رکورد طولانی ترین پرواز تجاری تاریخ شکسته شد
به گزارش تور روسیه ارزان، پرواز 19 ساعته نیویورک به سیدنی، به عنوان طولانی ترین پرواز تجاری بدون توقف جهان به ثبت رسید و توانست این مسیر 16 هزار کیلومتری را با 49 مسافر و کادر پروازی به سرانجام برساند.
شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس در راستای پروژه طلوع (Project Sunrise)، طولانی ترین پرواز تجاری بدون توقف جهان و اولین پرواز تجاری مستقیم بین نیویورک و سیدنی را با موفقیت به سرانجام رساند؛ سفری که برای آنالیز اثرات بالقوه ی پروازهای بسیار طولانی بر خلبانان، کادر و مسافران هواپیما انجام شد. پرواز بوئینگ 787-9 دریم لاینر با 49 مسافر توانست مسیر 16,199 کیلومتری نیویورک به سیدنی را در مدت زمان 19 ساعت و 16 دقیقه طی کند. این پرواز در ساعت 9:27 آدینه شب از نیویورک پرواز و در ساعت 7:43 صبح یکشنبه در سیدنی به زمین نشست. آلن جویس (Alan Joyce)، مدیر اجرایی گروه کانتاس گفته است:
این پرواز واقعاً قدم مهمی برای هوانوردی به شمار میرود و موفقیتی است که به ما یاری می نماید بر یکی از آخرین محدودیت های هوانوری تجاری غلبه کنیم. خوشبختانه، این پیش نمایشی از خدمات پروازی آینده است که سرعت سفر مردم از یک سر جهان به گوشه دیگر آن را افزایش می دهد.
در طول پرواز 19 ساعته نیویورک به سیدنی، شرایط سلامتی مسافران هواپیما آنالیز شد که شامل آزمایش های مختلفی از کنترل امواج مغزی، سطح ملاتونین و هوشیاری خلبان گرفته تا کلاس های ورزشی برای مسافران می شد. همه مسافران موافقت نموده بودند، در پژوهشی سه هفته ای شرکت نمایند که هوشیاری و فعالیت بدنی و قرارگرفتن در معرض نور را مورد آنالیز قرار می داد. علاوه بر این، از مسافران خواسته بودند تا در طول این پرواز 19 ساعته، به غیر از ساعات خوابی که برای این پرواز تعیین شده بود، هر دو ساعت یک بار، از صندلی خود بلند شوند و ورزش گروهی سبکی انجام دهند. جویس می افزاید:
ما می دانیم که پروازهای فوق العاده طولانی با چالش های بیشتری همراه هستند؛ اما هر بار که فناوری امکان پرواز طولانی تری را به ما داده است، این چالش ها نیز وجود داشته اند. پژوهشی که مشغول انجام آن هستیم، به ما یاری می نماید تا به استراتژی های بهتری برای ارتقای راحتی و سلامتی مسافران و کادر پرواز در مسیرهای طولانی برسیم.
پرواز بدون توقف نیویورک به سیدنی بخشی از پروژه طلوع بود و به همین دلیل، پرواز آزمایشی بعدی در ماه نوامبر و از لندن به سیدنی انجام خواهد شد. بعلاوه، تا پیش از سرانجام سال، پرواز دیگری از نیویورک راهی سیدنی می گردد. پروژه طلوع، یک کوشش تحقیقاتی است که اثرات پروازهای فوق طولانی را روی مسافران و کادر پرواز مورد آنالیز قرار می دهد. شرکت کانتاس ابراز امیدواری نموده است که بتواند تا سال 2022 یا 2023، پروازهای مستقیمی از سه شهر در سواحل شرقی استرالیا یعنی سیدنی، ملبورن و بریزبن به نیویورک و لندن راه اندازی کند. کاپیتان شون گلدینگ می گوید:
ما از نحوه انجام این پرواز واقعاً شاد هستیم و با دستیابی به بعضی از داده های مورجهانز می توانیم آن را به یک پرواز منظم تبدیل کنیم. هواپیمای کانتاس در طول پرواز با بادهای مخالف فراتر از انتظار مقابله کرد و زمانی که فرود آمد، همچنان سوخت کافی برای 70 دقیقه پرواز بیشتر را داشت.
شرکت کانتاس از دو شرکت فراورینماینده هواپیما یعنی ایرباس و بوئینگ خواسته است، به فکر راهی برای ارتقای هواپیماهای خود باشند تا امکان پروازهای منظم بین شهرهای سواحل شرقی استرالیا و لندن امکان پذیر گردد. هواپیماهای مسافربری کنونی با این اندازه مسافر و بار قادر به انجام چنین سفری نیستند. برای پرواز نیویورک به سیدنی از بوئینگ نو 787-9 استفاده شد که به تازگی از خط فراوری بوئینگ در نزدیکی سیاتل تحویل داده شده بود و از آن جهت توانست این پرواز را با موفقیت انجام دهد که به طور کامل بارگیری نشده بود و تعداد مسافران و کادر پروازی آن فقط 49 نفر بودند.
شرکت کانتاس در پاسخ این سؤال که آیا پرواز نیویورک - سیدنی به یک پرواز منظم تبدیل خواهد شد یا خیر، گفته است:
امیدوار هستیم که تا سرانجام سال به یک تصمیم قطعی برسیم. علاوه بر این، ما در زمینه نیروی کار و قوانین به مجوزهایی احتیاج داریم.
شرایط سلامتی مسافران در پروازهای طولانی چطور آنالیز می گردد؟
پژوهشگران مرکز چارلز پرکینز دانشگاه سیدنی، دانشگاه موناش ملبورن و مرکز پژوهشی همکاری بهره روی و ایمنی هوشیاری، تحت برنامه ای علمی که با حمایت دولت استرالیا انجام می گردد، تأثیر پروازهای طولانی را بر کلیه سرنشینان هواپیما آنالیز خواهند کرد.
مسافران یک سری دستگاه های نظارتی می پوشند و به این ترتیب متخصصان مرکز چارلز پرکینز می توانند تأثیر مجموعه ای از متغیرها نظیر نور، غذا و نوشیدنی، حرکت، الگوهای خواب و تفریح های هنگام پرواز را بر سلامتی، آسایش و ساعت بدن آن ها آنالیز نمایند.
به مسافران پرواز توصیه می گردد که دفتر روزانه ای را قبل از پرواز و برای دو هفته پس از پرواز نگه داری نمایند تا تعیین گردد که چه احساسی داشته اند و چطور خود را با جت لگ وفق داده اند. خلبانان و کادر پروازی نیز شرایط خواب خود را یادداشت می نمایند. دوربین هایی نیز در کابین خلبان نصب می گردد تا شرایط هوشیاری خلبانان را ثبت کند.
پروفسور استفان سیمپسون (Stephen Simpson)، از مرکز چارلز پرکینز می گوید:
تجربه مسافران از جت لگ به اندازه قابل توجهی با یکدیگر فرق دارد و باید پژوهش بیشتری درباره علل وقوع جت لگ و خستگی سفر انجام دهیم تا بتوانیم اثرات پروازهای بسیار طولانی را کاهش دهیم. ما راهی طولانی در پیش داریم تا بفهمیم که چطور طیف وسیعی از عوامل تأثیرگذار مانند تغذیه، جذب آب، ورزش، خواب و نور می توانند در کنار هم، بیشترین کارایی را داشته باشند.
دانشمندان دانشگاه موناش تمرکز خود را روی کادر پرواز قرار خواهند داد و سطح ملاتونین آن ها را قبل، حین و پس از پرواز ثبت می نمایند و بعلاوه داده های امواج مغز را با استفاده از دستگاه های نوار مغزی که روی سر خلبانان است، مورد مطالعه قرار می دهند. این اطلاعات در نهایت در اختیار اداره امنیت هوانوردی غیرنظامی قرار می گیرد تا این سازمان بتواند مقررات نظارتی مرتبط با پروازهای فوق طولانی را تعیین کند.
همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.
منبع: کجارو / edition.cnn.com / thepointsguy.com