15 شگفتی موزیکال که باید ببینید و بشنوید

به گزارش تور روسیه ارزان، قرار است به یک سفر موزیکال برویم و برترین مقاصد را، از دانه های شن آوازخوان در قزاقستان تا صدای ارگ امواج آب های کرواسی بشنویم.

15 شگفتی موزیکال که باید ببینید و بشنوید

در جهانیی که چشم انداز ها مختلف بر آن حکمفرما است، هم تراز صوتی برج ایفل، استون هنج، یا گرند کنیون چه هستند؟ به ندرت پیش می آید که در کتاب های گردشگری به صدا اشاره نمایند و خیلی ساده آن را نادیده می گیرند. اما آنچه در سفر می شنویم بسیار بااهمیت است. ما هیچ پلک گوشی نداریم؛ پس مغز ما همواره هرآنچه که باشد را دریافت می نماید. اگر گوش شما مقصد تعطیلات بعدیتان را انتخاب کند، کجا خواهید رفت؟ خبرنگاران 15 مقصد را به شما معرفی می نماید که صداهای بی نظیری را به گوش بازتماشامایندگان می رسانند.

1. روی یک سنگ gong در تانزانیا ضربه بزنید

ممکن است یک زیلوفون که از سنگ ساخته شده یک آلت موسیقی عادی به نظر نرسد، و گمان کنیم که به جای یک طنین خوش آهنگ یک آوای ناامیدنماینده را فراوری کند. اما بعضی سنگ های خاص به شرطی که ساختار میکروسکوپیکشان درست باشند می توانند نت هایی زیبا فراوری نمایند. به صخره های gong در پارک ملی سرنگتی تانزانیا ضربه بزنید و صدای شگفت انگیزی را بشنوید. این تخته سنگ های بزرگ پوشیده از علامت های سازهای کوبه ای مربوط به هزاران سال پیش هستند. چنین موسیقی سنگی شاهدی بر اصواتی است که اجداد ما فراوری می کردند.

2. صدای افتادن یک سنجاق در یک تئاتر باستانی یونانی را بشنوید

این تئاتر باستانی متعلق به قرن چهارم قبل میلاد مسیح، واقع در اپیداروس، یک شاهکار معماری یونانی و یکی از سازه های اولیه است که می دانیم با صداهایی در فکر طراحی شده اند. شیب و شکل نیم دایره مانند تئاتر، تماشاچیان را تا حد امکان به صحنه نزدیک می نماید تا اجرا را راحت تر بشنوند. راهنمای تور درباره سیستم عالی آکوستیک تئاتر شرح می دهد که زمانی که یک سنجاق روی صحنه می افتد صدای آن تا انتهای آمفی تئاتر، با آن جایگاه های سنگی اش شنیده می گردد.

3. در Whispering Gallery هند فریاد بزنید

آرامگاه بزرگ و قرن هفدهمی Gol Gumbaz، گواهی بر قدرت سلطان عادل شاه، پادشاه بیجاپور است، کسی که در اینجا، یعنی ویجایاپورا، هند دفن شده است. این مقبره با برجک های هشت ضلعی در هر گوشه و یک گنبد دایره شکل روی آن ها، چشم انداز ای شاهانه را ایجاد می نماید. اما مردم به خاطر فریاد کشیدن در تالار نجوا به این مکان سفر می نمایند. در کنار دیوارهای نزدیک گنبد صدایی فراوری کنید. این صدا به سطح مقعر برخورد می نماید و صدای شما را بارها و بارها تکرار می نماید و دور و سقف می پیچد.

4. در آرامگاه نقاشی شده نروژ آواز بخوانید

هنرمند امانوئل ویجلند (Emanuel Vigeland) (1875- 1948) در سال 1926 موزه ای به نام Tomba Emmanuelle برای آثارش در اسلو، نروژ ساخت. اما زمانی که تصمیم گرفت این موزه مقبره اش باشد، سالن اصلی پر از بشکه را، به فضایی روشن، پوشده از نقاشی هایی تبدیل کرد که تمام جنبه های زندگی را از لقاح تا مرگ نشان می دهد. این فضا به طرز شگفت انگیزی به صدا واکنش نشان می دهد. متنی را بخوانید و صدای شما در تمام اتاق منعکس و مانند آبشار از سقف به آرامی سرازیر می گردد.

5. از سیستم آکوستیک در سالن سمفونی بوستون لذت ببرید

سالن سمفونی (Symphony Hall) منزلگاه ارکستر سمفونیک بوستون، قبله افرادی است که مسحور معماری صوتی هستند. این سالن که ساختش در سال 1900 تمام شد، اولین تالاری بود که در آن علوم مدرن جایگاهی با صدایی بلندتر ایجاد کرد. زمانی که از این تالار تماشا می کنید از اینکه چگونه سیستم آکوستیک سالن، صدای موسیقی ارکستر را بالا می برد لذت می برید. همان طور که رهبر ارکستر Sir Adrian Boult در قرن 20 گفته است:

بدیهی است که اگر در این سالن کنسرت ایده آل، صدایی نه چندان گوش نواز فراوری کنید، گوش مستمعین صدایی بسیار خوشایند خواهد شنید.

6. از صدای ارگ دریایی کرواسی لذت ببرید

در تفرجگاه زادار 35 لوله ارگ بادی قرارداده شده است که زمانی که امواج، ساحل را به آغوش می کشند به صدا درمی آیند. همچنان که در امتداد اسکله کرواسی قدم می زنید، ملودی و هارمونی ها تغییر می نمایند. حرکت امواج، هوا را به داخل و خارج از لوله ها هول می دهد و نت ها به صورت رندم فراوری می شوند اما آنچه به صورت کلی شنیده می گردد بسیار شگفت انگیز است زیرا لوله ها به سبک هارمونی موسیقی محلی تنظیم شده اند. بعلاوه می توانید از دیگر ارگ های این چنینی در سان فرانسیسکو، کالیفرنیا و بلکپول در انگلستان تماشا کنید.

7. در یک غار زیرزمینی به یک آهنگ آسمانی گوش دهید

غار لوری در ویرجینیا، شگفت انگیزترین چکنده سنگ ها (استالاکتیت ها) و چکیده سنگ ها (استالاگمیت ها) را دارد. در این غار می توانید گنجی صوتی را بشنوید؛ یک ارگ که با ضربه زدن به ساختار غار موسیقی فراوری می نماید. زمانی که صدا در غار اکو پیدا می نماید، آهنگ ها خاصیتی آسمانی به خود می گیرند. ارگ بزرگ استالاکپایپی که در دهه 1950 ساخته شد، زاییده افکار Leland W. Sprinkle بود. او با یک چکش کوچک و یک دیاپازون، سه سال را برای ایجاد شکل صحیح برای هر نت، در این غار سپری کرد.

8. جیغ و فریاد در تونل قطار دهه 40 انگلیس

همان طور که خردسالان نشان می دهند، فریاد زدن در تونل بسیار فرح بخش است اما صدای این تونل غیرمعمولی است. تونل قطار Thurgoland در یورکشر، حالا بخشی از شبکه گردشی ملی انگلستان شده است. این تونل که در دهه 1940 ساخته شد، بخشی نعل مانند دارد که تهدیدی صوتی ایجاد می نماید. در تونل فریاد بزنید و همچنان که صدا می چرخد و کم کم از بین می رود، ارتعاشاتی گوش خراشی خواهید شنید.

9. در جنگل های بارانی استرالیا به صدای درجه یک مرغ چنگ گوش دهید

صدای بی نظیر مرغ چنگ یکی از ماهرانه ترین مقلدهای صوتی در جهان است. او می تواند 20 صدای گونه های دیگری که در جنگل های بارانی جنوب شرقی استرالیا می شنود شامل پرندگان و کوکابورا را تقلید کند. این آمیختگی عجیب صداها برای جذب جفت ایجاد می گردد. برای این کار پرنده نر روی صحنه ای می ایستد که بر کف جنگل می سازد و دست به اجرا می زند. عجیب تر اینکه مرغ چنگ هایی که با انسان ها زندگی می نمایند صداهایی مربوط به انسان ها مانند بوق ماشین، اره زنجیری و صدای کلیک شاتر دوربین عکاسی را فراوری می نمایند.

10. در مسجد بسیار زیبای ایران اکو ایجاد کنید

مسجد امام متعلق به قرن 17، با آن کاشی های آبی خیره نماینده، بسیار فوق العاده است. سقف گنبدی بزرگ این مسجد آن چیزی است که باعث این عجایب صوتی می گردد. راهنماهای تور درست زیر گنبد می ایستند و تلنگری به یک تکه کاغذ می زنند و تقریبا 7 اکوو ایجاد می گردد. صدا بین سقف و کف بالا و پایین می رود.

11. از روی شن های آوازخوان قزاقستان سر بخورید

مارکو پولو صدای مهیب دانه های شن را به ارواح خبیثی نسبت می دهد که با صدای طبل ها و برخورد دست ها فراوری می شوند. وقتی از روی شن های پارک ملی Altyn Emel در قزاقستان به پایین سر می خورید و بهمنی از شن می سازید، صدای وزوز بلندی هوا را پر می نماید و شما حس می کنید سطح زیر شما در حال ترک برداشتن است.

12. در جاده موزیکال کالیفرنیا رانندگی کنید

این امتداد عجیب جاده ای در لنکستر، کالیفرنیا، پیش درآمدی برای آهنگ William Tell اثر Rossini است (که به عنوان تم آهنگ فیلم رنجر تنها استفاده شد). نت های موسیقایی به وسیله مجموعه ای از برآمدگی های باریکی فراوری می شوند که چرخ های خودرو از آن ها عبور می نمایند. برای داشتن یک ملودی، جاده لنکستر برآمدگی های نزدیک به هم را برای داشتن نت های بالا و برآمدگی های با فاصله بیشتر را برای فراوری نت های پایین در اختیار رانندگان می گذارد. شاید ملودی ناهماهنگ باشد اما بدون شک هنگام رانندگی لبخند به لب هایتان خواهد نشست.

13.روبه روی هرم در چیچن ایتزا دست بزنید

هرم پلکانی 24 متری مایاها، به نام El Castillo به معنای قصر است. این هرم در مرکز باستانشناسی چیچن ایتزا، مکزیک قرار گرفته است. اگر در پایین پله ها بایستید و دست بزنید، صدای عجیب جیرجیر کردن را می شنوید. چه این اثر برای ایجاد این صدا ساخته شده باشد چه این صدا پدیده ای اتفاقی باشد، همچنان موضوع بحث است. الگوی منظم صدا که از پله ها منعکس می گردد مسئول این جیرجیر است.

14. در اتاق فراساکت سالفورد بنشینید

در این اتاق بسیار ساکت، صدا از دیوارهایش منعکس نمی گردد. اما شما سکوت را نمی شنوید. درعوض صدای ناهماهنگ بدنتان مانند جریان خون را می شنوید. اینجا مکانی ناراحت نماینده است که در آن بعضی افراد تنها چند دقیقه دوام می آورند. بازدید از این سالن واقع در دانشگاه سالفورد در انگلیس چند روز در سال برای عموم آزاد است. چنین تالارهایی را می توانید در مینسوتا و کالیفرنیا نیز پیدا کنید.

15. به یاری یک هیدروفون صدای فک های ریشدار نروژ را بشنوید

وقتی به صدای فک های ریشدار گوش می دهید باور نمی کنید که طبیعی باشد. این صدا بیشتر شبیه صدای فیلم های علمی تخیلی است. در سوابار، نروژ، فک های ریشدار نر به شکل مارپیچ به زیر آب می فرایند، آواز می خوانند و حباب فراوری می نمایند. آن ها گلیساندوهای سوت مانند طولانی را فراوری می نمایند که گام آن ها به تدریج کم می گردد. گمان می رود که هرچه گلیساندو بلندتر باشد فک نر جذابیت بیشتری برا فک ماده دارد. برای شنیدن این صدا به یک هیدروفون، میکروفون زیرآبی، احتیاج دارید.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2299

به "15 شگفتی موزیکال که باید ببینید و بشنوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 شگفتی موزیکال که باید ببینید و بشنوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید