ساخت جدیدترین هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو!

به گزارش تور روسیه ارزان، هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو

هواپیمایی بوئینگ به عنوان یکی از غول های صنعت هواپیماسازی همواره در تولید هواپیماهای مدرن پیشگام بوده است. این بار اما بوئینگ قصد دارد داستان های علمی تخیلی را وارد صنعت هواپیمایی کند و هواپیمایی بسازد که بال هایش قابلیت تاشدن دارند! هواپیمایی بوئینگ 777x بزرگ ترین هواپیمای دو موتوره در جهان است و عرض بال هایش 108 فوت (32 متر) است! به همین دلیل بال های این هواپیما تاشو هستند تا به این هواپیمای بزرگ امکان جا شدن در فرودگاه ها و گیت های پروازی را بدهند. با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد جدیدترین هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو بیشتر بدانیم.

ساخت جدیدترین هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو!

قوانین تازه اداره هوانوردی فدرال

با توجه به اینکه این اولین هواپیمای مسافربری با بال های تاشو است قوانین و مقررات و همین طور استانداردهای فعلی جوابگوی آن نیستند. به همین دلیل اداره هوانوردی فدرال (FAA) مجبور بود این هواپیما را به طور جداگانه بررسی کند و قوانین تازه ای ایجاد کند. در حال حاضر این اداره ساخت هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو را تائید کرده و به زودی شاهد این هواپیمای جالب در صنعت مسافرت هوایی خواهیم بود. بال های تاشو این امکان را به هواپیما می دهد که پس از فرود در باند بال هایش را تا کند و تا نزدیک گیت جلو بیاید. به همین دلیل برای سوار شدن به این هواپیما لازم نیست مسافران سوار اتوبوس بشوند و پس از طی مسافتی به هواپیما برسند. بلکه می توانند از همان خروجی گیت مستقیما وارد هواپیما بشوند. هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو که با مدل 777x تعیین می شود هواپیمایی دو موتوره، پهن پیکر است که طول هر دو بالش حدود 213 فوت (64 متر) است. بوئینگ با تاشو ساختن بال های هواپیما توانسته مشکل بزرگی بیش از حد این هواپیما را حل نماید.

هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو در بسکمک زمینه ها رکورددار است: این بال ها بزرگ ترین بال هایی است که تا به امروز از طریق شرکت هواپیماسازی بوئینگ ساخته شده است. هواپیمای 777x همچنین نخستین هواپیمای دو موتوره با ظرفیت بیش از 400 مسافر است که تا به امروز ساخته شده است. اداره فدرال آمریکا قوانینی را برای هواپیما تعیین کرده که این هواپیما توانسته از آن ها با موفقیت عبور کند. هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو می بایست واجد شرایط زیر باشد:

  • در دهه های گذشته سوانح هوایی زیادی به این دلیل اتفاق افتاده که خلبان فراموش کرده قطعات متحرک روی بال ها به نام فلپ (flap) را جمع کند و با آن ها قصد تیک آف داشته است. به همین دلیل یکی از قوانین اداره هوانوردی فدرال همین مورد است: در صورتی که هواپیما با بال های تاشده قصد تیک آف دارد سیستم هایی باید وجود داشته باشند که به خلبان هشدار بدهند.
  • روی قسمت های تاشونده بال هواپیما می بایست چراغ هایی تعبیه شود.
  • مکانیسم قفل شونده ای باید وجود داشته باشد که از تاشدن بال ها در برابر فشار باد و … در طول پرواز جلوگیری کند. هیچ گونه فشاری در طول پرواز و در ارتفاع نباید موجب باز شدن اتفاقی این قفل ها شوند.
  • از جمله ده قانونی که اداره فدرال برای هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو تعیین کرده یکی از آن ها در رابطه با مقاومت هواپیما در برابر فشار باد است: بال های هواپیما می بایست هنگامی که هواپیما با سرعت 120 کیلومتر در ساعت روی زمین در حال حرکت است در برابر نیروی باد مقاومت کند.

هنگامی که هواپیما با سطح زمین تماس پیدا می کند بال هایش به سمت آسمان تا می شود و کمک می کند که این هواپیمای بزرگ در هر فرودگاه و گیتی جا بشود. به گفته مسئولین شرکت بوئینگ، مکانیسم قفل بال ها مانع از باز شدن بال ها در طول پرواز و در ارتفاع می شود. تری بیزهولد، مهندس مسئول پروژه در رابطه با هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو می گوید: این هواپیما در واقع کارآمدترین هواپیمای دوموتوره است که تا به امروز در تاریخ صنعت هواپیمایی ساخته شده است. بال های هواپیمای 777x به جای آلومنیوم از کامپوزیت های کربن-فیبر ساخته شده که استحکام بیشتری دارند و سبکتر از فلزات دیگر هستند. این تکنولوژی به بوئینگ این امکان را داد است تا عرض این بال ها را تا 7 متر بلندتر از سایر هواپیماهای ساخت این شرکت بسازد. به گفته مسئولین بوئینگ طول بیشتر بال ها باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود و در نتیجه باعث کاهش هزینه های پرواز می شود.

اما این بال های طولانی مسئله ای را برای شرکت بوئینگ ایجاد کرده بود: هواپیماهای فعلی 777 میزان استاندارد فرودگاه ها و گیت های پروازی را دارند. اما طول بال های بوئینگ 777x به حدی زیاد بود که نیازمند ساخت گیت های پروازی تازه در فرودگاه ها بود. این هواپیما نمی توانست در هر فرودگاهی فرود بیاید و قادر به جا شدن در هر گیت پروازی هم نبود. در نتیجه همانند ایرباس ای 380، هواپیمای بوئینگ 777x هم نیازمند شرایط و الزامات خاصی برای فرود و پرواز بود و لازم بود گیت های تازهی برای آن ساخته شود. از آنجا که این امر عملا غیرممکن و بسیار سخت است مسئولین بوئینگ تدبیری اندیشیده اند تا این مشکل حل بشود: هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو راهکار هوشمندانه ای است که به این مدل هواپیما اجازه می دهد در هر فرودگاه و گیت پروازی خود را جا بکند و مسئله ای از این نظر نداشته باشد.

هواپیمای ایرباس ای 380 که عنوان بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان را به خود اختصاص داده است با چنین مسئله ای روبرو است. طول بال های این هواپیما 262 فوت (79 متر) است. به همین دلیل تنها هر فرودگاهی قادر به پذیرش این هواپیمای غول پیکر نیست و تنها فرودگاه های بزرگ و بین المللی می توانند امکان لازم برای فرود این هواپیما را فراهم کنند. اما شرکت بوئینگ تلاش کرده با تاشو ساختن بال های هواپیمای 777x این مشکل را حل نماید و این هواپیما را برای هر فرودگاه و گیت پروازی قابل استفاده بکند. هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو می تواند با تا کردن قسمت انتهایی بال هایش در هر گیت پروازی جا بشود و مسئله ای از این زمینه نداشته باشد.

منبع: bloomberg.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2291

به "ساخت جدیدترین هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت جدیدترین هواپیمای بوئینگ با بال های تاشو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید