بهبودیافتگان کرونا فقط به یک دوز واکسن احتیاج دارند

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران : نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که از کووید-19 بهبود یافته اند ممکن است تنها به تزریق یک دوز از دو دوز واکسن های کرونا احتیاج داشته باشند.

بهبودیافتگان کرونا فقط به یک دوز واکسن احتیاج دارند

به گزارش به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در این مطالعه متوجه شدند افرادی که قبلاً به ویروس آلوده شده بودند؛ پس از دریافت تنها یک دوز واکسن کرونا، واکنش ایمنی کافی برای مبارزه با کووید-19 داشتند.

آنها همچنین متوجه شدند که دوز دوم هیچ مصونیت اضافی برای این ویروس ایجاد نمی نماید. یافته های مطالعه این مدرک را ارائه می دهد که افراد بیشتری در سراسر دنیا می توانند در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند.

متخصصان معتقدند سیستم ایمنی بدن افراد بهبود یافته از بیماری کووید -19 پس از دریافت دوز اول واکسن مقدار بیشتری آنتی بادی فراوری می نماید یعنی دقیقاً آنتی بادی فراوری شده در بدن این افراد هم اندازه آنتی بادی فراوری شده در بدن افرادی است که پیش از این به بیماری کووید -19 مبتلا نشده اند و دو دوز واکسن کرونا دریافت نموده اند.

محققان برای این مطالعه که در مجله ACS Nano منتشر شده است ، 36 نفر را که قبلاً به کووید-19 مبتلا شده بودند و 26 نفر را که سابقه ابتلا به کرونا را نداشتند، مورد آنالیز قرار دادند.

هر فرد یک دوز از واکسن های کرونای شرکت های فایزر یا مدرنا را دریافت کرد.

بدن 26 فرد فاقد سابقه کووید و بدون آنتی بادی، همگی پس از اولین تزریق واکسن کرونا، به سطح آنتی بادی مشابه افراد مبتلا به کرونای خفیف دست یافتند و با دریافت دوز دوم سطح آنتی بادی بدن آنها هم سطح افرادی شد که به بیماری شدید کرونا مبتلا شده بودند.

اما سطح آنتی بادی تمامی 36 بهبودیافته کرونا پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا به اندازه افرادی شد که به بیماری شدید کرونا مبتلا شده بودند. علاوه بر این هیچ افزایشی در سطح آنتی بادی این افراد پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا مشاهده نشد.

نتایج این مطالعه این باور را در محققان ایجاد نموده است که آنتی بادی هایی که بطور طبیعی توسط عفونت کووید ایجاد می گردد می تواند جایگزین های معتبری برای بخشی از واکسن های mRNA باشد.

دکتر اوتو یانگ استاد دانشکده پزشکی این دانشگاه در بیانیه ای اعلام نمود: داده های ما حاکی از آن است که شخصی که قبلاً به کووید-19 مبتلا بوده پس از دریافت اولین دوز از واکسیناسیون mRNA، واکنش بسیار زیادی در بدن وی ایجاد می گردد و از تزریق دوز دوم منفعت کمی می برد یا هیچ منفعتی نمی برد.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد بروز عوارض جانبی در میان بهبود یافتگان بیماری کووید -19 سریع تر رخ می دهد. به طور میانگین بین 6 تا 10 ساعت طول می کشد تا واکنش های التهابی ناشی از دریافت واکسن کرونا ایجاد گردد.

از آنجایی که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -19 واکنش ایمنی اولیه را دارند، عوارض جانبی نیز سریع تر رخ می دهد. البته ممکن است زمان بروز عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، فرد بالای 55 سال یا مردی که از بیماری کووید -19 بهبود پیدا نموده است، عوارض جانبی متفاوتی را نسبت به یک زن جوان تر تجربه خواهد نمود. بیماری های زمینه ای نیز یک عامل تأثیرگذار در این زمینه در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به کووید19 اواسط ماه دسامبر 2019 (24 آذر 1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام نمود.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان دنیای بهداشت 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی تاکید نمود که اگرچه واژه همه گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی های این سازمان ویروس کرونا را همه گیر دنیای شناسایی و اعلام می نماید.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه 1399 اعلام نمود که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا 90 درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل نموده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه فراوری واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب نموده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید 19 در حال اجرا است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2012

به "بهبودیافتگان کرونا فقط به یک دوز واکسن احتیاج دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبودیافتگان کرونا فقط به یک دوز واکسن احتیاج دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید