3 فایده شگفت انگیز زرده تخم مرغ برای مو

به گزارش تور روسیه ارزان، بسیاری از مردم از اوایل قرن یازدهم استفاده از زرده تخم مرغ را برای تقویت مو آغاز کردند. از آن تاریخ قرن ها گذشته است و هنوز برخی از افراد از زرده و حتی سفیده تخم مرغ برای موهای خشک یا آسیب دیده استفاده می نمایند. چرا که معتقدند مواد مغذی که به طور طبیعی در زرده تخم مرغ وجود دارند، همان مواد مغذی موجود در موهای سالم و براق هستند. زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین از جمله بیوتین (ویتامین B7)، فولات (ویتامین B9)، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E است. در این مقاله از خبرنگاران مگ به آنالیز فواید زرده تخم مرغ برای مو می پردازیم و شما را با نحوه استفاده از آن آشنا می کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

3 فایده شگفت انگیز زرده تخم مرغ برای مو

فواید زرده تخم مرغ برای مو

برای درک بهتر خاصیت زرده تخم مرغ برای مو ابتدا باید در خصوص عواملی که به مسائل رایج مو منجر می شوند صحبت کنیم. رژیم غذایی نامناسب، استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی، استرس اکسیداتیو ناشی از محیط و حالت دادن موها با ابزارهای حرارتی همگی ممکن است پروتئین های ساقه مو را از بین ببرند.

زرده تخم مرغ حاوی اجزای مختلفی است که می توانند مو را تقویت نمایند. در ادامه به آنالیز فواید زرده تخم مرغ برای مو اشاره می کنیم. با این حال، ذکر این نکته لازم است که شواهد علمی کمی برای تایید این ادعاها وجود دارد.

1. از موهای شما در برابر آسیب دیدگی محافظت می نماید

زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین هایی است که مو را در برابر آسیب مقاوم تر می نمایند. این ماده به علت ترکیب منحصربه فرد ویتامین های خود می تواند یک غذای فوق العاده عالی برای موهای شما باشد. ویتامین A، ویتامین E، بیوتین و فولات فقط تعدادی از مواد مغذی مهمی هستند که محققان آن ها را با سلامت مو مرتبط می دانند.

2. باعث رشد سریع تر موها می گردد

برخی از هواداران درمان های طبیعی ادعا می نمایند که استفاده موضعی از زرده تخم مرغ روی پوست سر و مو می تواند ریشه مو را با مواد مغذی آغشته و رشد آن را تحریک کند. درنتیجه، موهای نو قوی تر هستند و کمتر در معرض شکستگی و ریزش قرار می گیرند. هنگامی که ریزش مو کاهش می یابد، موهای سر پرپشت تر می شوند و حتی به نظر می رسد که سریع تر در حال رشد هستند.

گوگرد یکی از عناصر کلیدی در زرده تخم مرغ است که از اجزای تشکیل دهنده مو به شمار می رود. در هر 100 گرم زرده تخم مرغ 164/5 میلی گرم گوگرد وجود دارد. با این حال، تا به امروز تحقیقی نشان نداده است که استفاده از زرده تخم مرغ به عنوان منبع گوگرد یا سایر مواد مغذی مهم بتواند یک روش موثر برای کاهش ریزش مو یا تقویت رشد موهای نو باشد.

3. به برطرف خشکی مو یاری می نماید

پروتئین یکی از مهم ترین عناصر موجود در زرده تخم مرغ است که می تواند به تغذیه مو و براق شدن آن یاری کند. زرده بعلاوه چربی بالایی دارد و به همین علت نرمی مو را افزایش می دهد. در هر 100 گرم زرده تخم مرغ حدود 26/5 گرم چربی یافت می گردد.

چربی خاصی به نام لسیتین (Lecithin) در تخم مرغ وجود دارد که به مرطوب کردن مو یاری می نماید. این چربی بعلاوه یکی از اجزای تشکیل دهنده محصولات مراقبت از مو محسوب می گردد. از این رو، برخی از کارشناسان استفاده از زرده تخم مرغ را برای بهبود موهای خشک و آسیب دیده توصیه می نمایند.

آیا استفاده از سفیده تخم مرغ هم برای موها مفید است؟

گروهی از متخصصان حوزه زیبایی بر این باورند که استفاده از سفیده تخم مرغ هم می تواند ظاهر و سلامت موها را بهبود بخشد. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است و اندازه زیادی ویتامین مثل ریبوفلاوین (ویتامین B2) و نیاسین (ویتامین B3) دارد. این مواد مغذی همگی در رشد موها نقش دارند.

همچون زرده تخم مرغ، تحقیقات زیادی در خصوص فواید سفیده تخم مرغ برای موها انجام نشده است. با این حال، برخی از افراد از سفیده به عنوان شفاف نماینده مو استفاده می نمایند، چون حاوی آنزیم هایی است که می توانند بقایای محصولات آرایشی و بهداشتی و انواع آلودگی ها را از روی موها پاک نمایند.

معمولا استفاده از سفیده تخم مرغ برای درمان موهای چرب توصیه می گردد. برای امتحان کردن این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نصف لیوان سفیده تخم مرغ را روی موهای تمیز و مرطوب بمالید.
  • بگذارید 20 دقیقه بماند.
  • موها را با آب خنک بشویید تا بقایای تخم مرغ از روی موها و پوست سر پاک گردد.
  • موها را مثل همواره شامپو بزنید.

برخی از افراد از تخم مرغ کامل برای یاری به برطرف مسائل مو استفاده می نمایند. با این کار از فواید تخم مرغ در برطرف خشکی مو بهره مند می شوید و در عین حال می توانید از فواید آن برای از بین بردن چربی های اضافی مو یاری بگیرید.

نحوه استفاده از زرده تخم مرغ برای مو

برای بهره مندی از فواید زرده تخم مرغ برای مو می توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

1. تهیه ماسک زرده تخم مرغ برای مو

برای درست کردن ماسک مو به روش زیر عمل کنید:

  • 2 تا سه عدد تخم مرغ کامل را با 2 تا سه قطره آب لیموترش مخلوط کنید.
  • مخلوط را خوب هم بزنید تا کف کند. سپس آن را با دست روی موها بمالید.
  • موها را با کلاه بپوشانید و 20 دقیقه صبر کنید. در این مدت، مخلوط تخم مرغ خشک می گردد و هنگام لمس چسبنده به نظر می رسد.
  • تخم مرغ را با آب سرد یا خنک بشویید. شست وشو با آب داغ می تواند باعث سفت شدن تخم مرغ و چسبیدن آن به موها گردد. این موضوع مشکل مهمی نیست، اما ممکن است تمیز کردن مو را سخت کند.
  • موها را مثل همواره شامپو بزنید.
  • این کار را یک یا 2 بار در ماه انجام دهید.

علاوه بر این، می توانید تخم مرغ کامل را بدون مخلوط کردن با چیز دیگری به عنوان مرطوب نماینده روی موها بمالید. برخی از افراد هم توصیه می نمایند که زرده تخم مرغ را با مواد مختلف مانند موز، عسل، روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا درخشندگی و نرمی مو را افزایش دهید. برای مثال، مخلوط تخم مرغ و روغن زیتون را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید یک ساعت بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید.

2. گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی

برای داشتن موهای سالم باید در رژیم غذایی خود از تعداد تخم مرغ بیشتری بهره ببرید. خوردن تخم مرغ در صبحانه می تواند به تامین بخشی از پروتئین و ویتامین مورد احتیاج بدن یاری کند. هر چقدر بدن خود را بهتر تغذیه کنید، موهای شما زیباتر و سالم تر به نظر می رسند.

3. استفاده از مکمل های غذایی

قرص هایی در بازار وجود دارد که حاوی پروتئین های زرده تخم مرغ هستند. شما می توانید با استفاده از این مکمل ها، بدون خوردن زرده تخم مرغ یا استفاده از ماسک مو، به مواد مغذی مورد احتیاج موهای خود دسترسی پیدا کنید. اما ذکر این نکته لازم است که شواهد علمی کافی در خصوص اثربخشی این محصولات وجود ندارد.

عوارض استفاده از زرده تخم مرغ برای مو

استفاده از زرده تخم مرغ روی موها یک روش نسبتا کم خطر است. با این حال، احتمال بروز چند عارضه وجود دارد. برای مثال، یکی از خطرات بالقوه واکنش آلرژیک به پروتئین های موجود در تخم مرغ است که می تواند باعث خارش، تورم و قرمزی گردد. اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، از آن حتی به عنوان یک درمان موضعی روی پوست سر خود استفاده نکنید.

عارضه دیگر این است که زرده تخم مرغ ممکن است باعث چرب شدن موها گردد. بعلاوه اگر در حین استفاده موضعی روی مو حرارت ببیند و سفت گردد، احتمالا برای پاک کردن آن از روی موها و پوست سر با مشکل روبرو می شوید.

بیشتر مردم می توانند بدون هیچ مسئله ای تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند. اما به یاد داشته باشید که زرده یک ماده غذایی سرشار از کلسترول است که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. در صورتی که بیماری خاصی ندارید می توانید یک عدد تخم مرغ در روز بخورید. اما اگر به دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستید یا در معرض خطر ابتلا به مسائل قلبی-عروقی قرار دارید، بهتر است محدودیت بیشتری برای مصرف تخم مرغ در نظر بگیرید.

کلام پایانی

شواهد علمی محدودی برای حمایت از تاثیر زرده تخم مرغ برای مو وجود دارد. با این حال اگر به این ماده حساسیت ندارید، می توانید از آن به عنوان یک درمان موضعی کم هزینه و ساده بهره ببرید. فقط به یاد داشته باشید که باید چند هفته به طور مداوم به این کار ادامه دهید تا نتیجه را ببینید. علاوه بر راهکارهای موضعی، خوردن تخم مرغ هم می تواند به بهبود سلامت مو یاری کند. بر اساس تحقیقات، تخم مرغ مملو از اسید آمینه هایی است که ظاهر و سلامت مو را بهبود می بخشد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: medicalnewstoday, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1402 بروزرسانی: 8 آبان 1402 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2610

به "3 فایده شگفت انگیز زرده تخم مرغ برای مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 فایده شگفت انگیز زرده تخم مرغ برای مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید