مشارکت اولین مسئله در اجتماعی کردن نظام سلامت است

به گزارش تور روسیه ارزان، خبرنگاران/کردستان استاندار کردستان، با بیان اینکه مشارکت اولین مسئله در اجتماعی کردن نظام سلامت است گفت: اجتماعی شدن نظام سلامت با مشارکت مردم و نهادهای رسمی و غیررسمی خارج از بخش سلامت با توانمندسازی محقق می گردد.

مشارکت اولین مسئله در اجتماعی کردن نظام سلامت است

بهمن مرادنیا امروز(یکم بهمن) در دومین مجمع سلامت استان که با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار گردید، اظهار کرد: امروز نگاه به مقوله سلامت در سطح بین المللی با نگاهی که درگذشته بود بسیار متفاوت است.

وی اضافه نمود: زمانی سلامت صرفاً به فقدان بیماری اطلاق می شد اما امروز با کشف و شناخت ابعاد متفاوتی از ماهیت سلامتی ازجمله ابعاد اجتماعی و معنوی تعاریف دگرگون شده ای در این زمینه موجود است.

استاندار کردستان، بیان نمود: فقر، گرسنگی، بی سوادی، اشتغال نامناسب و ناکافی، آسیب های اجتماعی و دیگر عوامل دارای ریشه از یک سو و عوامل محیطی همانند هوای آلوده و آب ناسالم از دیگر سو بسیار بیشتر از عوامل بیماری زای میکروبی سلامت انسان ها و جوامع را به خطر انداخته است.

مرادنیا مطرح نمود: لازم است که تمام ارگان جامعه اعم از ادارات دولتی، نهادهای غیردولتی، سازمان های مردم نهاد، خیرین با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی همکاری نمایند که علاوه بر ارتقای سطح سلامت مردم، اهداف معین شده در اسناد بالادستی ازجمله سیاست های کلی سلامت و برنامه ششم توسعه و اهداف توسعه پایدار که در سطح بین المللی بر اساس عملکرد کشور سنجیده شده محقق گردد چراکه فقط با مشارکت مردم در بخش سلامت این امر میسر می گردد.

وی ذکر کرد: اجتماعی شدن نظام سلامت با مشارکت مردم و نهادهای رسمی و غیررسمی خارج از بخش سلامت ممکن است که با توانمندسازی محقق گردد لذا اولین مسئله در اجتماعی کردن نظام سلامت، مشارکت است.

استاندار کردستان، گفت: نهادینه کردن این رویکرد به سلامت در کنار افزایش مشارکت مردم و جلب همکاری سایر دستگاه ها و نیز تقویت مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی در قبال سلامت جامعه نیازمند ارتقای کیفی تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و ایجاد همگرایی در عملکرد بخش های درون وزارت بهداشت و ارتقای بین بخشی های مختلف است.

مرادنیا اعلام نمود: در این راستا و به استناد بند 3 شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور،باید سالانه مجامع سلامت استان برگزار گردد و همچنین در اولین مجمع ملی سلامت که در زمستان 95 برگزار گردید در امسال نیز پیرو مکاتبه وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به عنان تکلیف ابلاغ گردد.

وی یادآور شد: در خواست داریم که بخش های خصوصی همت و همکاری مستمر با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند که کمترین آسیب ها در جامعه اتفاق بیفتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1090

به "مشارکت اولین مسئله در اجتماعی کردن نظام سلامت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت اولین مسئله در اجتماعی کردن نظام سلامت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید