مرمت سومین خانه تاریخی بافت ثامن در ایستگاه پایانی

به گزارش تور روسیه ارزان، بازسازی و مرمت بنای امیری، سومین خانه تاریخی اطراف حرم مطهر به روز های پایانی خود نزدیک شد.

مرمت سومین خانه تاریخی بافت ثامن در ایستگاه پایانی

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگار از ، این خانه تاریخی 108 ساله ویژگی های منحصربه فردی دارد که یکی از آن ها اجرای معماری 2 دوره صفویه و قاجار در نمای شرقی خانه است.

یکی از مهم ترین نکات در بازسازی و مرمت این اثر تاریخی، کشف جبهه شمالی این خانه و همچنین کوچه مخفی در این بنای تاریخی است.

راهنمایی گواهی، طراح و ناظر مرمت گفت: این بنای تاریخی در سال 1333 هجری قمری به درخواست یکی از تاجران و متمولان اواسط دوران قاجار و به دست معماران به نام آن دوران ساخته شد. با این حال اجل به عباس امیری اجازه نداد تا تکمیل خانه اش را ببیند و چند روز قبل از خاتمه کار امیری فوت کرد.

او ادامه داد:بعد از اتمام ساخت خانه همسر و 2 پسرش در خانه ساکن شدند و تا سال 1365 شمسی در این خانه زندگی کردند. بعد از نقل مکان امیری ها، شخص دیگری این خانه را اجاره کرد. مستأجر جدید 13 سال در این خانه ساکن شد و بعد از نقل مکان از این خانه در سال 1378 خانه امیری به صورت متروک درآمد و آسیب های زیادی دید.

ناظر مرمت خانه امیری گفت: همان طور که اشاره شد، این خانه ویژگی های بسیاری دارد که اجرای هم زمان 2 سبک معماری از 2 دوران مختلف در یک جبهه و یک نما، از بارزترین ویژگی های معماری این خانه به شمار می رود که در بازسازی و مرمت این اثر تاریخی کشف شده است.

گواهی ادامه داد: جبهه شرقی خانه امیری که در نقشه ابتدایی شارستان رضوی قرار به تخریب آن بود، با اصرار تیم مرمت نماینده باقی ماند. با باقی ماندن این جبهه در اواسط کار بازسازی لایه هایی از نمای زیرین فعلی بنا در قسمت شرقی کشف شد که از معماری دوره قبل تر یعنی صفویه خبر می دهد. با اقدامات باستان شناسی این نمای تاریخی پدیدار و معلوم شد که نمای این خانه در ابتدای کار با سبک و معماری دوران قاجار و صفویه ساخته شده است، اما ساکنان بعدی خانه که پسران امیری بودند، در اواخر دوران قاجار و ابتدای دوران پهلوی اول تصمیم گرفتند نمای خانه شان را تغییر دهند و مدرن نمایند؛ به همین دلیل روی نمای قبلی نمای مدرن دیگری را سوار کار کردند تا نمای تاریخی بنا بعد از حدود 60 سال دوباره نمایان گردد.

ناظر بازسازی خانه امیری گفت: مرمت این خانه دو دستاورد داشت. یکی از آن کشف کوچه ای مخفی در جبهه شمالی خانه بود. این کوچه باریک با یک پنج ضلعی به 5 خانه منتهی می شد و به مرور زمان و بالا آمدن سطح خیابان ناپدید شده بود؛ که با بازسازی و مرمت خانه اول، جبهه شمالی و بعد از آن کوچه پیدا شد. حال کوچه مخفی بازسازی می گردد و عموم مردم از آن بازدید خواهند کرد.

گواهی ادامه داد:در بازسازی های در کوچک انتهای مطبخ، جبهه شمالی این بنای تاریخی که در بازسازی های دهه 30 و 40 پنهان شده بود، کشف شد. در این جبهه 3 اتاق تو در توی کوچک وجود دارد که در گذشته مصارفی، چون نگهداری حیوانات اهلی داشته اند؛ همچنین بقایای حوض زیبای خانه از درون یکی از اتاق های جبهه شرقی خانه بیرون کشیده شد که پس از آنالیز عکس های قدیمی خانه معلوم شد که این خانه که اکنون حوض مستطیلی دارد، دارای حوض زیبایی با رنگ آبی درباری با سر آب شیر بوده است که با استفاده از این بقایای کشف شده حوض خانه نیز به شکل سابق و اولیه خود بازسازی شد.

/م. م

منبع: شهرآرا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 857

به "مرمت سومین خانه تاریخی بافت ثامن در ایستگاه پایانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت سومین خانه تاریخی بافت ثامن در ایستگاه پایانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید