تجدیدپذیرها مهمان پرمصرف ها می شوند

به گزارش تور روسیه ارزان، در حال حاضر پنج میلیون مشترک پرمصرف در کشور وجود دارد که بر اساس طرح امید قرار شده به این مشترکان برای احداث پنل خورشیدی وام های کم بهره داده گردد.

تجدیدپذیرها مهمان پرمصرف ها می شوند

به گزارش خبرنگاران، طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف و فرهنگسازی از دوماه دیگر رسما وارد مرحله اجرا خواهد شد که با اجرای آن کم مصرف ها دیگر از پرداخت قبض برق معاف می شوند حتی برای پرمصرف ها نیز این امکان وجود دارد که با کاهش مصرف از پرداخت قبض رهایی یابند.

وزارت نیرو در سه سال گذشته طرح های تشویقی مختلفی برای عبور از پیک بار اجرا نموده است، چرا که در تابستان مصرف برق افزایش بسیاری می یابد و نیروگاه ها با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می نمایند و ممکن است همچون سال 1397 خاموشی های برنامه ریزی شده نیز مهمان خانه ها گردد. از این رو برای جلوگیری از این مساله و تامین برق پایدار، وزارت نیرو فرهنگ سازی را مهم دانسته و در سال های اخیر نیز برنامه هایی را برای آن در نظر گرفته که تازه ترین آن طرح برق امید است.

در حال حاضر 30 میلیون مشترک خانگی در کشور وجود دارد که در دو دسته زیرالگو و بیش ازالگو تقسیم بندی شده اند که برای هر کدام تعرفه خاصی تعریف شده است. در این بین 85 درصد از مشترکان زیرالگو برق مصرف می نمایند و تنها 15 درصد بالاتر از الگوهای مشخص شده مصرف دارند، در طرح برق امید مشترکان زیرالگو هم به دو دسته خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می شوند.

30 میلیون نفر مشترک در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره مند خواهند شد که حدود 8 و نیم میلیون مشترک در این محدوده هستند و تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره مند خواهند شد. البته مشترکان خوش مصرف هم می توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف ها رسانده و از تخفیف صد درصدی بهای برق مصرفی بهره مند شوند چراکه تعرفه های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته گردد، مزایای مالی برای خانوارها دارد.

به طور مثال اگر مشترکان 10 درصد مصرف برق خود را کم نمایند، 20 درصد از هزینه برقشان کم می گردد و اگر 20 درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش 40 درصدی هزینه برق مصرفی خواهند بود.

در این بین پرمصرف ها با راهکارهای بسیار ساده ای می توانند مصرف برق خودشان را کم نمایند و در قالب این طرح پنل های کوچک خورشیدی هم با وام کم بهره در اختیار هموطنان قرار خواهد گرفت که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق - به خبرنگاران گفت: در حال حاضر خرید برق تضمینی از نیروگاه های برق تجدیدپذیر انجام می گردد و متوسط قیمت خرید برق از نیروگاه های تجدیدپذیر حدود 1200 تومان است، این رقم برای مشترکان صرفه مالی به دنبال دارد اما به دلیل اینکه اکنون قیمت برق پایین است مشترکان استقبال زیادی از این طرح نمی نمایند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که برای دو درصد مشترکان پر مصرف که قیمت واقعی برق را می پردازند، برایشان به صرفه است که از نیروگاه های خورشیدی پشت بامی استفاده نمایند چراکه این مشترکان اگر یک نیروگاه خورشیدی یک یا دو کیلوواتی داشته باشند می تواند هزینه های برق را تا 50 درصد کاهش دهند.

سخنگوی صنعت برق در مورد قیمت نصب پنل خورشیدی در کشور گفت: قیمت هر یک کیلووات نصب تجهیزات انرژی خورشیدی 10 میلیون تومان تخمین زده شده که این قیمت با توجه به مزیت های مالی به صرفه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت فراوری انرژی های تجدید پذیر در این دولت از 100 مگاوات به 820 مگاوات رسیده است، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی انجام شده تاانتها سال 1400 این مقدار به 1700 مگاوات افزایش می یابد؛ یعنی ظرفیت فعلی به دو برابر خواهد رسید.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران نشان می دهد مجموع ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر کشور تا انتها خردادماه سال جاری به 825 مگاوات رسیده و 821 مگاوات ظرفیت جدید نیز در حال احداث است، علاوه بر این اجرای طرح امید نیز می تواند موجب توسعه بیشتری انرژی های پاک گردد.

تا انتها اردیبشهت ماه سال جاری سهم انرژی های خورشیدی در فراوری برق کشورمان با 63 نیروگاه 44 درصد، انرژی بادی با 20 نیروگاه سهمی 34 درصدی، نیروگاه های برق آبی سهمی 12درصدی، فراوری برق از بازیافت حرارتی توربین های انبساطی دو درصد و زیست توده یک درصد است.

میزان برق فراوری شده از منابع تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق تا انتها خردادماه سال جاری به چهار میلیارد و 876 میلیون کیلووات ساعت رسیده، استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر در کشور تا انتها خردادماه صرفه جویی 1076 میلیون لیتری در مصرف آب به همراه داشته است.

تا انتها خردادماه سال جاری سهم انرژی های خورشیدی در فراوری برق کشورمان با 63 نیروگاه 44 درصد، انرژی بادی با 20 نیروگاه سهمی 34 درصد، نیروگاه های برق آبی 12 درصد، فراوری برق از بازیافت حرارتی توربین های انبساطی دو درصد و زیست توده یک درصد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1529

به "تجدیدپذیرها مهمان پرمصرف ها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجدیدپذیرها مهمان پرمصرف ها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید