روح افزا: خانواده محوری و سبک زندگی اسلامی، اولویتِ فضای فعالیت بانوان ، خانه داری، شغلی که شغل اعلام نمی گردد خبرنگاران

به گزارش تور روسیه ارزان، خانواده محوری و فهم سبک زندگی صحیح در فضای فعالیت اجتماعی بانوان، شاید یکی از مهم ترین مسئله هایی باشد که باید مورد توجه و اولویت قرار گیرد. چراکه آسیبِ ورود بانوان به محیط های اشتغال ناسالم، بنیان خانه و خانواده را هدف می گیرد.

روح افزا: خانواده محوری و سبک زندگی اسلامی، اولویتِ فضای فعالیت بانوان ، خانه داری، شغلی که شغل اعلام نمی گردد خبرنگاران

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

گروه اجتماعی خبرنگاران- زهرا زمانی فر؛ یادآوری دوران ورود به دانشگاه، جامعه و پذیرش نقش هایی در خانه و خانواده، چه صحنه هایی را در ذهن بانوان تداعی می نماید؟!

لحظه هایی از پای ثابت کلاس ها بودن، درس خواندن و شب بیداری ها، مهارت آموزی، آشنایی و ازدواجی پیروز در همان جهت پرتلاش، مادر شدن و تجربه بهترین لحاظ زندگی یک دختر، جستجو و پیدا کردن شغل درخور و متناسب با رشته تحصیلی، شرایطی ایده آل برای ایفای نقش و فعالیت اقتصادی، مادری و در نهایت داشتن یک خانواده چند نفره ای که به امید پیروزیت های بیشتر پا به پای یکدیگر در این جهت قدم برمی دارند. یا تداعی صحنه ای که دختری با هزار آرزو وارد دانشگاه می گردد، واحد هایش را یکی پس از دیگری به امید رسیدن روز هایی برای مهارت آموزی سپری می نماید. به نظرش نمی آید دانشگاه فضای مطلوبی برای کار فراهم کند پس، روزنامه استخدام را حداقل روزی یک بار نگاه می اندازد و با خود می گوید، جوینده یابندست! با وسواس محیط های اشتغال بانوان، حالا شغلی می یابد و مشغول کاری می گردد، دستمزدی می گیرد که کفاف زندگی را بدهد، حتی به قیمت سپری کردن ساعاتی طولانی و فضایی متشنج! شاید با این شرایط به آخرین چیزی که فکر کند خودش، ازدواج، تشکیل خانواده و مادر شدن باشد. حالا اصلا فرصتی داشته که مهارت تربیت فرزند و مدیریت خانه و زندگی را بیاموزد؟

دو تصویر فوق شاید پاسخ سوال ابتدایی ما باشد. اینکه دانشگاه، جامعه و فضاهای متفاوت به چه میزان مؤثر برای رسیدن به پیروزیت های فردی و اجتماعی در زندگی بانوان است؟ شرایطی از جمله؛ تحصیل، ازدواج، همسری و مادری با سبک زندگی صحیح...

با فرشته روح افزا، استاد دانشگاه و پژوهشگر زنان و خانواده به تبادل نظر نشستیم تا درباره این کلافه سردرگم کمی صحبت و تبادل نظر داشته باشیم.

خانواده محوری، در اولویتِ فضای فعالیت بانوان

حضور اجتماعی بانوان امروزه، بسیار پررنگ تر از قبل شده و اساساً باید مورد توجه قرار گیرد. بانوان فارغ التحصیل دانشگاهی یا بانوان خانه دار شاید به لحاظ فعالیت با یکدیگر متفاوت، اما فعالیت هر دو آن ها باید محترم شمرده گردد. بدون شک حضور اجتماعی برای بانوان تنها در اشتغال خلاصه نمی گردد، پس عوامل محیطی نه تنها در فضای شغلی بلکه در همه فعالیت آنان، در خانه و خانواده نیز به طور مستقیم مؤثر است.

فرشته روح افزا اظهار می نماید: دختری که وارد دانشگاه می گردد و مهارت می آموزد، دانشگاه به نوعی بر روی آن سرمایه گذاری می نماید. همان بستر آموزشی که طبق فرمایشات رهبری، باید شرایط شغلی را متناسب با سبک زندگی صحیح، خانواده محور و تکریم نقش مادری و غیره را در نظر بگیرد. تناسب شغلی برای زنان و مادران آینده همین است که به آن ها برنامه کاری داده گردد تا شغل آن ها در نهایت با نقش مادری، همسری و غیره در تعارض نباشد. بسیاری از دختران مهارتی را می آموزند و مجبور هستند برای گذراندن دوره یا طرح خود به خارج شهر و روستا ها سفر نمایند، مسئله ای که برای دختران مجرد آفتی را از جمله؛ تجرد قطعی، زندگی مجردی و مستقل را دارد و برای بانوان مأهل نیز به تأخیر انداختن فرزندآوری و یا دشواری نگه داری از فرزند و اداره زندگی را در پی دارد. طرح عملیاتی لازم است و همه باید آن را بگذرانند، اما باید ساز و کار های اساسی برای آن تعریف گردد. به گونه ای که آن طرح در منطقه و محل زندگی یا محل کار همسر او باشد.

روح افزا بیان می نماید: رهبری نیز متناسب با دستور اسلام با بیکاری خانم ها مخالف است. ایشان ارزش کار خانه را همسطح با کار بیرون از خانه می دانند و آن را گونه ای از اشتغال می شناسند. البته ارزشمند شمردن کار خانه داری، به معنای مخالفت ایشان با اشتغال خارج از خانه نیست و معتقد اند؛ اشتغال چه از نوع اقتصادی باشد، چه از نوع سیاسی و اجتماعی و فعالیت های خیرخواهانه، خوب است. زن ها نصف جامعه اند و خیلی خوب است اگر ما بتوانیم از این نیمِ جامعه در زمینه اینگونه مسائل استفاده کنیم. از نظر رهبر انقلاب، اشتغال زنان به شرط رعایت نکاتی، خالی از اشکال است: اولاً، حفظ خانواده و لطمه نخوردن روابط زناشویی. دوماً توجه به خصوصیات زنانه در بحث اشتغال سوماً، حفظ حریم ها. چراکه از نظر ایشان آنچه موجب رشد زن می گردد صرفاً اشتغال بیرون از خانه نیست.

مشاغلی همچون منشی گری، فروشندگی، ماشین نویسی، مستخدمی و غیره. چیزی به شأن زن اضافه نمی نماید، بلکه فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، علمی و مذهبی است که زن را رشد می دهد اگرنه پست شمردن کار خانگی و در مقابل ارزشمند شمردن اشتغال بیرون از خانه به عنوان عامل رشد و ترقی زن، ریشه در تفکرات فمینیستی دارد. اما از همان ابتدا به چه میزان جامعه در فضاهای سازمانی، اداری و در مرحله اجرایی و عملی شدن مسائل، آنان را مورد توجه قرار داده است؟

محیط اشتغال ناسالم، بنیان خانواده را هدف می گیرد

روح افزا شرح می دهد: اشتغال در بعضی محیط هایی که خانواده محوری در آن ها تعریف نشده است، تأثیر بسیار منفی بر زندگی بانوان و ازدواج دختران دارد. اگر این مشاغل دولتی باشد تا زمانی که به شکل رسمی مشغول به کار شوند، ازدواج را به تأخیر می اندازند. در بعضی موارد نیز بانوان، مراتب بالاتر و ارتقاء شغلی شان را با شرایط و ساعات کاری خاص به ازدواج و تشکیل خانواده ترجیح می دهد. همچنین در مشاغل غیر دولتی و آزاد نیز محیط می تواند در سبک زندگی و روحیات تأثیر بگذارد و آمار هایی که گاهی سن ازدواج را به شکل جدی بالا می برد، اغلب همین شرایطی است که برای بانوان به گونه ای دیگر تعریف می گردد.

وی ادامه می دهد: اشتغال برای دختران شاید امری جدی به لحاظ احتیاج اقتصادی باشد که همچنان مورد غفلت قرار می گیرد. همه دانشجویان در دانشگاه های دولتی تحصیل نمی نمایند و بسیاری از آن ها دردانشگاه های آزاد، پیغام نور و غیر انتفاعی درس می خوانند که هزینه ها هنگفتی را بابت شهریه می دهند. علاوه بر آن دانشجوی ساکن در شهرستان، هزینه های خابگاه، خوراک و شهریه دارد، پس احتیاج به شغل برای آنان چندان دور از ذهن نیست. ادامه دار بودن این شرایط در نهایت دختران را به لحاظ زندگی شخصی و اجتماعی دچار انواع آسیب ها می نماید.

روح افزا درباره مغایر بودن فضای بیرونی و درونی فضای اشتغال با جامعه اسلامی و شأن بانوان عنوان می نماید: اگر روزنامه ها را نگاه کنیم، انواع شغل ها را می بینیم که بیشتر درگیر نگاه های جنسیتی و ظاهربینی کامل هستند. شغل هایی که به دو جهت عمدتاً زنان را بیشتر به کار می گیرند و مورد توجه قرار می دهند. اولاً بانوان را با دستمزد های پایین استخدام و بدون مزایا و بیمه آنان را وسیله ای برای کار های منشی گری، دستیاری، بازاریابی و شغل های این چنینی قرار می دهند.

دوماً جاذبه های ظاهری زنان که در بسیاری از شغل های گارسونی در رستوران ها، کافه ها و مدل هایی برای تبلیغ لباس های زنانه در جشنواده ها و مراسمات تبلیغاتی در بکار گیری آنان بسیار مؤثر بوده. اخیراً نیز در شهر های مختلف، شاهد چند مورد تبلیغات مدل های زنده در پشت ویترین مغازه ها بودیم. توجه نداشتن به شأن دختران ما در جامعه اسلامی و گستده شدن انحرافات، تأثیر مستقیم بر خانواده و نسل های بعد خواهد گذاشت. تأثیری که بعد ها با هیچ سرمایه و توجهی جبران نخواهد شد و آثار مخرب آن تا ابد گریبان گیر جامعه خواهد شد.

در بسیاری از موارد؛ قوانین نیز در رابطه با اشتغال بانوان ناکارآمد بوده است. قوانینی که می تواند کامل باشد و طبق جامعه اسلامی ما عمل کند، اما امروزه؛ در مرحله اجرایی شدن آن ها، خانواده محوری اولویتی ندارد.

خانه داری، شغلی که شغل اعلام نمی گردد!

روح افزا درباره قوانین مربوط به زنان خانه دار و نقش و فعالیت آن ها می گوید: چنین قوانینی در حمایت از زنان خانه دار در اسلام وجود دارد، اما در کشور وجود ندارد و لااقل اجرا و عملیاتی نمی گردد. همچنین این قوانین باید در قانون اساسی نیز وارد و مورد توجه قرار گیرد، چراکه زن خانه داری داخل خانه کار نیز می نماید. بنظر می رسد همه بانوان، اگر حقوق داشته و یا بیمه باشند از روی احتیاج اقتصادی به سمت مشاغل کاذب نمی فرایند. مشاغلی که تیر خلاص آن ها خانواده را نشانه می گیرد. همچنین در بسیاری از مشاغل که مردان باید حضور داشته باشند، از بانوان سوء استفاده نمی نمایند و زنان در جای مناسب خود قرار می گیرند.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده تأکید می نماید: در پرداختن به اهمیت بنیان خانواده و شغل اعلام کردن خانه داری خلاء جدی داریم و اگر برطرف گردد بسیاری از طلاق ها نیز اتفاق نمی افتد. چراکه بخش عظیمی از طلاق ها عاطفی و به علت مشاجرات بین زنان و مردان است. معمولاً در اینگونه موارد نداشتن بودجه بهانه ای برای دولت است اما راه چاره می تواند این باشد که همه زنان را بیمه بیکاری داشته باشند و این اتفاق ها در شرکت های بیمه به راحتی اتفاق بیفتد. زنان سرپرستی که اگر همسر خود را از دست دادند، می توانند حقوق بازنشستگی دریافت نمایند و در معیشت خود دچار سختی نباشند. عنوان اشتباهی است که می خواهند زنان را خانه نشین نمایند، چراکه هر زنی که بخواهد، می تواند حضور اجتماعی و اشتغال داشته باشد. ولی به صورت کلی در جامعه زنان حدود 20 درصد مشارکت اقتصادی دارد و ازین تعداد 30 درصد در شغل های دولتی مشغول به کار اند ک بیمه و پشتیبانی و شرایط برای آن ها بهتر است. اما 70 درصد بقیه در مشاغل های آزاد و خصوصی هستند که چندان خبری از مزایا این چنینی نیست.

حقوق و خواسته بانوان را، بانوان مطالبه نمایند

نخستین حق زن در آرامش زندگی کردن با همسرش است. درواقع هیچکس نمیتواند مخالف شغل زنان باشد، اما یک خانم نباید شبیه یک آقا کار کند، مدل شغلی زنان باید متفاوت از آقایان باشند باید مزایایی خود را داشته و آرامش داشته باشند، اگر دولت در این زمینه هزینه کند در زندان، قوه قضائیه، بخش بزهکاری کمتر هزینه خواهند کرد.

روح افزا گفت: ثبات عاطفی خانواده به عهده یک زن است. چراکه رابطه عاطفی با همسر و فرزند مهارتی است که خداوند به زن داده است این را فدای اشتغال زنان در بیرون از خانه نکنیم.

وی اضافه کرد: کار زنان را باید خود زنان انجام دهند، امروز ورود زنان در مجلس سیاسی است، زنان ما باید حقوق خود را مطالبه نمایند، امروز دغدغه زنان ما حضور در استادیوم و مسائل فرعی نیست بلکه دغدغه آنان همسری، تربیت فرزند و مدیریت خانه و خانواده در کنار اشتغالی به همراه آرامش است.

امروز ما درگیر جنگ نرم هستیم، در بعضی موارد نظرات غربی ها را درباره اشتغال زنان کپی نموده و به کار می بریم. به طور مثال؛ در کشور سوئد خانمی می تواند طی 9 سال برای سه فرزند همچون کارمند دولتی از دولت حقوق ثابت دولتی بگیرد، این اختیارات را به مادر می دهند که فرزند خود را به مهد کودک نبرد. چراکه می دانند در مهد، بچه ها عدم اعتماد به نفس را تجربه نموده و در دوران نوجوانی بزهکار می شوند که هزینه سنگین برای دولت دارد، اما امروز دولت ما نسخه های غربی منسوخ شده را تقلید می نماید و حداقل اگر قرار بر تقلید است از آنچه امروز اتفاق می افتد تقلید کند.

وی در پایان اشاره می نماید: مادر شدن پیش از فرزند برای زن مفید است چراکه زنان دوست دارند عواطف پاک خود را در جایی که اطمینان دارند خرج نمایند، چرا امروز بعضی زنان باید برای چندرغاز همه جور ابراز وجود نمایند که شغل خود را از دست ندهند، زن نباید در شغل ابزار دست کارفرما یا صاحب کار باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1874

به "روح افزا: خانواده محوری و سبک زندگی اسلامی، اولویتِ فضای فعالیت بانوان ، خانه داری، شغلی که شغل اعلام نمی گردد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روح افزا: خانواده محوری و سبک زندگی اسلامی، اولویتِ فضای فعالیت بانوان ، خانه داری، شغلی که شغل اعلام نمی گردد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید