گرگاس ؛ وصله ناجور حیات وحش

به گزارش تور روسیه ارزان، حیات وحش آذربایجان شرقی در سال های اخیر با معضلی به نام ظهور گرگاس، گونه جانوری جدید حاصل از اختلاط سگ و گرگ، روبرو بوده که علاوه بر به خطر انداختن جان انسان ها، هیچ گونه ارزش ژنتیکی نیز ندارد.

گرگاس ؛ وصله ناجور حیات وحش

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، حضور گرگاس در طبیعت آذربایجان شرقی علاوه بر اینکه موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد نموده است، دغدغه فعالان محیط زیست و علاقه مندان به این حوزه نیز محسوب می گردد، زیرا آنان این گونه نوظهور جانوری را وصله ای ناجور بر پیکر طبیعت ارزیابی می نمایند.

گفته می گردد دلیل اصلی ظهور این گونه جدید جانوری مهاجم که هوش و ذکاوت سگ و نترسی و شجاعت گرگ را دارد، بی مبالاتی چوبانان گله در مقاربت دادن سگ های ماده با گرگ های نر به عنوان یک تفریح از یک سو و رهاشدگی و افزایش شمار سگ های ولگرد ماده در مناطق پیرامونی شهرها و طبیعت تحت لوای حمایت از حیوانات و آمیزش آنها با گرگ های نر از سوی دیگر است.

حضور گرگاس در طبیعت آذربایجان شرقی در یک سال گذشته مخاطرات جدی به همراه داشته است، به گونه ای که این گونه جانوری مهاجم نوظهور تنها در روستاهای شهر تسوج در 90 کیلومتری غرب تبریز هشت نفر را مجروح و روانه بیمارستان کرد.

تهدید حضور گرگاس در محیط زیست آذربایجان شرقی و نگرانی از افزایش تعداد آنها، در نهایت اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی را ناگزیر از صدور مجوز معدوم سازی آن کرد و شکارچیان شهر تسوج به صورت قانونی پنج قلاده گرگاس مشاهده شده در کوهستان های این محل را مخل امنیت مردم بودند، از پای درآوردند.

  • مجله جانوران

اما با توجه به گستردگی محدوده دربرگیری گرگاس در آذربایجان شرقی، به نظر می رسد برطرف خطر این گونه جانوری نوظهور نیازمند اقدام های جدی و کارشناسی است و گام های مقطعی در این خصوص در حد مسکن بوده و پاسخگو نیست.

  • معدوم سازی 5 قلاده گرگاس در شهر تسوج

سرپرست معاونت محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: 5 گرگاس در روستاهای اطراف شهر تسوج شهرستان شبستر در حدود 2 ماه گذشته معدوم شدند.

داود غنی پور اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی 2 فقره مجوز اتلاف گرگاس صادر نموده که بر اساس آن 3 نفر از روستای چشمه کنان و 2 نفر نیز از روستای غلمانسرای شهر تسوج می توانند در هر جا که این حیوان را مشاهده نمایند، نسبت به دفع آن اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی گرگاس در آذربایجان شرقی در شهرستان شبستر است، اضافه نمود: چندی پیش بر اثر حمله یک قلاده گرگاس در تسوج تعدادی زخمی شدند که البته محیط زیست با هدف حمایت از تنوع ژنی در طبیعت، مجوز دفع این حیوان وحشی را صادر کرد.

این کارشناس مسائل محیط زیست ادامه داد: دلیل حمله گرگاس در اطراف شهر تسوج، کمبود طعمه و غذا در منطقه بوده است؛ البته مدیریت نداشتن در نگهداری از سگ های نگهبان و گله و عدم نگهداری درست از سگ های اهلی در فصل زاد و ولد آنها موجب بروز پدیده ای بنام گرگاس شده است.

غنی پور اضافه نمود: وجود گرگاس در شیراز حدود 100 سال پیش توسط کارشناسان خارجی محیط زیست در کتاب جانوران ایران اعلام شده است و در طبیعت جانوران وحشی 2 رگه دیگری وجود دارد که معمولا تمایلی برای حمله به انسان ندارند.

وی یادآوری کرد: ظهور گرگاس ها نتیجه رها کردن توله سگ های ماده در طبیعت است؛ در گذشته این توله ها را می کشتند، اما بعدها با هدف آزار نرساندن به آنها از کشتن این توله ها خودداری شد و آنها را در طبیعت رها کردند؛ این توله ها پس از هشت ماهگی به بلوغ می رسند و با پیوستن به خانواده گرگ ها در هر دوره زادآوری 16 گرگاس یعنی بیش از 1.5 برابر زاد و ولد گرگ ها توله زایی می نمایند.

  • اختلاط ژنتیکی جانوران یک پدیده مثبت در طبیعت است

استاد دانشگاه و دکترای علوم جانورشناسی گفت: حیوانات 2 رگه کاملا واقعی هستند و شما را شگفت زده می نمایند، بیشتر آن ها به صورت طبیعی در حیات وحش وجود ندارند و توسط انسان ها به وجود آمده و بیشتر این حیوانات نیز در حالی که با موفقیت ترکیب شده اند، نابارور هستند.

دکتر خلیل آریا اظهار کرد: ادامه نسل یک نژاد 2 رگه تنها با مداخله انسان امکان پذیر است و با پیشرفت هایی که در مهندسی ژنتیک و شبیه سازی به دست آمده فقط زمان می تواند آینده موجودات 2 رگه جدید را تعیین کند.

وی در مورد ظهور گونه جانوری مهاجمی به نام گرگاس (گرگ و سگ) نیز که به عنوان تهدید انسانی مطرح شده و خسارت هایی را وارد نموده است، گفت: اختلاط ژنتیکی گرگ و سگ یک اتفاق طبیعی است اما چون به انسان خسارت وارد می نماید، ایجاد حساسیت نموده است.

دکتر آریا اضافه نمود: این اختلاط بین گرگ و شغال هم وجود دارد و تاکنون مسئله ای پیش نیامده است، ولی در هر شرایطی اختلاط ژن مثبت است چون نقاط قوت اعضای یک گونه جانوری در یک حیوان جمع می گردد و اگر خسارتی را به طبیعت وارد نکند، همیشه مثبت است.

وی اظهار کرد: انسان به روش اصلاح ژنتیکی در جانوران و گیاهان اقدام به این کار می نماید؛ با این روش مقاومت گونه حاصل شده و گونه جدید با هدف گذاری قبلی نسبت به گرما، سرما، بیماری ها، آفت ها، کم آبی و غیره مقاوم می گردد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: گرگاس نسبت به عوامل طبیعی مقاوم تر و نسبت به جانوران وحشی دیگر قوی تر شده که به عقیده من این تقویت ژن، مثبت است، اما اینکه این جانور خسارت می زند، باید به دنبال علل آن بود چون تاکنون در مورد مقابله با گرگاس کار علمی انجام نشده و حتی سفارش یا مراجعه ای در جهت مقابله با خسارت های آن انجام نشده است.

دکتر آریا یادآور شد: اگر ضرورت این کار وجود دارد، باید به عنوان طرح به مراکز علمی اعلام گردد تا احتمال مقابله با گرگاس آنالیز و انجام گردد.

وی همچنین با بیان اینگه حیوانات 2 رگه فراوانی در طبیعت وجود دارد، اضافه نمود: لایگر (شیر نر و ببر ماده)، تایگون (ببر نر شیر ماده)، قاطر (الاغ نر و اسب ماده) و گیپ (بز و گوسفند) نمونه هایی از آنها در طبیعت هستند که بیشتر عقیم می باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 901

به "گرگاس ؛ وصله ناجور حیات وحش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرگاس ؛ وصله ناجور حیات وحش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید