پیگیری تفاهم نامه های نمایشگاه تستا در دبیرخانه دائمی، حضور نهادهای دولتی در میز انعقاد قرارداد

به گزارش تور روسیه ارزان، مدیر پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر اجرایی نمایشگاه تستا از تصویب راه اندازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه تستا خبر داد و گفت: تبدیل تفاهم نامه های نمایشگاه تستا به قرارداد از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

پیگیری تفاهم نامه های نمایشگاه تستا در دبیرخانه دائمی، حضور نهادهای دولتی در میز انعقاد قرارداد

پیام چینی فروشان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه تستا (تقاضای ساخت و تولید ایرانی)، گفت: در نمایشگاه سال جاری تستا برخی از سازمان ها و ارگان ها از سوی وزارتخانه های مربوط حضور یافتند و این ارگان ها نیازهای خود را در آن ارائه کردند.

وی با اشاره به حضور مجموعه های فناوری چون پارک نوآوری صنعت نفت و پژوهشگاه نیرو در این نمایشگاه، خاطر نشان کرد: این پارک مجموعه نیازهای شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش پتروشیمی را در این نمایشگاه عرضه کرد، ضمن آنکه پژوهشگاه نیرو نیز مجموعه نیازهای سازمان های تابعه وزارت نیرو را ارائه داد.

چینی فرشان با بیان اینکه برخی از شرکت هایی چون راه آهن مستقیما نیازهای خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند، یادآور شد: سال جاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در این نمایشگاه حضور داشت و مجموعه نیازهای سازمان انرژی اتمی را در آن ارائه کرد.

مدیر پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف، با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه در مجموع 41 سازمان و شرکت در نمایشگاه نیازمندی های خود را عرضه کردند، گفت: بیشتر سازمان ها قبل از برگزاری نمایشگاه، نیازهای خود را برای ما ارسال کردند و به زودی این نیازها در سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) بارگذاری خواهد شد و تا به امروز بیش از 1200 نیاز تجمیع شده است و این نیازها اولویت بندی خواهد شد تا به سرعت به آنها رسیدگی شود.

به گفته وی حوزه هایی که پیروز شدند در نمایشگاه تستا تفاهم نامه منعقد کنند در اولویت رسیدگی قرار خواهند گرفت و سایر نیازها نیز در طول سال به روز رسانی و مورد ارزیابی و رسیدگی خواهد شد.

چینی فروشان از راه اندازی دبیرخانه دائمی تستا خبر داد و اضافه نمود: به روز رسانی این نیازها با راه اندازی این دبیرخانه سرعت بیشتری خواهد گرفت و محدود به یک بار در سال نمی شود.

دبیر اجرایی نمایشگاه تستا با بیان اینکه ما از همه مجموعه ها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرده بودیم، خاطر نشان کرد: در طول نمایشگاه تفاهم نامه میان عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان نیازها منعقد خواهد شد و برای تبدیل آنها به قرارداد در دبیرخانه تستا پیگیری می شود. ما تجربه دو دوره برگزاری تستا را به کار گرفتیم و توانستیم در بیست و ششمین جلسه شورای عالی عتف مصوبه تشکیل دبیرخانه دائمی این نمایشگاه را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف دوره های قبلی این نمایشگاه آن بود که تنها تفاهم نامه ها پیگیری می شد و درخصوص نیازهای ارائه شده، هیچ پیگیری خاصی صورت نمی گرفت، ادامه داد: ما در این زمینه فرآیند و سیستمی نداشتیم، ولی با راه اندازی این دبیرخانه دائمی که همه دستگاه ها عضو هستند، موضوع تفاهم نامه ها و رسیدگی به نیازها در طول سال پیگیری می شود.

چینی فروشان یکی از وظایف این دبیرخانه را تامین مالی قراردادها بیان کرد و یادآور شد: در مصوبه ای که از جلسه شورای عالی عتف دریافت شد، نهادهایی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به تامین مالی تفاهم نامه هایی هستند که در دبیرخانه دائمی نمایشگاه تستا هستند.

وی اضافه نمود: بر اساس آخرین آمارها تا به امروز بیش از 50 تفاهم نامه در نمایشگاه تستا سال جاری منعقد شده است، ولی این آمارها کامل نشده است.

مدیر پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که تا به امروز بیشتری قراردادهای منعقد شده مربوط به کدام نهاد بوده است، گفت: در سال گذشته از آنجایی که شهرداری حضور داشته است، بیشترین نیاز را عرضه و بیشتری تفاهم نامه ها را منعقد کرده است و در نمایشگاه سال جاری نیز وزارت دفاع بیشترین تعداد انعقاد قراردادها را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در نمایشگاه سال جاری وزارت نفت و پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای بسیار فعال بودند، یادآور شد: در سال های گذشته 10 تا 15 درصد از تفاهم نامه هایی که در طی نمایشگاه تستا منعقد شد، تبدیل به قرارداد شده است.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس بند ح تبصره 9 قانون بودجه سال 1399 کل کشور، شرکت­ ها، بانک ­ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (3) قانون مذکور، مکلف هستند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل 40 درصد از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه ­ماهه به میزان 25 درصد به حساب خاصی نزد خزانه­ داری کل کشور واریز کنند تا در راستای حل مسائل و مسائل خود از طریق توافق­ نامه با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیر دولتی و جهاد دانشگاهی و در قالب طرح (پروژه)های کاربردی، عناوین پایان­ نامه های تحصیلات تکمیلی، طرح (پروژه) های پسادکتری و طرح(پروژه)های تحقیقاتی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل به مصرف برسانند.

این قانون در سال 1397 با عنوان بند (ط) تبصره 9 آغاز شد و در سال 1398 با عنوان بند (ح) تبصره 9 ادامه یافت.

دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات نیز به­ منظور بسترسازی و تسهیل در اجرای این قانون، سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) را طراحی و راه­ اندازی کرده است و با این اقدام تمامی فرایندها و اقدامات مربوط به ثبت اولویت­ های پژوهشی و اعلام فراخوان، دریافت پیشنهادها، ثبت قرارداد بین شرکت ­ها و نهادهای علمی و پژوهشی، ثبت گزارشات پیشرفت و تخصیص اعتبارات از طریق این سامانه انجام می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2314

به "پیگیری تفاهم نامه های نمایشگاه تستا در دبیرخانه دائمی، حضور نهادهای دولتی در میز انعقاد قرارداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری تفاهم نامه های نمایشگاه تستا در دبیرخانه دائمی، حضور نهادهای دولتی در میز انعقاد قرارداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید