10 ماده غذایی شگفت انگیز برای رفع احساس عطش و تشنگی در ماه رمضان

به گزارش تور روسیه ارزان، یکی از مسائلی که در ماه رمضان برای افراد روزه دار پیش می آید احساس عطش و تشنگی در طول روز برای آنان است. اما به نظر می رسد با در پیش دریافت یک برنامه غذایی مناسب در طول شب، از زمان افطار تا سحر، می توان این مشکل را حل کرد. برای رفع احساس عطش و تشنگی در ماه رمضان گنجاندن برخی مواد در برنامه غذایی روزانه بسیار سودمند است. 10 ماده غذایی شگفت انگیز برای رفع احساس عطش و تشنگی افراد روزه دار در ماه مبارک رمضان به عنوان غذاهای مناسب افطاری و سحری را در مجله خبرنگاران بخوانید.

10 ماده غذایی شگفت انگیز برای رفع احساس عطش و تشنگی در ماه رمضان

برای رفع احساس عطش و تشنگی در ماه مبارک رمضان چه بخوریم؟

ساندویچ همبرگر بخورید تا تشنه نشوید

بله، عجیب اما واقعی. البته منظور همبرگر خانگی است که با گوشت گوساله یا همان بیف در خانه خودتان درست می کنید. چرا؟ چون همبرگر خانگی با گوشت چرخ کرده گاو و گوساله (که گوشت اصلی طبخ همبرگر هم هست) در اینجا یک منبع آب و رفع تشنگی شگفت انگیز است. به نظر می رسد که گوشت گاو (85٪ بدون چربی) زمانی که خام است از 64٪ آب تشکیل شده است و بعد از پخته شدن 60٪ از حجم گوشت آن را آب تشکیل می دهد.این در حالی است که گوشت خام اطراف چشم گاو (یا همان گوشت صورت گاو) حاوی 73% آب است و زمانی که پخته می شود میزان آب موجود در آن 65% می شود. طبق یک قاعده کلی هر چه گوشت گاو لاغرتر و با چربی کمتری باشد میزان آب آن بیشتر است. برای رفع احساس عطش و تشنگی در ماه رمضان در برنامه رژیم غذایی ماه رمضان حتما همبرگر خانگی با گوشت گاو و گوساله را البته بدون سس بگنجانید. به نظر می رسد اینکه ساندویچ همبرگر یکی از غذاهای مناسب افطاری و سحری است خبر خوبی باشد.

92% حجم هندوانه آب است

هندوانه نه تنها میوه تابستانی مورد علاقه همه افراد از 92٪ آب تشکیل شده است بلکه منبع اصلی لیکوپن هم هست. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که موسسه پزشکی مایو می گوید ممکن است خطر ابتلا سرطان پروستات را در مردان کاهش می دهد. از دیگر مزایای مفید هندوانه برای بدن می توان به ویتامین های C ، A و B6 در آن اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. برای اینکه از تمام مزایای هندوانه بهره مند شوید و علاوه بر رفع تشنگی، فیبر هندوانه را هم به بدن برسانید حتما آن را به صورت کامل میل کنید نه آب هندوانه.

انواع کاهو را در رژیم غذایی ماه رمضان بگنجانید

95% حجم کاهو آب است پس یک ماده غذایی مفید برای آبرسانی به بدن محسوب می شود. در وعده افطاری و سحری ماه رمضان حتما سالاد کاهو بخورید. یادتان باشد برگ های بیرونی کاهو که سبز تیره هستند آب بیشتری دارند پس این برگ ها را دور نیندازید. نتایج مطالعه ای که در ژورنال Science منتشر شد نشان می دهد که برگ های بیرونی کاهو آب بیشتری دارند اما این که آب با سرعت بیشتری از روی برگ های بیرونی محو می شود این است تا برگ های داخلی کاهو تازه باقی بمانند. بنابراین بهتر است در زمانی که میزان آب در بالاترین حد خود قرار گرفته است، یعنی ظرف یک یا دو روز از خرید، برگ های خارجی استفاده کنید.

سینه مرغ یک وعده غذایی مفید برای افطار و سحری ماه رمضان

سینه تازه گوشت مرغ سفید قبل از پخت و پز حاوی 69% آب است و بعد از پخت 66 درصد آن را حفظ می کند. به گفته U.S.D.A وقتی گوشت سینه مرغ را حتی در دمای خیلی پایین فریز می کنید مقداری زیادی از آب موجود در گوشت سینه مرغ از بین می رود. به همین دلیل بهتر است گوشت سینه مرغ را به صورت تازه و قبل از یخ زدن بپزید و میل کنید. توصیه ما به روزه داران عزیز این است که برای رفع عطش و احساس تشنگی در ماه رمضان حتما گوشت سینه مرغ را ترجیحا به صورت کبابی و آب پز به عنوان غذاهای مناسب افطاری و سحری قرار دهید.

آب نارگیل از آب هم مفیدتر است

تا به امروز به نظر می رسید بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی آب است. اما نتایج مطالعاتی که در زمینه علوم پزشکی ورزشی اجرا شده نشان می دهد که برای رفع عطش و تشنگی در طول ورزش آب نارگیل بهتر از آب جواب می دهد. آب نارگیل را با شیر نارگیل اشتباه نگیرید. منظور از آب نارگیل آبی است که از نارگیل های جوان و سبز به دست می آید. نارگیل حاوی پتاسیم است و بعضی اوقات با سدیم اضافه شده غنی شده است که به افراد فعال کمک می کند تا هنگام ورزش و عرق ریختن آب بدن را حفظ کنند. در مقایسه با نوشیدنی های ورزشی معمولی، آب نارگیل کالری و سدیم کمتری دارد، اما مقادیر بیشتری پتاسیم دارد. برای رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان بهتر است در وعده سحر اگر به آب نارگیل دسترسی دارد حتما میل کنید. آب نارگیل بدون مواد افزودنی و قند اضافی در هر لیوان، 60 کالری هم انرژی دارد و به این ترتیب هم بدن شما را دهیدراته می کند و حسابی شما را سیر نگه می دارد.

جو دو سر یا اوتمیل

جو دوسر خشک به خودی خود ماده غذایی آب رساننده نیست، اما زمانی که برای پخت آب یا شیر به آن اضافه می کنید در عرض چند دقیقه تبدیل به یک ماده غذایی آبرسان به بدن می شود. جو دوسر خشک به طرز باورنکردنی قابلیت جذب آب را دارد و فیبر محلول در آب موجود در آن قند خون را کنترل کرده و به کاهش کلسترول بد کمک می کند. اگر دیابت دارید برای رفع احساس تشنگی بهتر است جو دو سر را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید. در ماه رمضان برای وعده افطاری و سحری با جو دوسر انواع اوتمیل های خوشمزه با میوه و مواد غذایی دیگر را درست کنید. به این ترتیب هم تا ساعات طولانی سیر می مانید (به خاطر غنی بودن جو دو سر از فیبر)، هم در ماه رمضان وزن کم می کنید و به خاطر پرخوری کردن چاق نمی شود و هم احساس عطش و تشنگی خود را رفع می کنید.

برنج به صورت کته را در تغذیه مناسب ماه رمضان از قلم نیاندازید

برنج، مانند جو دوسر جو زمانی که خشک است آبرسان نیست ولی برنج کته برای هر وعده غذایی یک ماده آبرسان است. دستور العمل معمول برای پخت برنج کته معمولا یک قسمت برنج به دو قسمت آب و مقداری نمک است. یک فنجان برنج سفید پخته تقریبا 177 گرم وزن دارد و از این مقدار، 133 گرم آن آب است. حتی بیشتر، نمک اضافه شده به کته هم به بدن شما کمک می کند تا مدت طولانی بعد از خوردن آن، آب را در بدن حفظ کند. البته این به منظور زیاده روی در مصرف نمک نیست، بلکه منظور همان مقدار کم نمکی است که به کته اضافه می کنید و البته که مقدار کم مصرف نمک به صورت روزانه برای بدن هم مفید است. برنج را با انواع گوشت، مواد پروتئینی، حبوبات و … میل کنید. برنج را به صورت شیربرنج هم می توانید در هر دو وعده سحری و افطار میل کنید چون جز غذاهای مناسب برای این وعده ها در ماه رمضان است.

60 الی 70 درصد حجم آووکادو آب است

خب آووکادو یک ماده غذایی نسبتا گران است اما اگر قدرت خرید آن را دارید برای رفع عطش به جز در ماه رمضان، برای رفع عطش در بیماران سرطانی و کبدی هم آن را امتحان کنید. آووکادو سرشار از مواد مغذی است اما این را می دانستید که 60 تا 70 درصد آووکادو از آب تشکیل شده است؟ آووکادو سرشار از ویتامین E ،B ، فولات و فیبر است که به صورت طبیعی بدن را دهیدراته نگه می دارند. یک روش مناسب این است که ساندویچ همبرگر خو را به جای خیارشور با آووکادو و سبزیجاتی مثل جعفری میل کنید. آووکادو را پوره کنید و به صورت اسنک با انواع نان تست سبوس دار یا هفت غله و نان جو میل کنید تا ساعت های طولانی سیر و دهیدراته باقی بماند.

آب گوجه فرنگی عطش و احساس تشنگی را از بین می برد

یک داروی گیاهی عالی برای رفع تشنگی در تابستان و زمستان. آب گوجه فرنگی به طرز عجیبی تعادل سدیم بدن را حفظ و در نتیجه بدن را دهیدارته نگه می دارد. یک مطالعه اجرا شده توسط محققان در آلمان نشان داد که مردم در زمان سفر هوایی بیشتر تمایل دارند آب گوجه فرنگی میل کنند چون فکر می کنند در هنگام پرواز با هواپیما طعم بهتری دارد. چرا؟ چون حدود 3 درصد از حس چشایی شما در ارتفاع از بین می رود. به همین دلیل است که غذا و خوراکی های هواپیما کم مزه تر از همیشه به نظر می رسند.

از سوی دیگر مزه بعضی نوشیدنی ها به خاطر ارتفاع تغییر می کند و ممکن است دلچسب تر از قبل هم باشد. مثلا آب گوجه فرنگی در بیشتر ایرلاین های خارجی متقاضی بیشتری دارد چون به نظر مسافران این آب میوه در هواپیما مزه بهتری می دهد. از سوی دیگر بدن در هر ساعت پرواز با هواپیما 227 گرم آب از دست می دهد. به همین دلیل فقط خطوط هواپیمایی لوفت هانزا در سال 449 هزار گالن آب گوجه فرنگی به مسافران پروازهایش می دهد. از سوی دیگر گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که برای پروستات یک ماده غذایی عالی است. اگر در وعده افطاری و سحری یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید در طول روز کمتر احساس تشنگی خواهید کرد.

ماست سوییسی و یونانی بخورید

یک فنجان ماست حاوی 85 درصد آب است. علاوه بر این سایر مزایای تغذیه ای ماست مانند باکتری های خوب برای روده و کلسیم برای استخوان های بدن آن را به یک ماده غذایی مفید برای تمام فصول سال تبدیل می کند. بد نیست بدانید ماست سوئیسی بیشتر از ماست یونانی بدن را دهیدراته نگه می دارد اما میزان پروتئین آن نصف ماست یونانی است. بنابراین برای رفع تشنگی و عطش در ماه رمضان ماست سوئیسی مناسب تر به نظر می رسد اما برای تامین انرژی بدن و احساس سیری بیشتری ماست یونانی حسابی کارساز است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1306

به "10 ماده غذایی شگفت انگیز برای رفع احساس عطش و تشنگی در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ماده غذایی شگفت انگیز برای رفع احساس عطش و تشنگی در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید