پیشنهاد استاندار فارس برای ایجاد 40 خانه هنرمند در بافت تاریخی شیراز

به گزارش تور روسیه ارزان، ایرنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، پیشنهاد استاندار فارس برای ایجاد 40 خانه هنرمند در بافت تاریخی شیراز مطرح شد.

پیشنهاد استاندار فارس برای ایجاد 40 خانه هنرمند در بافت تاریخی شیراز

بافت تاریخی شهر شیراز یکی از منطقه ها کم نظیر در زمینه معماری با رویکرد هنرهای وابسته به معماری تاریخی است که ظرفیت بسیار خوبی برای جذب توریستان داخلی و خارجی دارد. این منطقه که سالهاست به عنوان نقطه عطفی در توجه دادن به حفظ و احیای میراث گرانبهای معنوی شیرازیان محسوب می گردد، از جاذبه های بسیار باارزشی بهره می برد.

فضای شهری این محدوده به گونه ای است که بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه میراث معتقدند بافت تاریخی، قلب معنوی، توریستی و مالی شیراز است. آنها بافت تاریخی شیراز را به علت وجود حرمین مطهر و برخورداری از آثار متعدد و ارزشمند از دوره های مختلف تاریخی، قلب معنوی و توریستی این شهر می دانند و این منطقه را به علت بهره مندی از مجموعه باارزش بازار وکیل قلب مالی این کلانشهر قلمداد می نمایند.

از طرفی این بافت در شهری واقع شده که به شهر ادب و هنر شهره است. شهری که از هنرمندان بسیاری در عرصه های مختلف هنری بهره می برد. با توجه به ارزشمند بودن این منطقه از نظر تاریخی و بعلاوه به علت پتانسیل شهر شیراز در زمینه هنری و ادبی لزوم توجه به توریستی فرهنگی تاریخی در این محدوده بیش از پیش احساس می گردد.

بر همین اساس استاندار فارس اخیرا پیشنهادی مبنی بر خریداری 40 خانه تاریخی پیرامون حرم شاهچراغ به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد با هدف تبدیل این خانه ها به خانه هنرمندان جهت فراهم شدن شرایط تبادل هنر و رونق توریستی در این منطقه مطرح نموده است؛ پیشنهادی که با استقبال خوبی از سوی هنرمندان و متولیان توریستی روبرو شده است.

محمد هادی ایمانیه در آیین اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، پیشنهاد داد که تعدادی از خانه های میراثی و تاریخی پیرامون حرم مطهر شاهچراغ (ع) با تأمین اعتبار برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری گردد تا در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

وی با اعتقاد به اینکه استان فارس از هنرمندان برجسته ای برخوردار است که در کوشش هستیم تا تک تک آنها بتوانند خانه ای داشته باشند، گفت: درصدد هستیم خانه هنرمندان به نمایشگاه فروش محصولات خودشان تبدیل گردد تا به ادامه فعالیتهایشان تشویق و ترغیب شوند. این کار از نظر توریستی نیز مؤثر واقع می گردد.

ایمانیه در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، بر ضرورت ساخت خانه هنرمندان در فارس با رویکرد رونق توریستی در فارس تأکید کرد و گفت: بنده اخیرا پیشنهادی را مطرح کردم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 40 خانه تاریخی پیرامون حرم مطهر شاهچراغ (ع) را خریداری کند تا این خانه ها به خانه هنرمندان تبدیل شوند.

این کار باعث رونق توریستی، جذب توریسم و حفظ بافت تاریخی می گردد و از نگرانی افرادی که دغدغه تخریب بافت را دارند، می کاهد.

تجربه پیروز ایجاد خانه هنرمندان در بافت تاریخی

یک فعال توریستی معتقد است ساخت خانه هنرمندان اتفاق بسیاری خوبی را در استان فارس رقم خواهد زد و به جذب توریست و رونق صنعت توریستی یاری شایانی می نماید.

عبدالله افشاری پیرامون پیشنهاد استاندار فارس برای ایجاد 40 خانه هنرمند در بافت تاریخی شیراز افزود: خانه های تاریخی پیرامون حرم شاهچراغ (ع) از جذابیت های بسیاری برای توریستان داخلی و خارجی بهره می برند؛ این خانه ها خانه های شاخصی هستند که از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارند و به عنوان جاذبه تاریخی فرهنگی بشمار می روند.

این فعال توریستی ادامه داد: خانه های تاریخی بافت می توانند با روینمودهای خاص و متفاوتی از جمله خانه هنرمندان خوشنویس، خانه هنرمندان نقاش و خانه هنرمندان صنایع دستی نامگذاری و راه اندازی شوند. اما از آنجا که این خانه ها از شاخص های خانه های استاندارد اقامتی و توریستی بهره می برند، می توانیم در زمینه توریستی نیز از این مکانها بهره ببریم.

افشاری گفت: البته ما تجربه پیروز ایجاد این خانه ها را در بافت تاریخی داشته ایم. در حال حاضر نیز شاهد فعالیت خوب و قابل توجه خانه هنرمندان در بافت تاریخی هستیم؛ خانه سنتی ستایش یکی از خانه های باارزش در بافت تاریخی بشمار می رود که به سرای هنرمندان تبدیل شده است. این خانه سنتی سالهاست با کاربری سرای هنرمندان فعالیت می نماید.

افشاری با اشاره به اینکه ساخت خانه هنرمندان فضایی را برای ارائه آثار هنرمندان فراهم می نماید، افزود: افزون بر اینکه هنرمندان می توانند در این مکانها به خلق اثر در زمینه رشته تخصصی خویش بپردازند، این شرایط نیز مهیا می گردد تا این خانه ها محلی برای رونق توریستی و جذب توریست باشند.

یاری به ایجاد توسعه پایدار در بافت

وی یکی از اهداف خانه هنرمندان شیراز را توسعه آرت رزیدنسی و تبادل هنری معرفی کرد و گفت: هنرمندان دیگر شهرها و کشورها نیز بواسطه اقامت در این بناهای سنتی امکان می یابند افزون بر اقامت و استفاده از غذاهای سنتی شیراز، ارائه دهنده رویدادهای مختلف هنری باشند.

افشاری با بیان اینکه توسعه پایدار مهمترین هدف فعالان توریستی در فارس است، افزود: راه اندازی خانه هنرمندان به حفظ بافت و افزایش اشتغالزایی منطقه یاری می نماید. زمانی که این خانه ها فعال شوند قطعا احتیاج به نیروهای خدماتی و نگهبان دارند و همین رویکرد زمینه ایجاد امنیت را در این منطقه ها فراهم می نماید؛ بنابراین لازم است خانه های تاریخی بافت به منظور تبدیل به سرای هنرمندان بازسازی شده و این خانه ها با هدف خلق آثار فاخر هنری و رونق توریستی در فارس شروع بکار نمایند.

راهکاری برای حفظ و احیای بافت تاریخی

متولیان میراث فرهنگی نیز از پیشنهاد استاندار در این زمینه استقبال کردند؛ آنها معتقدند این رویکرد نه تنها موجب رونق صنعت توریستی می گردد بلکه به حفظ و احیای بافت نیز یاری می نماید. البته مسئولان میراث فرهنگی بر این باور هستند که این کار بایستی با نظارت میراث فرهنگی و شهرداری انجام گردد، چرا که بعضی ممکن است در این خانه ها ساخت و ساز مدرن تجاری انجام دهند و همگونی بافت را از بین ببرند.

روح الله روانشاد، سرپرست معاونت توریستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی فارس از گفت: استاندار فارس پیشنهاد خوبی را مطرح نموده اند که می تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.

روانشاد افزود: در وهله اول باید بافت تاریخی شیراز به صورت یک فضای یکپارچه دیده گردد و سپس براساس احتیاجهای مردم، کاربری های لازم و بعلاوه احتیاجهای توریستی و فرهنگی شهر برای خانه های تاریخی در این محدوده یک طرح جامع ارائه و تصمیم گیری گردد. در این زمینه هم نظر و پیشنهاد نهادها و دستگاه های مختلف حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: البته تا به امروز هم در زمینه تشویق و ترغیب مردم به ایجاد اقامتگاه های بومگردی، گالری و موزه در بافت تاریخی اقدامات قابل توجهی از سوی اداره کل میراث فرهنگی انجام شده و شهرداری نیز در کف سازی، نورپردازی و بازسازی بافت کارهای خوبی انجام داده است. میتوان گفت بافت تاریخی شیراز هم اینک نیز با همین رویکرد در حال احیاست.

محدودیتی نیست اما با نظارت انجام گردد

روانشاد افزود: در حال حاضر کاربری های مختلفی از جمله کاربری فرهنگی، توریستی، مذهبی و کسب و کار در بافت تاریخی تعریف شده است و پیشنهاد استاندار فارس برای تبدیل خانه های تاریخی به خانه هنرمندان می تواند به استمرار و تداوم این رویکرد یاری شایانی کند.

وی بیان داشت: به گفته استاندار فارس دستگاه های مختلف می توانند چند پلاک از خانه های رها شده در بافت را خریداری و این خانه ها را به فضاهای فرهنگی، هنری، موزه، مراکز پژوهشی و مهمانسرا تبدیل نمایند.

سرپرست معاونت توریستی اداره کل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه بیش از 70 درصد این پلاک ها ارزش دارند، گفت: دستگاه های مختلف می توانند با بهره گیری از این ظرفیت به توسعه زیرساختهای توریستی بافت یاری نمایند. هیچ محدودیتی برای این کار نیست اما این کار بایستی با نظارت میراث فرهنگی و شهرداری انجام گردد، چرا که بعضی ممکن است در این خانه ها ساخت و ساز مدرن تجاری انجام دهند و همگونی بافت را از بین ببرند.

فرصتی برای جذب توریست در مقیاس محلی، ملی و جهانی

بافت تاریخی شیراز بواسطه قدمت و وجود عناصر با ارزش تاریخی و موقعیت مناسب ارتباطی، دارای جایگاه منحصر بفردی در ساختار فضایی و کارکردی شهر است. این محدوده تاریخی که گنجینه ای از عناصر ارزشمند معماری و شهرسازی را توأمان در خود دارد، سرمایه ای بالقوه و نهفته به منظور جذب توریستان بشمار می رود. لذا اندیشیدن تدابیر لازم برای جذب توریست در مقیاس محلی، ملی و حتی جهانی می تواند ضمن تأمین هزینه حفاظتی بافت، زمینه های تحرک مالی را برای شهر و شهروندان ایجاد کند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2553

به "پیشنهاد استاندار فارس برای ایجاد 40 خانه هنرمند در بافت تاریخی شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد استاندار فارس برای ایجاد 40 خانه هنرمند در بافت تاریخی شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید