور پخت جادویی نیز باید سراغی از دستفروش های ساحل چوپاتی (Chowpatty) در شهر بمبئی بگیرید!

مراکش - مراکش (Marrakesh)

مراکش از جمله کشورهای مجذوب کننده در دنیا و یکی از مرکز مشهور غذاهای خیابانی می باشد که در کنار تمامی جاذبه های تاریخی و تفریحی خود، پر است از غذاهای خیابانی بی نهایت خوشمزه و لذیذ! مراکش شهری دارد همنام خود یعنی شهر مراکش که این شهر دارای یک میدان مرکزی به نام میدان جامع الفنا (Djemaa el-Fna) می باشد. در سراسر این میدان هر آنچه شما از برترین غذاهای خیابانی دنیا در مراکش سراغ گرفته باشید، در حال پخت و تهیه با شکل و شمایلی خاص و البته اغلب با مزه هایی تند و بسیار تند می باشند؛

ضروری است بدانید غذاهای خیابانی و سریع الپخت میدان جامع الفنای شهر مراکش از سالم ترین غذاهای خیابانی کل دنیا بشمار می روند چرا که به صورت مرتب و دقیق، از کیفیت آن ها بازرسی بعمل آورده می شود و در آخر هر شب نیز غذاهای نصفه و نیمه و یا به جای مانده مستقیم به سطل های زباله شهری ریخته می شوند! با تمام این اوصاف باز بهتر است شما جانب احتیاط را برای حفظ و نگهداری سلامتی خود داشته باشید و ترجیحا بین تمامی غذاهای رنگارنگ مراکشی از خوردن غذا و مواد غذایی که به صورت سرد سرو می شوند و اصلا بر روی آتش قرار نمی گیرند، جدا خودداری کنید و بیشتر از ساندویچ ها و غذاهایی مثل تاژینه (tagines) استفاده نمایید.

مرکز مشهور غذاهای خیابانی و مشهور ترین غذاهای خیابانی مراکش

گولَل (سوپ حلزون است که بسیار هم پرفروش و پرطرفدار می باشد)

کتلت ماکودا (سیب زمین هایی شرخ شده به شکل توپی)

بَسطیلَت (کیک عسلی مراکشی ها)

شِباکیا (کلوچه های کنجدی)

نشانی بعضی از غذاهای نام برده شده در شهر مراکش:

میدان جامع الفنا و تمامی خیابان های منتهی به این میدان مرکزی.

تایلند - بانکوک (بانکوک)

بانکوک مرکز مشهور غذاهای خیابانی که غذاهای خیابانی شهر بانکوک نیز حسابی در دنیا زبانزد خاص و عام است و ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ و سبک زندگی مردم این شهر پیدا نموده است؛ وجود اغذیه فروش و دستفروش های غذایی در کوچه و پس کوچه های شهر بانکوک سبب کم شدن مشتریان رستوران های بزرگ و مجلل بانکوک گشته است! علت این اتفاق هم گسترده ای انواعی از غذاهای محلی و غیر محلی خیابانی موجود در این شهر است که سبب می شود حتی شما بدون کوچکترین آشنایی با موقعیت شهری بانکوک، از صبحانه گرفته تا دسر بعد از شامتان را از این آشپزهای خیابانی خریداری نمایید.

گفتنی است طبق آمار منتشر شده در حدود 12 هزار اغذیه فروش خیابانی در گوشه و کنارهای شهر بانکوک مشغول به فعالیت هستند که تعدادی از آنان مجوز نداشته و به صورت کاملا غیر بهداشتی در حال تهیه و پخت غذا برای مشتریان خود هستند! به همین دلیل چندی پیش از سوی سازمان بهداشت و سلامت تایلند برچسب هایی به صورت بشقاب خندان برای اغذیه فروش های مجوزدار خیابانی طراحی شد تا توریستان و توریست های سفر نموده به این شهر، به راحتی بتوانند دکه ها و غرفه های سالم را از مکان های غیر بهداشتی برای سفارش غذای مورد نظر خود، تشخیص بدهند.

مرکز مشهور غذاهای خیابانی و مشهور ترین غذاهای خیابانی بانکوک

بوت نودِل (برنج هایی به صورت رشته ای و پخته شده در مخلوطی از گوشت، فلفل قرمز و سبزیجات محلی)

سوم تام گای یانگ (سالاد پاپایا سبز با مرغ)

مودَد دیو (گوشت تکه تکه کاملا سرخ شده)

پَد سی اِی او (برنج های رشته ای همزده شده ای هستند که کامل سرخ شده اند و همراه با کلم بروکلی چینی سرو می شوند)

مو پینگ (کباب های گوشتی سیخ زده شده که در کنار برنجی چسبناک سرو می شود)

نشانی بعضی از غذاهای نام برده شده در شهر بانکوک

عمدتا برای مزه کردن غذاهای مختلف بانکوک از جمله پَد سی اِی او و مانگو می توانید به سراغ محله چینی، یااووارات (Yaowarat) و بعلاوه بازار شبانه سوی تِرتی اِیت (Soi 38) که در حوالی خیابان سوخوم ویت (سوخومویت Road) قرار گرفته است بروید و حسابی از شرمندگی شکم خود درآیید! بعلاوه برای میل کردن یک بشقاب خوشمزه از بوت نودِل های بانکوکی نیز می توانید سری به خیابان بوت نودل (boat noodle alley) زده و در نزدیکی مجسمه یادبود ویکتوری مانیمِنت (Victory Monument) یا همان مجسمه آزادی از برترین غذاهای خیابانی دنیا را سرو نمایید.

ترکیه - استانبول (Istanbul)

استانبولِ ترکیه نیز از دیگر مرکز های مشهور برترین غذاهای خیابانی در دنیا تلقی می شود که به راحتی می توان در تمام نقط شهری آن، با اغذیه فروشی ها، غرفه ها و بعلاوه بوفه های مواد غذایی که می توان در آن ها با هر چیزی رو به رو شد، دسترسی پیدا کرد. خوردن در ترکیه در شرایطی که قدری پول حتی بسیار ناچیز در جیبتان داشته باشید بسیار راحت است چرا که قدم به قدم این شهر را آشپزهای خیابانی به شکل کاملا مجذوب کننده و زیبایی پوشش داده اند و در اصل سبب زیباسازی فضای شهر استانبول با هنر و آشپزخانه های کوچک خود در کنار بوی غذاهای جادویی، خصوصا در شب های این شهر با شیرینی های ترکیه ای مخصوص و پیتزای ترکی به نام لاه ماجون (lahmacun) شده اند.

با اینکه بوفه های غذایی و اغذیه فروشی های متعددی در شهر استانبول به چشم می آیند و به ندرت می توان خیابان و یا محوطه ای باز را در آن پیدا کرد که هیچ غذای خیابانی در آنجا پخته و عرضه نشود ولی بهتر است شما به عنوان یک توریست خارجی سعی در خوردن و استفاده از غذاهای پخته شده داشته باشید تا غذاهایی که به صورت سرد سرو می شوند از جمله غذاهای دریایی استانبول!

مرکز مشهور غذاهای خیابانی و مشهور ترین غذاهای خیابانی استانبول:

میسیر (ذرت کبابی)

لاه ماجون (معروف است به پیتزا ترکی که بر روی آن مقداری گوشت، پیاز و ادویه های تند پاشیده می شود)

کوکورِچ (روده گوسفند است که به صورت کبابی به سیخ کشیده و بر روی منقل پخته می شود و سپس به شکل ساندویچی سرو می شود)

بورِک (نوعی از شیرینی های ترکیه ای است که به صورت لایه لایه با سبزیجات و پنیر آن را پر می کنند)

نشانی بعضی از برترین غذاهای خیابانی دنیا نام برده شده در شهر استانبول:

اولا برای دسترسی به غذاهای خیابانی شهر استانبول هیچ نیازی به راهنمای مسیر و تور لیدر نخواهید داشت چرا که در تمامی سطح شهر استانبول به راحتی می توان با غرفه ها و بوفه های فروش مواد غذایی دست پیدا کنید! دوما با توجه به رونق قابل توجه غذاهای خیابانی استانبول با وجود کلی رستوران ستاره دار شده از کتاب ارزیابی میشلن (Michelin) که شهرتی دنیا در صنعت رستوران داری دارد، سایتی با عنوان استانبول ایِتس (Istanbul Eats) طراحی شده است که به صورت لحظه ای و آنلاین اخبار غذاهای تازه و راه پیدا نموده به زنجیره غذاهای خیابانی این شهر را به سمع و نظر بازدیدکنندگان و کاربرانش می رساند! با این حال شما می توانید برای سرو غذاهای اصیل ترکی سری به کوچوک پازار (Küçük Pazar) و بعلاوه بازار اِسپایس مارکت (Spice Market) در منطقه اِمینونو (Eminönü) استانبول بزنید از وجود غذاهای مختلف آن نهایت لذت را ببرید.

استرالیا - سیدنی (Sydney)

سیدنی به معنای واقعی کلمه یک مرکز بزرگ برای تهیه برترین غذاهای خیابانی دنیا می باشد. به جرات می توان اینطور مطرح کرد که از تمامی اغذیه فروشی ها و بوفه های غذایی این شهر می توانید هر چقدر غذای سرد و گرم می خواهید میل کنید و اصلا هم نگران بهداشت و سلامت غذای سفارش داده خود نباشید! چرا که به علت وجود شرایط سخت گیرانه بهداشتی در زمینه مواد غذایی و بعلاوه بازرسی های پی در پی از غرفه های فروش غذاهای خیابانی این شهر، سطح کیفی و سلامتی غذاهای سیدنی بسیار بالا بوده و حتی می توان در آن با سایر غذاهای خیابانی کشورهای دیگر همانند ویتنام و ژاپن نیز دست پیدا کرد! ضمناً از قلم نیاندازید که شهر سیدنی استرالیا از جمله شهرهای فوق العاده تمیز دنیای نیز بشمار می رود.

برترین غذاهای خیابانی دنیا و مشهور ترین غذاهای خیابانی سیدنی:

قارچ سرخ شده ترافِل فرایز

نیوکی با گوشت بره راگو

فَت بوی برگر

بان می

بیف برگر ژاپنی

نشانی بعضی از غذاهای نام برده شده در شهر سیدنی:

برای دسترسی به برترین غذاهای خیابانی دنیا و فوق العاده خوشمزه سیدنی لازم نیست همانند شهرهای دیگر نام برده شده در این فهرست، به محل های خاصی مراجعه کنید؛ زیرا اغلب این غذاهای خیابانی در قسمت بار کامیون های متحرک تهیه و پخته می شوند و به همین جهت با وجود کامیون های فروش غذا در سراسر شهر سیدنی به راحتی می توانید از غذاهای خیابانی این شهر استفاده نمایید! البته کار شما راحت تر می شود اگر اپلیکیشن خودروهای غذایی سیدنی را از این لینک (http://www.sydneyfoodtrucks.com.au) دانلود نموده و آن را نصب نمایید تا از محل دقیق این کامیون های خوشمزه اطلاع حاصل کنید.

بعلاوه آن دسته از افراد و توریستانی که در پی غذاهای خیابانی دنیا از جمله غذاهایی همانند فو (pho) و یا رامِن (ramen) می باشند؛ می توانند در ماه اکتبر به مجموعه بازارهای شبانه نودِل فروشی شهر سیدنی که در هاید پارک این شهر واقع شده است، مراجعه کنند و یا در دیگر ماه های سال از مکان های مشهور سیدنی که عبارتند از: مَریک ویل (Marrickville) و گَبِرماتا (Cabramatta) که در بخش غربی شهر قرار گرفته اند، برای تهیه غذاهای خیابانی سیدنی اقدام کنند.

سنگاپور - سنگاپور (سنگاپور)

سنگاپور نیز از دیگر کشورهای تمیز و البته کمی پیشرفته در حوزه تهیه و عرضه غذاهای خیابانی با مردم و توریستان سفر نموده به این کشور می باشد! در سنگاپور برخلاف دیگر شهرها و کشورهای دنیا که می توان در تمامی نقاط مختلف آنان با دستفروش های غذایی و یا بوفه های مواد غذایی رو به رو شد، مکان ها و منطقه ها مشخصی برای گردهمایی تمام آشپزهای خیابانی در نظر گرفته شده است تا هم از شلوغی بیش از حد در بخش های مختلف این کشور جلوگیری شود و هم سبب افزایش دامنه انتخابی این قبیل غذاها از سوی مشتریان شود!

توجه داشته باشید کیفیت و سطح سلامت و بهداشت غذاهای خیابانی سنگاپور نیز به علت توجهات بالای سازمان سلامت و بهداشت این کشور، بسیار بالا بوده و برای مطلع سازی مشتریان نیز برچسب های مختلف رده های بهداشتی به هر کدام از فروشندگان غذایی این کشور اعطا شده است که از حرف لاتین A شروع شده و تا حرف لاتین D نیز ادامه پیدا می نماید و به ترتیب به معنی بالاترین امتیاز بهداشتی و پایین ترین امتیاز بهداشتی می باشد تا شما به خوبی متوجه شوید که از چه اغذیه فروشی، غذاهای مورد نظر خود را تامین نموده اید!

مشهورترین غذاهای خیابانی سنگاپور:

باک چور می (نودل با گوشت)

مرغ و برنج هاینانس

مین چینگ کو (پنکیک بادام زمینی)

آش برنج کایو

ساپ تولانگ (سوپ دنده گاو)

نشانی بعضی از غذاهای نام برده شده در شهر سنگاپور:

برای میل کردن خیلی از غذاهای خیابانی نام برده شده در سنگاپور می توانید به منطقه مَکس وِل فود سِنترال (Maxwell Food Center) که در فاصله کمی از محله چینی های سنگاپور قرار گرفته است، بروید و از نزدیک شاهد اشتیاق مردمی که در صف های بسیار طولانی برای مزه کردن یک کدام از غذاهای خیابانی این شهر، آمده اند؛ باشید! البته به جز این منطقه می توانید به کنار ساحل شهر نیز رفته و از دکه های ساحلی لاگون فود ویلیج (Lagoon Food Village) که همگی در حال تهیه و پخت غذایی به نام ساتای می می باشند، تماشا نمایید.

بعلاوه در این بین از منطقه غذایی لیم فود سنتر (Lim Food Centre) هم غافل نشوید که مرکز فروش غذاهای اسپایسی و تند می باشد و می توان در آن با لاکساهای فوق العاده خوش طعم در کنار کلی غذاهای دریایی مختلف رو به رو شد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2515

به "معرفی 6 مرکز مشهور غذاهای خیابانی در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 6 مرکز مشهور غذاهای خیابانی در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید