نمای مدرن ویلایی : چیستی و معرفی مهم ترین مزایا و معایب آن

به گزارش تور روسیه ارزان، در ساخت ویلاها از نظر معماری و طراحی، موضوعات مختلفی مطرح می گردد. اینکه چه نوع نمایی را برای آن انتخاب کنیم هم یکی از همین موضوعات است. نماهای کلاسیک، معاصر، مدرن و مینیمال انواع اصلی نمای ویلایی هستند. در این مطلب از ویکی ساختمون بر حسب احتیاج به آنالیز نمای ویلایی مدرن و تمامی ویژگی های آن و اینکه مزایا و معایب آن کدام ها هستند خواهیم پرداخت و در آخر هم تصاویر مربوط به نمونه هایی شاخص برای آشنایی بهتر شما ارائه خواهد شد.

نمای مدرن ویلایی : چیستی و معرفی مهم ترین مزایا و معایب آن

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای مدرن دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

انواع نمای ویلایی

در اجرای نوع نما در ساختمان های ویلایی محدودیتی وجود ندارد و شما بسته به سلیقه و بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید یکی از انواع نماها را در مورد ویلای خود به کار بگیرید. به طور کلی انواع نمای ویلایی را می توان در چند نوع زیر خلاصه کرد.

  • نمای ویلایی مدرن
  • نمای ویلایی کلاسیک
  • نمای ویلایی معاصر
  • نمای ویلایی مینیمال

نمای ویلایی مدرن چیست؟

معماری مدرن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ معماری غرب یا به عبارتی در تاریخ معماری دنیا بود زیرا برای اولین بار نگرش از سنت، تاریخ و گذشته به عنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و آینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح شد. معماران و نظریه پردازان مدرن سعی می کردند معماری را به عنوان علم و تکنولوژی با دنیا در حال تحول همگون سازند.

اجرای نمای ترموود خود را به بهترین ها بسپارید

معماری مدرن در قالب سبک دنیای ظهور کرد. سبکی که پس از جنگ دنیای اول ریشه دواند و در بازسازی اروپا در دوره پس از جنگ دنیای دوم اشاعه یافت. این سبک داعیه آن داشت تا با کنار گذاشتن بی برنامگی و مدیریت سنتی به وسیله اتخاذ یک نظام معماری دنیای فرآیند معماری و طراحی ساختمان را اصلاح کند. این معماری جدید با موازین عقلی، سازمان دهی شده بود و از کارآمدترین مصالح نظیر بتن، فولاد و شیشه استفاده می کرد.

بیشتر بخوانید: نمای مدرن ساختمان مسکونی با مصالح، رنگ و نورپردازی خاص

نمای ساختمان ویلایی مدرن، قدمی فراتر از گچ کاری و یا آجرچینی ساده است. طیف گسترده ای از مواد و تکنیک های طراحی، فرصتی وسیع برای ایجاد طرح های نوین نما در ویلاهای لوکس فراهم نموده است. در طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن، با به کار بردن مصالحی همچون چوب، فلز، وینیل، شیشه رفلکس و سایر مواد نوین، نمای بیرونی چیزی متفاوت از سبک های سنتی یا کلاسیک خواهد بود. نمای ویلای مدرن، ساده و فارغ از پرداختن به جزئیات بیش از حد است، اما چیزی که طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن را برجسته می سازد و به آن زیبایی می بخشد، توجه به فاکتور روشنایی و نور است که زیبایی معماری ویلا را چشمگیر و متمایز می سازد.

ویژگی های نمای مدرن ویلایی

معماری مدرن پیش از هر چیز به کارایی و عمل گرایی توجه دارد و از سبک و ابزارآلاتی بهره می گیرد که تا به حال سابقه چنین استفاده ای تا به این اندازه نداشته است و به گونه ای در دوره مدرن سعی در پیشرفت دارد و از تمام امکانات برای رسیدن به این هدف بهره می جوید، خواه این استفاده سبب محدودیت نقش انسانی در ایجاد آن شود و خواه سبب فزونی تکنولوژی بر آدمیت شود.

درخواست اجرای نمای کامپوزیت خود را به صورت رایگان ثبت نمایید

این هدف زمانی بهتر میسر می شود که با کمترین هزینه و بالاترین کارایی باشد و بهترین راه آن است که متوسل به تکنولوژی و برآوردهای علمی شویم. معماری مدرن در عین حال، حالت کل گرایانه دارد یعنی با توجه به این که ساختمان ها به صورت صنعتی ساخته می شوند گستردگی و جامعیت می یابد و منحصر در شخص یا سبک خاصی نمی شود.

این سبک معماری، جهت برآورده کردن نیازها عمل می نماید و چون از فرم مورد استفاده می نماید ضد تزئین، ضد نمایش، ضد استعاره، ضد یادوراه تاریخی و ضد طنز است و به گونه ای در این سبک معماری معنا رخت بر بسته است؛ یعنی دیگر معماری معنی و مفهوم خاصی انتقال نمی دهد و در پی پاسخ به پرسش یا واکنش به دیدگاه خاصی نیست.

بیشتر بخوانید: نمای رومی چیست و علت محبوبیت آن در ایران؟!

اول این که محیط مادی به مواد و مصالح در دست انسان ها تبدیل شده است تا به گونه ای کورکورانه و حساب نشده از آن بهره برداری نمایند و دوم این که معماری جزئی از فرهنگ تکنولوژیکی است که طالب ماشین هایی برای زندگی است. اِما لوکوربوزیه اصول پنج گانه دیگری نیز مانند مرتفع سازی، باغ روی بام، کاربرد پنجره کشیده نمای آزاد و سقف کنسول را از اصول معماری مدرن می داند. معماری مدرن ویژگی هایی دارد که از جمله آن ها می توان به چند مورد زیر اشاره نمود.

  • طراحی بر اساس پلان آزاد
  • ایجاد ارتباط مطلق بین فضای داخلی و خارجی، انعطاف و آزادی در ایجاد دیوارهای داخلی
  • جمع آوری تمامی نکات مثبت، تجربیات فضایی در طول تاریخ در معماری مدرن
  • بهره وری از فناوری جدید به خصوص شیشه به جای دیوارهای بلند

در نمای ویلای مدرن، طراحی وسیع در فضای باز داخل، بر ظاهر طراحی نمای ساختمان در بیرون تأثیر می گذارد. ویلای مدرن به شکلی طراحی می شود که فضای داخل آن به صورت یکپارچه به تراس و فضای باز و اغلب استخر منتهی شود. این بخش از ویلا ممکن است در ورودی اصلی ساختمان قرار نگیرد، اما حیاط خلوت معمولا اینگونه طراحی می شود و فضای داخلی به فضای بیرون متصل می شود تا فضای یکپارچه با طبیعت ایجاد شود. یکی از اصلی ترین ویژگی های نمای ساختمان ویلایی که این سبک را از سایرین متمایز می نماید، داشتن سقف مسطح است که زیبایی نمای ویلای مدرن در بیرون از ساختمان را دو چندان می نماید.

مزایای نمای مدرن در ویلا

شاید بتوان سادگی در عین عملکردی بودن را مهم ترین نقطه قوت نماهای ویلایی مدرن در نظر گرفت. بهره بردن از تمامی فضاها و افزایش کارایی ساختمان از مهم ترین اهدافی است که در نمای مدرن دنبال می شود. در نمای مدرن دیگر خبری از جزئیات پر پیچ و خم که گاهی هزینه های زیادی هم دارند نیست. تنوع مصالحی که می توان در اجرای نمای ویلایی مدرن به کار برد هم بسیار خوب است و به همین دلیل هم دست کارفرما در تناسب نما با بودجه ای که در اختیار دارد باز است. از طرفی هم از آنجایی که اغلب در ساخت نمای مدرن از فناوری های پیشرفته استفاده می نمایند، کیفیت بالایی دارند.

معایب نمای مدرن در ویلا

یکی از معایب عظیم نمای مدرن به فرهنگ ما ایرانی ها بر می شود. نمای مدرن را می توان تا حدودی با فرهنگ ما غریبه دانست و از این رو بسیاری چندان روی خوشی به آن نشان نمی دهند. از نظر زیباشناختی هم بیشتر رنگ رویی بی روح دارد و بر خلاف نماهای سنتی و کلاسیک از رنگ های گرم و شاد بسیار کم استفاده می شود.

تصاویر نمای ویلایی مدرن

در ادامه برای آشنایی بهتر شما با انواع نماهای ویلایی مدرن و همچنین دریافت ایده، چند نمونه از آن نوع نما را آورده ایم.

سخن آخر

نمای مدرن با ویژگی ها و حس زیباشناختی که دارد، همواره و در هر فرهنگ و جامعه ای هواداران خاص خود را دارد. نمای مدرن ویلایی هم مزایا و معایب منحصر به فردی دارد که در بالا به آن پرداخته شد. مصالح متنوع را می توان در نمای مدرن به کار برد و همین موضوع برای بسیاری از کاربران نقطه قوت عظیمی تلقی می شود. سادگی و پرهیز از هر گونه زیاده کاری و تأکید بر کارایی بودن از دیگر مزایای مهم این نوع نما در ویلا به شمار می رود.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1330

به "نمای مدرن ویلایی : چیستی و معرفی مهم ترین مزایا و معایب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای مدرن ویلایی : چیستی و معرفی مهم ترین مزایا و معایب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید