16 نکته برای تربیت فرزندی با اعتماد به نفس بالا از دیدگاه روانشناسی

به گزارش تور روسیه ارزان، اعتماد به نفس یکی از عظیم ترین هدایایی است که والدین می توانند به فرزند خود هدیه دهند. کودکی که اعتماد به نفس ندارد، به انجام کارهای نو و چالش برانگیز تمایلی نخواهد داشت، زیرا از شکست یا سرزنش دیگران می ترسد. این نگرش سبب می گردد که آن ها در آینده عقب تر از هم سن وسالان خود در جهت زندگی پیش بروند و نتوانند در یک حرفه پیروز شوند. دلسردی و ترس سبب تضعیف اعتماد به نفس می شوند. بنابراین زمانی که فرزندتان سعی به انجام کاری سخت و چالش برانگیر دارد، باید به اسم والدین، فرزند خود را تشویق و حمایت کنید. در این مطلب از خبرنگاران مگ، 16 نکته یاری کننده به منظور تربیت فرزندانی با اعتماد به نفس را به شما خواهیم گفت.

16 نکته برای تربیت فرزندی با اعتماد به نفس بالا از دیدگاه روانشناسی

1. بدون در نظر گرفتن نتیجه، کوشش فرزندتان را تحسین کنید

وقتی شما در حال عظیم شدن هستید، جهتی که طی می کنید مهم است و هدف اهمیت کمتری دارد. بنابراین مهم نیست که فرزندتان گل پیروزی را برای تیمش می زند یا ناگهان آن را راهی خارج از زمین می نماید؛ شما کوشش آن ها را باید تحسین کنید. بنابراین فارغ از نتیجه، فرزندتان را بابت سخت کوشی اش تشویق کنید تا هرگز خجالت زده نشوند.

2. تشویق به تمرین کنید تا شایستگی را کسب کند

همواره کودکتان را به تمرین انجام کار دلخواه اش تشویق کنید، اما هرگز او را برای انجام تمرین، مجبور نکنید و تحت فشار قرار ندهید. تمرین پیش احتیاج کوشش است و سخت کوشی سبب تضمین بیشتر جهت پیشرفت می گردد.

3. اجازه دهید با مسائلشان روبه رو شوند

اگر کارهای سخت مربوط به فرزندتان را خودتان انجام دهید، توانایی ها یا اعتماد به نفس لازم برای حل مسائل را از او سلب خواهید کرد. در واقع قدرت رویارویی با مسائل به خودی خود در فرزندتان شکل نمی گیرد. یاری بیش از حد والدین سبب می گردد کودک اعتماد به نفسی که ناشی از خودیاری و قوه تشخیص است را از دست بدهد. به عبارتی دیگر بهتر است به جای دادن لقمه ای آماده، به کودک خود اجازه دهید که با چالش های پیش رویش دست و پنجه نرم کند و به قدرت و توانایی خودش در حل مسائل ایمان بیاورد.

4. به کودک اجازه دهید که کودک باشد

انتظار نداشته باشید که فرزند شما مانند یک فرد عظیمسال رفتار کند. وقتی یک کودک تصور کند که تنها رفتار پدر و مادر درست است، رسیدن به این استاندارد نابه جا، می تواند فرزندتان را از سخت کوشی دل سرد کند. وقتی کودکتان برای رسیدن به آنچه که از یک عظیمسال انتظار می رود، کوشش کند، بدون شک اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. چون بیش از توانش از خودش انتظار دارد.

5. با حس کنجکاوی کودک برخوردی تشویق نماینده داشته باشید

گاهی تحمل سیل سؤالات تمام نشدنی کودک می تواند بسیار طاقت فرسا باشد، اما باید مشوق حس کنجکاوی و شوق دانستن او باشید. سؤال پرسیدن یکی از تمرین های مفید برای رشد کودک است، زیرا آن ها متوجه می شوند، چیزهایی وجود دارد که نمی دانند. بچه ها در اثر پرسش متوجه می شوند، دنیایی نامرئی از دانستنی ها وجود دارد که هرگز با آن روبه رو نشده اند.

وقتی بچه ها مدرسه را آغاز می نمایند، سؤالات بسیاری در فکرشان شکل می گیرد و آغاز به کنجکاوی و پرس وجو می نمایند. برخی از خانواده ها از این حس کنجکاوی و پرسشگری استقبال می نمایند. در نتیجه فرزندان این خانواده ها در کلاس نسبت به سایر همکلاسی های خود فزونی دارند. آن ها چگونگی دریافت اطلاعات را به وسیله والدین خود تمرین نموده اند و اکنون برای دریافت اطلاعات از معلم خود بهتر و سریع تر عمل می نمایند.

6. چالش های تازه برای آن ها ایجاد کنید

بچه ها می توانند تجربه دستیابی به پیروزیت را با اهداف کوچک آغاز نمایند. در واقع به فرزندتان نشان دهید که قادر است اهداف کوچکی مثل دوچرخه سواری بدون چرخ های یاریی را برای خود مشخص کند و با تمرین و کوشش پیروز گردد. سپردن مسئولیت به بچه ها که از نظر والدین در توان آن ها است، سبب افزایش اعتماد به نفس در فرزندان می گردد.

7. هرگز از عملکرد آن ها انتقاد نکنید

هیچ رفتاری به میزان عیب جویی مداوم از نحوه کوشش بچه ها، سبب دلسردی آن ها نمی گردد. بازخورد مفید و ارائه پیشنهادات تازه بسیار خوب است، اما هرگز در این حین نباید به آن ها گوشزد کنید کار بسیار بدی انجام داده اند. اگر فرزند شما از شسکت خوردن وحشت دارد و سراغ چالش های تازه نمی رود، علت آن را در رفتار خودتان پیدا کنید. در واقع فرزندتان نگران است که شما از عملکردش عصبانی و ناامید شوید. بیشتر اوقات انتقاد والدین باعث کاهش عزت نفس و انگیزه در بچه ها می گردد.

8. با اشتباهات بچه ها به اسم سنگ بنای یادگیری رفتار کنید

درس گرفتن از اشتباهات باعث ایجاد اعتماد به نفس می گردد. اما این تنها زمانی اتفاق میفتد که شما به اسم والدین، اشتباهات را فرصتی برای یادگیری و رشد کودک در نظر بگیرید. بیش از حد از کودک خود محافظت نکنید. به آن ها اجازه دهید هر چند وقت یک بار کلافه شوند، اما در عین حال به آن ها یاری کنید تا متوجه شوند که چگونه می توانند در نوبت بعد بهتر عمل نمایند و با وظایف خود کنار بیایند.

9. فرصت کسب تجربه های تازه به آن ها بدهید

شما به اسم والدین موظف هستید که فرصت تجربه آموزی بیشتری برای فرزندتان فراهم کنید تا کودک بتواند با دنیا عظیم تر کنار بیاید و با چالش های آن دست و پنجه نرم کند. در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهد نمود. در واقع قرار گرفتن بچه ها در معرض اتفاقات تازه، به آن ها می آموزد که هر چیزی هر چقدر هم ترسناک و متفاوت به نظر برسد، در نهایت آن ها می توانند این چالش تازه را مغلوب خود نمایند.

10. هر آنچه که می دانید به فرزندتان بیاموزید

شما قهرمان فرزند خود هستد و می توانیم ادعا کنیم که این قهرمانی حداقل تا سن بلوغ پایدار است. بنابراین هوشمندانه عمل کنید و از این قدرت برای یادگیری آنچه درباره نحوه فکر کردن، عمل کردن و صحبت کردن می دانید، بهره ببرید. یک مثال خوب و یک الگوی مناسب در آموزش به کودکتان باشید. تماشای پیروزیت شما به فرزندتان این اطمینان را می دهد که مثل شما می توانند در جهت پیروزیت پیش برود.

11. نگرانی خود را بروز ندهید

نگرانی والدین بیشتر مواقع در فکر بچه ها به اسم یک رأی عدم اطمینان معنی می گردد. در حالی که ابراز اطمینان والدین می تواند در تقویت اعتماد به نفس کودک بسیار مؤثر باشد. بنابراین به جای بروز بی جای نگرانی های خود و کشتن اعتماد به نفس در بچه ها، سعی کنید که در کنار آن ها باشید و شرایط را به نحوی درست مدیریت کنید.

12. در زمان رویارویی کودکتان با مسائل، او را تحسین کنید

زندگی منصفانه نیست و بلکه کاری سخت است. بنابراین هر کودکی باید نحوه زندگی کردن را یاد بگیرد. هنگامی که فرزندتان با مسئله ای تازه روبه رو می گردد، باید به او گوشزد کنید که تحمل این چالش ها، خصلت تاب آوری را در آن ها پر رنگ می نماید. به فرزند خود یادآوری کنید که جهت رسیدن به پیروزیت، با شکست معنی می گردد. یادآوری این نکته به کودک بسیار مهم است.

13. بیش از حد پشیبان فرزندتان نباشید

مساعدت های سریع می تواند توانایی کودک را برای یاری به خودش کاهش دهد. اما این نکته را هم اضافه کنیم که یاری والدین به شرط یاری به تقویت قدرت خودیاری کودک، سبب افزایش اعتماد به نفس او خواهد شد.

14. از شجاعت آن ها برای امتحان چالش های تازه استقبال کنید

والدین باید فرزندان خود را به خاطر امتحان کردن چالش های تازه تحسین نمایند. این چالش تازه می تواند سفر با تیم بسکتبال یا ترن هوایی سوار شدن برای اولین بار باشد. در این مواقع گفتن یک جمله ساده مثل: تو شجاع هستی که توانستی این کا را انجام دهی! در افزایش اعتماد به نفس کودکتان بسیار مؤثر است. یادتان باشد که همواره در معرض امور آشنا قرار داشتن، سبب راحتی و آسایش می گردد، اما برای دانستن درباره چیزهای تازه و متفاوت، باید جسارت داشت و سختی را به جان خرید.

15. به کودکتان اجازه ندهید که با وقت گذرانی در اینترنت از واقعیت فرار کند

هرگز به فرزندتان اجازه ندهید که مدام پشت صفحه کامپیوتر پنهان گردد. در عوض، او را تشویق کنید که با افراد حقیقی در دنیا واقعی ارتباط برقرار کند. اعتماد به نفس در دنیای مجازی، هرچند مهم است، اما با اعتماد به نفس حاصل از شرایط آفلاین در دنیای حقیقی، به هیچ وجه یکسان نیست.

16. مقتدر رفتار کنید، اما زورگو نباشید

در ارتباط با فرزندتان سعی کنید که مقتدرانه رفتار کنید، اما زیاده روی نکنید تا زورگو و سخت گیر به نظر نرسید. هنگامی که والدین بیش از حد سخت گیری می نمایند، می توانند سبب کاهش اعتماد به نفس بچه ها در دستیابی به خودباوری و خویشتن داری شوند. وابستگی به دستورات دیکته شده از طرف والدین، می تواند مانع تقویت جسارت در کودک گردد.

در آخر

کودک بدون اعتماد به نفس، در مقابل مسائل خلع سلاح است و از قبل شسکت خورده محسوب می گردد. تقویت اعتماد به نفس در دوران کودکی، تأثیر چشمگیری در رسیدن به پیروزیت در روزهای عظیمسالی خواهد داشت و در واقع تقویت اعتماد به نفس کودک، نوعی سرمایه گذاری برای شکل گیری شخصیتی معقول در عظیمسالی او خواهد بود. بنابراین در کنار اهمیت به تغذیه، پوشاک و تجهیزات ضروری کودک، از تقویت اعتماد به نفس او غافل نشوید که بیش از هر چیزی به آن احتیاج پیدا خواهد نمود.

منبع: independent

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2069

به "16 نکته برای تربیت فرزندی با اعتماد به نفس بالا از دیدگاه روانشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 نکته برای تربیت فرزندی با اعتماد به نفس بالا از دیدگاه روانشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید