تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس با سه دستگاه کاربردی

به گزارش تور روسیه ارزان، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: برای تجهیز این آزمایشگاه اقدام به خرید و نصب سه دستگاه کاربردی نو کرده ایم که تمامی محققان و متقاضیان داخل و خارج از دانشگاه می توانند از آن استفاده کنند.

تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس با سه دستگاه کاربردی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، صادق کریمی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با اشاره به تجهیز آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه با خرید و راه اندازی سه دستگاه تازه، گفت: یک دستگاه STA مارک پرکین المر مدل STA 6000 ساخت کشور آمریکا با قابلیت انجام بررسی در محدوده دمایی 15 تا 1100 درجه سانتی گراد با هدف ارائه خدمات به تمامی محققان یا متقاضیان داخل و خارج از دانشگاه خریداری و در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه نصب شده است.

کریمی افزود: این دستگاه حرارتی با تکنولوژی بالا، تلفیقی از گرماسنج روبشی افتراقی (DSC) و هم بررسی توزین حرارتی (TGA) به صورت همزمان است و از پرکاربردترین روش های بررسی مواد است. به کمک این بررسی خواص شیمیایی و فیزیکی مواد به نام تابعی از دما و بر اساس برنامه حرارتی کنترل شده، اندازه گیری می شود.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس بوشهر ادامه داد: با تفسیر نتایج این بررسی ها نه تنها می توان پایداری حرارتی مواد را سنجید، بلکه می توان به اطلاعات بسیار ارزشمندی مانند اندازه رطوبت ماده، شرایط تبلور آن، دمای وقوع استحاله ها و یا واکنش ها دست یافت. همچنین امروزه این بررسی برای بررسی اندازه بارگذاری مواد آلی و دارو ها در نانوذرات معدنی مورد توجه محققان قرار گرفته است.

وی گفت: دیگر دستگاه خریداری شده، دستگاه آب فوق خالص ساز یا بدون یون است که این دستگاه از برند stackpure و ساخت کشور آلمان بوده و قادر به تولید آب استاندارد نوع 1 با مقاومت 18/2 مگااهم بر سانتیمتر است.

کریمی گفت: از مهمترین کاربرد های این آب، استفاده در سنتز مواد نانو، دستگاه های بررسی مواد نانو و یا هر آزمایشی که نیاز به آب فوق خالص و بدون یون دارد، است. هم اکنون این دستگاه آماده ارائه خدمات به تمامی محققان یا متقاضیان داخل و خارج از دانشگاه است.

وی ادامه داد: دستگاه VSM (مغناطیس سنج نمونه ارتعاشی Vibrating Sample Magnetometer) خریداری شده که تولید داخل و ساخت شرکت مغناطیس کویر کاشان بوده، اصلی ترین روش برای مطالعه خواص مغناطیسی مواد است. با استفاده از آن می توان داده هایی مانند وادارندگی، مغناطش اشباع و نفوذپذیری مغناطیسی را محاسبه کرد و دسته بندی مغناطیسی ماده مانند فرو، پارا و ابر پارامغناطیسی را تشخیص داد. این دستگاه هم اکنون آماده ارائه خدمات به تمامی محققان یا متقاضیان داخل و خارج از دانشگاه است.

کریمی یادآور شد: این دستگاه قادر به اعمال میدان 1/5 تسلا در شکاف هوای 10 میلی متر بوده که با توجه به کاربرد گسترده مواد مغناطیسی، بررسی VSM امروزه بسیار مورد توجه محققان در حوزه های فیزیک، شیمی، مهندسی و علوم زیستی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2024

به "تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس با سه دستگاه کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس با سه دستگاه کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید