دخالت کارفرما در انتخاب نمای ساختمان آسیب زا است

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران/قم استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه باید دخالت کارفرماها در طراحی نما حذف گردد، گفت: زمانی که معماران از یوق سلطه کارفرماها خارج شوند قطعا شاهد نماهای با اصالتی در سطح شهر خواهیم بود.

دخالت کارفرما در انتخاب نمای ساختمان آسیب زا است

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مرتضی صدیق در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به شاخص های نمای مطلوب اعلام کرد: یک ساختمان دارای 3 ساحت شخصیتی به لحاظ اجتماعی، نوع کاربری داخلی و ارتباط با طبیعت است.

وی در ادامه با بیان اینکه نمای یک ساختمان بایدشان درونی و بیرونی را رعایت کند، اضافه نمود: علی رغم اینکه نمای آجری یک نما سنتی و ایرانی است اما استفاده از این نما در محیطی که نمای تمام ساختمان های مجاور سنگی است، کار غیر حرفه ای است.

این استاد دانشگاه در مورد چالش های موجود در زمینه طراحی نمای ساختمان ها توضیح داد: در ابتدا باید کارفرماها و معماران به یک دیدگاه مشترکی در مورد تنظیم آیین نامه مشترک طراحی نما ساختمان های سطح شهر دستیابی پیدا نمایند چرا که همین امر سبب یکپارچگی منظر شهری به لحاظ نظم ساختمان های می گردد.

صدیق با اشاره به اینکه باید دخالت کارفرماها در طراحی نما حذف گردد، مطرح کرد: زمانی که معماران از یوق سلطه کارفرماها خارج شوند قطعا شاهد نماهای با اصالتی در سطح شهر خواهیم بود و در نتیجه نما ساختمان ها را سلیقه کارفرماها مشخص نخواهد کرد.

مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد مطلع سازی عوام مردم به استفاده از نمای ایرانی اظهار کرد: با توجه به نفوذ عمیق فیلم و سریال ها بر افکار عمومی جامعه، باید تدبیری اندیشیده گردد تا در فراوری آن ها از نماهای ایرانیاسلامی استفاده گردد چرا که ضمن تاکید محتوای نمایشی بر استفاده از این نوع نماها در ساختمان ها، الگوسازی معماری ایرانیاسلامی در جامعه شکل خواهد گرفت.

وی در ادامه اضافه نمود: یکی دیگر از راهکارهای تشویق مردم به استفاده از نمای ایرانی و با اصالت، استفاده ساختمان های دولتی از نمای مطلوب است.

صدیق با بیان اینکه سهم طراحان در خلق نمای مطلوب ساختمان ها، به صورت حداقل است، اضافه نمود: در واقع پول، مشخص نماینده نمای ساختمان ها است.

مولف کتب تخصصی معماری در مورد تاثیر نمای ساختمان ها بر شخصیت افراد جامعه گفت: ما بیشتر زمان خود، در خارج از خانه هستیم و به صورت مداوم با محیط شهری در ارتباط هستیم و به تبع نما بر شخصیت آدمی بسیار تاثیرگذار است.

استاد دانشگاه با اشاره نقش دانشگاه ها در مطلع سازی مردم به استفاده از نمای مطلوب اظهار کرد: باید برای تمام دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور، برنامه بازدیدهای می دانی فراهم گردد تا نگاه و بینش حساسی در دانشجویان در مورد نمای ساختمان ها شکل بگیرد.

صدیق مطرح کرد: هیچ اطلاعات علمی و مستند کاربردی در مورد شاخصه های معماری ایرانی وجود ندارد، آنچه تحت عنوان معماری اصیل و ایرانی وجود دارد یکسری آیتم های کلی است که در آن جزئیات و حتی مصالح مورد احتیاج این سبک از معماری درج نشده است.

وی در سرانجام اعلام کرد: شهرداری برای دستیابی به نمای مطلوب در سطح شهر باید ابتدا اقدام به تشکیل یک کارگروه تخصصی برای دسترسی به تعریف جامعی از معماری اصیل و ایرانی گردد و ماحصل این تحقیقات در قالب یک دستور العمل در اختیار طراحان و معماران قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1909

به "دخالت کارفرما در انتخاب نمای ساختمان آسیب زا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخالت کارفرما در انتخاب نمای ساختمان آسیب زا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید