انتخابات مجلسی کویت؛ تغییرات اساسی در ترکیب و بدنه مجلس

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران، گروه بین الملل: رامین حسین آبادیان: روز شنبه هفته جاری بود که انتخابات مجلسی در کویت در سایه اتخاذ تدابیر بهداشتی در اوج شیوع کرونا، در این کشور برگزار شد. در این انتخابات 326 نفر با یکدیگر به رقابت پرداختند تا در نهایت 50 تَن از آنها پس از کسب آرا لازم به مجلس راه پیدا کنند.

انتخابات مجلسی کویت؛ تغییرات اساسی در ترکیب و بدنه مجلس

روز گذشته نیز نتایج انتخابات مجلسی کویت رسماً از سوی کمیته برگزاری انتخابات اعلام شد. پس از اعلام این نتایج بود که نواف الاحمد الصباح امیر کویت طی فرمانی با استعفای قانونی دولت این کشور موافقت کرد. بدین ترتیب شیخ صباح الخالد احمد الصباح از این پس به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور کویت به کار و فعالیت خود ادامه خواهد داد تا دولت جدید این کشور تشکیل شود.

انتخاباتی که روز شنبه هفته جاری برگزار شد، شانزدهمین دور از انتخابات مجلسی کویت به شمار می رود. در این انتخابات همانطور که پیشتر گفته شد 326 نفر برای 50 کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت پرداختند. بر اساس آمار رسمی و نهایی اعلام شده از سوی کمیته برگزاری انتخابات بیش از 60 درصد از ترکیب مجلس در جریان این دور از انتخابات دستخوش تغییر شد. بدین ترتیب، تنها 19 نفر از کنندگان پیشین به مجلس ابقاء شدند.

بر اساس آنچه که گفته شد، در جریان انتخابات مجلسی 2020 کویت 31 چهره جدید وارد مجلس شدند و از سوی دیگر، تمامی نامزدهای زن برای اولین بار از راه یافتن به مجلس طی 4 سال آینده بازماندند.

افزون بر این، مرزوق الغانم رئیس سابق مجلس کویت برای سومین بار در حوزه انتخاباتی دوم کویت بیشترین آرا انتخاباتی را کسب کرد که این امر احتمال ریاست مجدد وی بر مجلس را تقویت می کند.

از سوی دیگر، در جریان انتخابات مجلسی، تجمع اسلامی سلفی برای دومین دوره متوالی از راهیابی به مجلس باز ماند. این درحالی است که احزاب اخوانی 3 کرسی در مجلس را کسب کردند. شیعیان نیز پیروز شدند 6 کرسی کسب کنند؛ هرچند که در میان آنها چهره های جدیدی نیز به مجلس راه یافتند. شیعیان در مجلس پانزدهم کویت نیز دارای 6 کننده بودند که علیرغم تغییر چهره ها در این دوره، هر 6 کرسی برای آنها مجدداً تثبیت شد.

آنچه که در خصوص انتخابات مجلسی کویت حائز اهمیت به نظر می رسد، این است که شانزدهمین دور از انتخابات مجلسی در این کشور در واقع اولین انتخاباتی بود که در دوره نواف الاحمد الجابر الصباح امیر جدید کویت، برگزار شد؛ کسی که نشان داده است می خواهد همان جهت صباح الاحمد الجابر الصباح امیر فقید را به ویژه در عرصه سیاست خارجی پیش ببرد.

بر این اساس، این دور از انتخابات مجلسی در کویت از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. از سوی دیگر، نکته حائز اهمیت دیگری که در شانزدهمین دور از انتخابات مجلسی کویت به نظر می رسد این است که بدنه مجلس دستخوش تغییرات جدی و ریشه ای شده است به گونه ای که 31 نفر از کنندگان سابق از راه یافتن به مجلس جدید بازماندند. این درحالی است که چنین اتفاقاتی در ادوار گذشته تقریباً کم سابقه بوده است. از همین روی، در ادامه احتمالاً شاهد تغییراتی در تصمیم گیری های سیاسی مجلس خواهیم بود.

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که مجلس کویت برخلاف دیگر مجلس های عربی، مجلسی فعال و تأثیرگذاری است. در این خصوص باید گفت که مجلس کویت از اختیارات قانون گذاری و نظارت قوی برخوردار است؛ به گونه ای که هر کننده می تواند نخست وزیر و یا هریک از وزرا دولت را استیضاح کند. این درحالی است که چنین اختیارات در نزد دیگر مجلس های عربی دیده نمی شود.

فارغ از آنچه که گفته شد، کنندگان مجلس کویت طبق قانون اساسی کشور خود، همچنین می توانند به هریک از وزرا دولت رأی عدم اعتماد دهند که این صلاحیت و اختیار قانونی نیز ممکن است به برکناری وزرا و یا اعلام عدم همکاری وی با دولت شود.

در این حالت، پرونده به امیر کویت ارجاع داده خواهد شد و این احتمال وجود خواهد داشت که کابینه دولت به کلی برکنار شود. چنین صلاحیتی برای مجلس کویت در قانون اساسی این کشور پیش بینی شده است.

بدون شک تغییرات گسترده در بدنه و ترکیب مجلس در اولین دور از انتخاباتی که در دوره امیر جدید کویت برگزار شد، می تواند نشانگر آن باشد که مجلس جدید سازگاری بیشتری با سیاستهای نواف الاحمد الجابر الصباح خواهد داشت؛ امیری که تلاش می کند ضمن دوری از تنش ها در منطقه همچنان به نقش میانجی گرایانه کویت برای حل و فصل بحران های منطقه ای ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1675

به "انتخابات مجلسی کویت؛ تغییرات اساسی در ترکیب و بدنه مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات مجلسی کویت؛ تغییرات اساسی در ترکیب و بدنه مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید