چرا بازی های ایران در جام جهانی از سالن های سینما پخش نشد؟!

به گزارش تور روسیه ارزان، مدت ها بود که رسانه های ورزشی و البته سینمایی از پخش بازی های فوتبال ایران در جام جهانی 2022 می نوشتند و حتی این اتفاق را بهانه ای برای بهبود وضع مالی سالن های سینما می دانستند که با رکود کامل در گیشه روبرو اند و چه بسا با جلب و جذب فوتبال دوستانی که خواستار هیجان تماشای دسته جمعی بازی ها هستند، می توانستند دست کم در روز های جام جهانی دخل و خرج نمایند.

چرا بازی های ایران در جام جهانی از سالن های سینما پخش نشد؟!

به گزارش شهروند، این طرح، اما در نهایت مغلوب شد و بازی های جام جهانی روی پرده نرفت. در واقع در شرایطی که تا بعد از ظهر روز دوشنبه -ساعاتی مانده به بازی اول تیم جمهوری اسلامی ایران در مقابل انگلیس- این امیدواری وجود داشت که سینما ها این بازی ها را روی پرده خواهند فرستاد، در آخرین لحظات رئیس سازمان سینمایی درباره آخرین تحولات ایجاد شده در شرایط اکران ملاقات های فوتبال جام جهانی 2022 در سینما ها صحبت کرد و به خبرنگاران گفت که وظیفه اکران فوتبال جام جهانی قطر 2022 از عهده سازمان سینمایی خارج و این وظیفه به استاندار ها سپرده شده است.

او در ادامه با صراحت بیشتری گفت که به نظر می رسد اکران فوتبال جام جهانی 2022 را در سینما ها نخواهیم داشت.

خاتمه امیدواری

در روز های منتهی به جام جهانی، فوتبال دوستان امید پررنگی برای تماشای بازی های تیم ملی روی پرده سینما ها داشتند. البته تردید های زیادی نیز در این میان وجود داشت.

مثلا در تمام روز هایی که رسانه ها از احتمال وقوع این اتفاق می نوشتند، عده ای -واقع بینانه- ماجرای بدون تماشاگر شدن بازی های لیگ های مختلف فوتبال را مثال آورده و این موضوع را علتی می دانستند بر تایید موضع خودشان مبنی بر اینکه نهاد های امنیتی اگر قرار بود با ریسک تماشای دسته جمعی این مسابقات در سینما ها موافقت نمایند، بی تردید قبل تر ریسک های به مراتب کمتر ورود تماشاگران به استادیوم های بازی های لیگ را نیز می پذیرفتند.

در بحبوحه این امیدواری ها و تردیدها، اما در ساعات خاتمهی منتهی به بازی اول ایران در جام جهانی شماری از رسانه های نزدیک به نهاد های امنیتی آب پاکی روی دست مردم امیدوار ریختند و نوشتند که بنا به تصمیم نهاد های امنیتی پخش فوتبال جام جهانی 2022 قطر در پردیس ها و دیگر سالن های سینما منتفی شده است.

طبق اخبار منتشر شده در این زمینه؛ به رغم امیدواری های موجود در زمینه پخش فوتبال در سینماها، بالاخره در دقیقه نود این احتمال منتفی شد و حداقل اینکه بازی اول تیم ملی در سالن ها و پردیس های سینمایی روی پرده نیامد.

این در حالی است که هم شورای صنفی نمایش، هم انجمن های صنفی سینماداران و هم سازمان سینمایی با تماشای دسته جمعی بازی ها در سالن های سینما موافق بودند و از این فرصت برای بازگشت مخاطبان به سینما ها استقبال نموده بودند.

حتی گفته می گردد که برنامه ریزی های مقدماتی در این زمینه نیز به انجام رسیده بود و سالن های نمایش دهنده مسابقات جام جهانی نیز انتخاب شده بودند. با این حال در دقیقه نود گفته شد که قرار نیست شاهد نمایش فوتبال بر پرده نقره ای باشیم. ظاهرا زور نهاد های دیگر بر سازمان سینمایی و وزارت ارشاد چربیده و بنا به ملاحظاتی -که البته مدت هاست درباره اش در رسانه ها صحبت می گردد- نهاد های امنیتی زیر بار این ماجرا نرفته اند.

ناامیدی مضاعف

مخالفت نهاد های تصمیم گیر با پخش بازی های جام جهانی در سالن های سینما از جهات و جوانب مختلفی ناامیدنماینده بوده است. در واقع گذشته از ناراحتی و نارضایتی طیف قابل توجهی از فوتبال دوستان، طیفی دیگر امیدوار بودند پخش مسابقات جام جهانی و به خصوص ملاقات های تیم ملی فوتبال کشورمان گیشه کساد سینما ها را پررونق کند، ولی ظاهرا شرایط اجتماعی اجازه چنین اتفاقی را نمی دهد؛ تجربه ای که سود قابل توجهی برای سینما ها داشت.

به عنوان مثال، سه بازی ایران در جام جهانی گذشته بیش از یک و نیم میلیارد تومان درآمد داشته که بیشتر از فروش 60 فیلم روی پرده در آن سال و البته بیشتر از درآمد 70 فیلم از مجموع 82 فیلم اکران شده آن سال ارزیابی می گردد.

این امکان برای سینمادار ها سال جاری، اما ایجاد نخواهد شد و این یعنی تجربه ای که اول بار در بهمن ماه سال 1390 در اوج جشنواره فیلم فجر با نمایش یک دربی پرهیجان برای نویسندگان سینمایی شروع و البته در پی محدودیت های موجود برای بانوان برای ورود به استادیوم ها، از جام جهانی 2010 به این سو با استقبال پررنگ مردم روبرو شده بود، در آبان ماه 2022، دو سه ماه بعد از اعطای مجوز ورود به استادیوم به دختران ایران -که البته در پی آن تقریبا پای تمام ورزش دوستان از استادیوم ها بریده شد- به نقطه خاتمه رسیده است. خاتمهی که مقامات سازمان سینمایی آن را از دوش خود برداشته و مقصر این اتفاق را وزارت کشور و استانداری های مختلف عنوان می نمایند.

دو روی سکه اکران فوتبال

حسین فرح بخش، تهیه نماینده و کارگردان سینما| پخش فوتبال در سینما ها نه موافقت صددرصدی به وجود می آورد و نه اینکه می توان صددرصد با آن مخالف بود، بلکه این اتفاق دو روی یک سکه است و در عین اینکه به نفع سینماگران نخواهد بود، ولی می توانست به نفع سالن های سینما و سینماداران باشد؛ آن هم البته در صورتی که شرایطی طراحی گردد که تهیه نماینده و دیگر صاحبان فیلم های در حال اکران ضرر ننمایند.

اما در پاسخ به نقدها کسانی که بر این باورند که پخش فوتبال می تواند ظرفیت نمایشی کشور را خالی و کم بنیه کند؛ علاوه بر اشاره به لزوم مدیریت شرایط و اندیشیدن تمهید هایی مانند اعطای امتیاز به فیلم های روی پرده باید به این واقعیت نیز اشاره نمود که به علت هیجان حاکم بر فوتبال، این اتفاق به شکل غیرمستقیم می تواند تبلیغ نماینده فیلم ها نیز باشد و مخاطبان را به حضور در فضای سینما ها عادت دهد.

آب پاکی روی دست امیدواران!

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی| سازمان سینمایی از حدود یک ماه پیش پیگیری های لازم برای اکران هم زمان مسابقات جام جهانی در سینما های کشور را انجام داده و حتی موافقت های اولیه را هم گرفته بودیم. حتی این برنامه در شورای فرهنگ عمومی هم مصوب شده بود. با این حال در نامه نگاری اخیر با وزارت کشور گفته شد که تصمیم گیری در این زمینه به شورای تأمین استان های مختلف واگذار شده است و هر استان با توجه به شرایط موجود می تواند درباره صدور مجوز نمایش بازی های جام جهانی در سینما ها تصمیم بگیرد.

در واقع برخلاف آنچه در ابتدای امر به نظر می رسید، تصمیم گیری در زمینه پخش بازی های جام جهانی در سینما ها جزو اختیارات سازمان سینمایی نیست و به استانداری ها واگذار شده است که به این معناست که شورای تأمین هر استان باید در این زمینه تصمیم بگیرد و در صورت مخالفت این شورا بازی ها روی پرده نخواهد رفت.

منبع: فرارو
انتشار: 5 آذر 1401 بروزرسانی: 5 آذر 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2482

به "چرا بازی های ایران در جام جهانی از سالن های سینما پخش نشد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بازی های ایران در جام جهانی از سالن های سینما پخش نشد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید