چهار نمونه طراحی ویلا در شهرهای مختلف ایران با سازه های عجیب

به گزارش تور روسیه ارزان، خانه های ویلایی فرصتی بسیار مناسب برای خلق ایده های ناب و شگفت انگیز در معماری و ساخت بنا بوجود می آورند. در این مطلب به آنالیز چهار نمونه طراحی ویلا در ایران می پردازم که با طراحی غیرمعمول و عجیب شان، سر و صدای زیادی نه تنها در ایران بلکه در مجلات و جشنواره های معروف معماری برپا نموده اند.

چهار نمونه طراحی ویلا در شهرهای مختلف ایران با سازه های عجیب

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اولین ویلایی که آنالیز می کنیم در شهر رویان استان مازندران قرار گرفته و یکی از جالب ترین سازه های ویلایی را بنمایش می گذارد. این ویلا که به نام وانوش شناخته می گردد، توسط دفتر معماری 51-35 در سال 1396 طراحی و ساخته شده است. مساحت ویلا چیزی حدود 331 متر مربع بوده و بیشتر مساحت زمین به زیربنا اختصاص داده شده. به گفته معماران این ویلا، اهداف اصلی در آغاز کار که توسط کارفرما مشخص شده، محدود نبودن ساکنین ویلا به یک ساختمان ثابت و محرمیت سازه بوده است.

اولین هدف محدود نبودن ساکنین ویلا به ساختمان اصلی ویلاست. در نتیجه کل قسمت های یک ویلا، مانند فضای پخت و پز، محل استراحت و محل غذاخوری به جای قرار دریافت در یک ساختمان، در سه سازه جدا پخش شده اند. با این کار به جای یک ساختمان ویلایی، چندین ساختمان ویلایی در چند بخش زمین طراحی شده است تا ساکنین فقط محدود به یک ساختمان نباشند وآزادانه بین محیط و سازه در رفت و آمد باشند. نمونه طراحی ویلا به این شکل در نوبه خود منحصربفرد است.

4 ایده کاربردی برای طراحی لاکچری ویلا

در خصوص محرمیت ویلا یک کار خلاقانه بسیار جالب دیگر نیز اجرا شده است. تیرهای کشیده شده بروی ساختمان چند قسمتی ویلا، در حقیقت حکم یک سقف طبیعی را برای ویلا ایفا می نماید. این تیرها طوری کشیده شده تا بعدها توسط گیاهان بومی منطقه شمال کشور پوشیده گردد. این تیرها زمینه ای برای رشد گیاهان رونده بروی سقف ویلا است. با این کار هم ارتباط با طبیعت بیرون حفظ شده و هم حفاظی عالی برای محرمیت افراد داخل ویلا فراهم می گردد.

چند نکته کاربردی برای سازماندهی خانه در سال 2020

نمونه طراحی ویلا به گونه ای که متفاوت و منحصربفرد باشد در کشورمان کم نیست. طرح بعدی در منطقه دماوند قرار گرفته و اتفاقا به همین اسم نیز شناخته می گردد. همانطور که می بینید نمونه طراحی ویلای دماوند با ساختمان های اطرافش به کل متفاوت است. برای بهره بردن از بهترین ویوی منظره زیبای دماوند، در جهت شمالی جنوبی ساخته شده در حالی که ویلاهای اطراف جهتی شرقی و غربی دارند. همچنین بخاطر مساحت کم زمین، این ویلا در سه طبقه طراحی شده است.

نکته جالب در طراحی این ویلا، سیستم گرمایشی جدیدی است که به وسیله کف طبقات به بالا راهنمایی می گردد. بخاطر وجود همین سیستم، هیچگونه فضای اضافی به اتصالات عمودی سیستم گرمایشی اختصاص داده نشده و شاهد نمایی یکدست و زیبا هستیم. در قسمت تراس نیز یک سقف مکانیکی واقع شده است تا هم حکم بادشکن را داشته باشد و هم در مواقعی که شرایط جوی مناسب است، به بالا حرکت نموده و ویوی بی نظیر از باغ دشت دماوند فراهم کند.

39 مدل نمای چوبی ویلا بسیار زیبا و شیک [در سال 2020]

اگر چندین نمونه طراحی ویلا در شمال کشور را آنالیز نموده باشید، با سازه و نماهای تکراری و یکنواخت روبرو می شوید. این کار به دلیل سپردن کار به دست پیمانکارانی که سر رشته ای از معماری و طراحی ندارند، باعث کمبود طرح های چشم گیر در این محدوده شده است. ویلای بعدی که به نام ویلای تارا شناخته می گردد در لاریجان واقع شده است و از لحاظ ظاهری از ایده ای خیلی ساده اما معنی دار الهام گرفته است.

همانطور که می دانید شهر لاریجان قطب فراوری برنج در کشور است، به همین خاطر سازه های کندوجی در شهر فراوان یافت می گردد. کندوج بنایی است که شالی کاران برای انبار کردن ساقه های شالی از آن استفاده می نمایند و شکلی دقیقا شبیه به یک کلبه جنگلی با محوطه باز دارد. طراحی این ویلای امروزی و زیبا نیز دقیقا از همین فرم کندوج ها الهام گرفته شده است.

و در نهایت می رسیم به ویلای چهارم. در اینجا شکل پوسته حلزون، بعنوان نمونه طراحی ویلا قرار گرفته است. این سازه زیبا در 45 کیلومتری شهر شیراز در منطقه ای نیمه بیابانی و کم بارش قرار گرفته است. از آنجایی که آب و هوای این منطقه بیشتر مواقع گرم و سوزان است، ویلا بصورت درونگرا طراحی شده تا هم از میزان ورود گرمای بیرون به داخل بکاهد و هم فضایی خصوصی برای ساکنین داخل ویلا، در تمام اوقات روز فراهم آورد. مورد جالب این ویلا قرار گیری بخش های مختلف خانه، مانند آشپزخانه و اتاق خواب و … در غالب پوسته ای حلزونی شکل است که به صورت دایره های متحدالمرکز تقسیم می گردد. در حیقیت هر اتاق این خانه از اتاق قبلی خود پنهان می باشد. اسم ویلا هم از همین ایده خلاقانه در طراحی داخلی ویلا برداشته شده.

لیست 39 مدل محافظ یخچال و تلویزیون باکیفیت در بازار + خرید

البته مانند بیشتر ویلاها، در اینجا هم فضایی اطراف ویلا به درختکاری اختصاص داده شده تا هم به سرسبزی بیشتر محیط یاری کند و هم هوای گرم اطراف ویلا را معتدل کند. نمای ساختمان هم توسط آجر بصورت پر و خالی طراحی شده که باعث جذابیت بیشتر نما و پیوستگی آن با محیط بیرون شده است.

منبع: اتاق
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1530

به "چهار نمونه طراحی ویلا در شهرهای مختلف ایران با سازه های عجیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار نمونه طراحی ویلا در شهرهای مختلف ایران با سازه های عجیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید