پرده نقره ای در قاب شیشه ای

به گزارش تور روسیه ارزان، در طول بازه زمانی صد و خرده ای سال گذشته که چشم جهان به هنر- صنعت جادویی سینما باز شده و این مدیوم جایگاه خود را به عنوان یکی از پرطرفدارترین سرگرمی های بشری (که البته کارکردش بسیار فراتر از سرگرمی صرف است) ثبت کرده است.

پرده نقره ای در قاب شیشه ای

به همان اندازه که خود سینما برای تماشاگرانش جذابیت داشته، به همان اندازه و حتی شاید خیلی بیشتر از آن، پشت صحنه های سینما و رویدادهای متنوع و پیچیده منجر به تولید آثار سینمایی هم از اهمیت و جذابیت برخوردار بوده است.

در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب که التهابات سیاسی و شروع جنگ تحمیلی، کشور را در تنگناهای متفاوتی از جمله تنگناهای اقتصادی و رسانه ای قرار داده بود و سیما برای تأمین همان چند ساعت برنامه دو شبکه محدود خود تحت فشار بود، یکی از گونه برنامه هایی که به کمک تلویزیون آمد و تحمل آن روزهای سخت را برای مخاطبان قاب شیشه ای آسان تر کرد برنامه های سینمایی ای بود که نه به خود آثار سینمایی بلکه به پشت صحنه های همیشه جذاب آنها اختصاص داشت.

زنده یاد استاد اکبر عالمی که به تازگی از دست شان داده ایم حدود سال 62 برنامه ای با عنوان آن روی سکه را برای شبکه دوی سیما ساخت که بعد از قریب به 40سال هنوز هم از نوستالژی های بسکمک از سینمادوستان محسوب می شود.

روی دیگر سینما

آن روی سکه برنامه ای حدود یک ساعته بود که به شکل هفتگی در جدول پخش احتمالا چهارشنبه شب های شبکه دوی سیما روی آنتن می رفت.

استاد عالمی که البته در آن سال ها جوان و سالم و قبراق بودند هم تهیه کننده برنامه بودند و هم اجرای آن را به عهده داشتند.

با صرف نظر از برنامه های سینمایی تلویزیون در مقطع زمانی پیش از انقلاب که دسترسی چندانی به مشخصات آنها نداریم می توان گفت آن روی سکه، اولین برنامه ای بود که مشتاقان سینما، از عامه مخاطبان تا علاقه مندان جدی تر هنر هفتم را یکجا مقابل قاب شیشه ای میخکوب کرد.

زنده یاد عالمی با اجرای آرام و باطمأنینه خود و پشتوانه دانش گسترده سینمایی شان از آثار مطرح سینمای جهان به خصوص آثار کلاسیک و شناخته شده تاریخ سینما، نمونه هایی را انتخاب کرده و در خصوص چگونگی اجرای ترفندها و حقه های سینمایی که بعدها زیر چتر جلوه های ویژه رسته بندی شدند توضیحات جامع و کاملی ارائه می کردند.

نمونه های جالبی نظیر چگونگی اجرای صحنه معروف دو نیم شدن رود نیل در فیلم سینمایی ده فرمان ساخته سیسیل ب. دومیل که طبق توضیحات برنامه، در یک استودیوی بسیار بزرگ و با بهره گیری از صدها شیرپرفشار آب انجام گرفته بود تا استفاده از ماکت کوچک و در ابعاد اسباب بازی هواپیما برای نمایش بمباران هوایی یک شهر از جمله نمونه هایی هستند که پس از گذشت حدود40سال هنوز در ذهن نگارنده باقی مانده اند.

خنده در دوران جنگ

نوروز سال67 که کشور زیر موشکباران ناجوانمردانه رژیم بعث عراق، شرایط دشواری را سپری می کرد و امکان تولید برنامه های تلویزیونی به حداقل ممکن رسیده بود، جمشید گرگین دومین برنامه سینمایی شاخص تلویزیون یعنی سینمای کمدی را تولید و روانه آنتن کرد.

برنامه ای فکر شده که دانش سینمایی سازندگان شان را می شد به راحتی در پس آن رصد کرد. در این برنامه، گرگین که در آن سال ها به عنوان بازیگر آثار تلویزیونی هم شناخته می شد در مقام مجری روبه روی دوربین می ایستاد و مطابق تاریخچه سینما، آثار مطرح سینمای کمدی و کمدین های معروف سینمای جهان را معرفی می کرد، از کمدین های اولیه مربوط به دوران سینمای صامت تا همان مقطع زمانی ساخت برنامه که با اواخر دهه80 میلادی مقارن بود. این برنامه تک فصلی نبود و دو سری بعدی آن در نوروزهای 68 و 69 ساخته و پخش شدند که البته طراوت و تازگی فصل اول را نداشتند.

یکی از نقدها وارده به برنامه در آن زمان، اجرای خشک و رسمی و حتی عاری از یک لبخند کمرنگ گرگین بود که به دلیل عدم تناسب با محتوای کمدی برنامه، ایراد بجا و واردی به نظر می رسید.

همیشه استاد

سومین برنامه سینمایی شاخص تلویزیون هنر هفتم نام داشت که باز هم نام زنده یاد اکبر عالمی به عنوان سازنده و مجری پشت آن دیده می شد.

این برنامه از ابتدای دهه70 برای چندین سال متوالی در جدول پخش پنجشنبه شب های شبکه یک سیما بعد از مسابقه خاطره انگیز هفته پخش می شد.

برای مخاطبان عام تر تلویزیون، تماشای آثار مطرح و متفاوت سینمای جهان جذاب و پرکشش بود و حرفه ای ترها هم توامان هم از تماشای فیلم و هم از نقد و تحلیل های جامع بعد از فیلم که با حضور منتقدان بنام آن بازه زمانی و اجرای عالمی انجام می شد، لذت می بردند؛ البته در مقطعی هم مسعود اوحدی به جای عالمی اجرای برنامه را به عهده گرفت ولی هنر هفتم برای عموم بینندگان قدیمی تر تلویزیون با نام و اجراهای عالمانه و آرامش بخش اکبر عالمی پیوند خورده است.

آخرین برنامه سینمایی شاخص تلویزیون که در این مجال به آن می پردازیم برنامه برداشت دو بود که در مهر سال81 به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، هر شب روی آنتن می رفت.

در این برنامه که به سبک تاک شوهای امروزی برگزار می شد در هر قسمت اکبر نبوی -که دانش سینمایی و توان اجرای قابل قبولی داشت- میزبان یکی از فیلمسازان شاخص سینمای ایران بود و در کنار او کارنامه سینمایی آن فیلمساز و بخش هایی از کلیت تاریخ سینمای ایران را مرور می کرد.

اتمسفر صمیمانه این برنامه که خاطره بازی و تحلیل و بررسی را به اندازه در کنار هم داشت، باعث شد این برنامه هنوز که هنوز است و بیشتر از 18سال از پخش آن گذشته در خاطرات بسکمک از علاقه مندان پرده نقره ای سینما و قاب شیشه ای تلویزیون به عنوان یک خاطره ماندگار و دلنشین ثبت شده باشد.

مازیار معاونی - روزنامه نگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 1793

به "پرده نقره ای در قاب شیشه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرده نقره ای در قاب شیشه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید