چین اسکن چهره را برای خریداران گوشی های تلفن همراه اجباری کرد

به گزارش تور روسیه ارزان، دولت چین به سرعت در حال توسعه سیستم های نظارت بر مردم است. هر روز، اخبار تازه ای از فناوری ها و قوانین نظارتی این کشور بر کاربران می شنویم.

چین اسکن چهره را برای خریداران گوشی های تلفن همراه اجباری کرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

در جدیدترین و شاید تعجب برانگیزترین مورد، دولت چین خریداران گوشی تلفن همراه و متقاضیان استفاده از اینترنت موبایل را مجبور نموده است؛ تصویر چهره خود را اسکن نمایند.

این قانون جدید توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) وضع شده و از روز یکشنبه به اجرا درآمده است.

کاربران و خریداران گوشی های تلفن همراه جدید باید در کنار اطلاعات شخصی و کارت ملی، تصویر چهره خود را نیز ثبت نمایند تا اطمینان حاصل گردد اسمارت فون جدید به یک فرد با هویت واقعی و معین فروش رفته است.

وزارت MIIT چین می گوید این اقدام برای حمایت و محافظت از حقوق مشروع و مورد علاقه شهروندان در فضای مجازی انجام می گردد تا از کلا ه برداری جلوگیری گردد.

اما در آن سو، با تشدید مخالفت های دولت مرکزی چین با فعالیت های آنلاین، اعتراض ها و انتقادهایی که در فضای مجازی صورت می گیرد؛ این نگرانی وجود دارد که این قانون جدید یک گام برای نظارت های بیشتر و سخت گیرانه تر حزب کمونیست باشد.

بسیاری از کاربران و فعالان شبکه های اجتماعی در چین با این قانون جدید اسکن چهره اجباری، مخالفت نموده و در نقد و رد آن مطالبی منتشر کردند. مثلا، کاربران چینی در شبکه هایی مانند Weibo به شدت برضد این دستورالعمل سروصدا به پا کردند.

بیش از 200 میلیون دوربین در خیابان های چین

یکی از منتقدین می گوید: ارائه کارت شناسایی برای خرید گوشی جدید از سال ها پیش در چین حاکم بوده تا اطلاعات حقیقی یک خریدار ثبت گردد و دیگر نیازی به اسکن چهره نیست. با این اقدام، هرگز کلاه برداری های گوشی تلفن همراه مانند سرقت اطلاعات یا شنود مکالمات تلفنی متوقف نمی گردد. جمع آوری بیش از حد اطلاعات شهروندان، یک نقض آشکار حقوق شهروندی است.

حزب کمونیست چین یکی از بزرگ ترین مصرف نماینده های اینترنت در این کشور با بیش از 850 میلیون کاربر است. این حزب سعی می نماید بیشتر اخبار، سایت ها، شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و اینستاگرام را به عنوان The Great Firewall سانسور و حتی مسدود کند.

اسکن چهره در هنگام خرید اسمارت فون، تنها فعالیت و قانون دولت چین برای افزایش نظارت ها و جمع آوری اطلاعات شهروندان نیست. در سال های اخیر، این دولت اقدامات گسترده ای برای تشخیص چهره مردم در مراکز عمومی، استادیوم ها، فروشگاه ها و مکان های دیگر مانند خیابان ها و کوچه ها انجام داده است و سرمایه گذاری عظیمی نیز روی این موضوع صورت می گیرد.

طبق یک آمار منتشر شده، بیش از 200 میلیون دوربین نظارتی در مراکز عمومی چین نصب شده است. همچنین، دولت چین به دنبال پیاده سازی یک سیستم اعتبارسنجی اجتماعی است تا میزان وفاداری مردم به حزب کمونیست را ارزیابی کند.

قرار است این سیستم در سال 2020 به طور کامل اجرا گردد. اگر فردی به طور کامل به این حزب وفاداری خود را نشان ندهد؛ از بعضی خدمات اجتماعی عمومی مانند حمل و نقل محروم یا محدود خواهد شد. شهروندان چینی باید کوشش نمایند در سیستم اعتبارسنجی اجتماعی نمرات وفاداری پایینی کسب ننمایند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 877

به "چین اسکن چهره را برای خریداران گوشی های تلفن همراه اجباری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین اسکن چهره را برای خریداران گوشی های تلفن همراه اجباری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید