براندازی و بلندپروازی آمریکا در اندونزی

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران: پس از عدم موفقیت سناریوهای تطیمع و تفرقه افکنی در اندونزی، سیا ده ها هزار شورشی را آموزش داد و مسلح کرد. پس از شروع شورش آمریکا تنها در یک حمله هوایی بازار آمبون جان را بمباران کرد و 700 نفر را کشت.

براندازی و بلندپروازی آمریکا در اندونزی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران، گمان می کنم وقت آن رسیده باشد که پاهای سوکارنو را روی آتش بگذاریم. این جمله را معاون برنامه ریزی سیا در سال 1956 به زبان آورد و به دنبال آن، کوشش آمریکا در برکناری رهبر پرجوش و خروش پنجمین کشور پرجمعیت و بزرگترین مجمع الجزایر دنیا، به مانور نظامی گسترده و توطئه جنسی مبدل شد.

در سال 1957، شواهدی مبنی بر کوشش نافرجام سازمان سیا در سقوط هواپیمای چوئن لای وزیر خارجه چین و یا قتل سوکارنو رهبر مبارزات استقلال علیه استعمار هلند، ارائه شد.

پس از عدم موفقیت سناریوهای تطیمع و تفرقه افکنی در اندونزی، سازمان سیا تشخیص داد که اوضاع اندونزی اقدام مستقیم بیشتری را ایجاب می نماید. عملیات نظامی پیشنهادی سیا در مقیاسی بود که به یاری همه جانبه پنتاگون احتیاج داشت و این منوط به موافقت گروه ویژه شورای امنیت ملی بود. هنگامی که سفیر آمریکا در اندونزی- مخالف طرح سازمان سیا- عوض شد، خرسندی کارمندان این سازمان در اندونزی، به خاطر هموارتر شدن جهت تجاوز نظامی، فراهم آمد.

ستاد عملیات با موافقت انگلیسی ها در سنگاپور مستقر شد؛ پایگاههای آموزشی در فیلیپین، تأسیس و زمینهایی در جزایر اقیانوس آرام به عنوان فرودگاه مسطح و آماده شد. شماری از شهروندان اندونزی، فیلیپین، تایوان، آمریکا و نیز چند ماجراجوی اجیر با مقادیر فراوانی تجهیزات و اسلحه در اوکیناوا و فیلیپین گرد آمدند. سازمان سیا برای بلندپروازانه ترین عملیاتش تا آن تاریخ، دهها هزار شورشی را آموزش داد و مسلح کرد.

زیردریائی های آمریکائی، برخی نیروها را پیرامون سواحل سوماترا پیاده می کردند. نیروی هوایی آمریکا ناوگان حمل و نقل عظیمی ترتیب داد که هزاران تن مهمات و اسلحه به درون خاک اندونزی منتقل می کرد . گروهی نیز از 15 بمب افکن ب ـ 52 آماده نبرد شدند .

به عنوان گام نخست پروژه، در ماههای نخست 1958، شورش در جزایر اندونزی شروع شد و خلبانان سیا به پرواز درآمدند. تنها در یک حمله هوایی یکی از خلبانان ، 700 نفر از غیر نظامیان در بندر آمبون جان خود را از دست دادند. بازار این بندر و کلیسا - در حالی که مملو از مردمی بود که برای اجرای مراسم مذهبی روز معراج آمده بودند ـ بمباران شد. پایان نیز سوکارنو با مهارت باقی ماند تا اینکه پایان ارتش با یاری سیا، رژیم او را سرنگون کرد.(1)

منبع: تسنیم
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 652

به "براندازی و بلندپروازی آمریکا در اندونزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "براندازی و بلندپروازی آمریکا در اندونزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید