15 مورد از مهم ترین خواص شیر الاغ که تا به حال نمی دانستید!

به گزارش تور روسیه ارزان، آیا می دانستید شیر الاغ یکی از برترین شیرهایی است که از حیوانات اهلی بدست می آید؟ خواص شیر الاغ آن را در ردیف یکی از گران قیمت ترین شیرهای حال حاضر بازار نموده است. این شیر 200 برابر شیر گاو خاصیت میکروب زدایی دارد. به همین علت از آن برای درمان بعضی از امراض و بیماری ها از جمله سل، آسم، عفونت های سینوسی و … استفاده می گردد. در ادامه به آنالیز خواص شیر الاغ برای سلامت بدن می پردازیم.

15 مورد از مهم ترین خواص شیر الاغ که تا به حال نمی دانستید!

خواص شیر الاغ برای سلامتی

1. رفع بی خوابی

شاید باور نکنید که یکی از خواص شیر الاغ رفع کردن بیخوابی است! بعلاوه این شیر می تواند کیفیت و عمق خواب را بهبود ببخشد. در متون قدیم و طب به این خاصیت شیر الاغ به کرات اشاره شده است. به طوری که اگر چند قطره شیر الاغ را در بینی بچکانید، باعث رفع بی خوابی می گردد.

2. رفع کردن سوزش چشم

اگر به علت قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب یا برق زدگی، به سوزش چشم مبتلا شده اید، شیر الاغ را نباید فراموش کنید. برای اینکه نتیجه آن را ببینید، چند قطره شیر الاغ را در داخل چشم بچکانید. این روش با رفع سوزش چشم، باعث بهبود بینایی هم می گردد. در واقع شیر الاغ با داشتن مولکول های زیستی ایمونوگلوبولین می تواند التهاب، عفونت و باکتری های مضر چشم را از بین ببرد.

3. درمان خون دماغ

استفاده از شیر الاغ یکی از روش های درمان خون دماغ در طب سنتی است. گاهی خون دماغ شدن به علت خشکی مخاط بینی رخ می دهد. اگرچه با چرب کردن این قسمت های بینی با پمادهای چرب می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید؛ اما پماد حالت مایع ندارد و نمی توانید آن را به قسمت های فوقانی بینی راهنمایی کنید. اگر تنها 2 قطره شیر الاغ را در داخل حفره های بینی بریزید، از خون دماغ شدن جلوگیری می نماید.

4. بهبود دردهای مزمن

یکی دیگر از مزیت ها و خواص شیر الاغ درمان دردهای مزمن است که در نتیجه عفونت بوجود می آید. اگر به دندان درد مبتلا شدید، با قرقره کردن شیر الاغ، درد شما تسکین می یابد. بعلاوه این روش باعث از بین بردن باکترهای مضر و ایجاد بوی خوب دهان می گردد. اگر به عفونت لثه مبتلا باشید، با قرقره کردن شیر الاغ، این بیماری درمان می گردد. این روش می تواند خونریزی لثه را هم متوقف کند.

5. درمان اسهال های مزمن

به علت وجود لاکتوباسیلوس (مقوی ترین نوع پروبیوتیک) در شیر الاغ، این ماده لبنی قادر است مزمن ترین اسهال ها را درمان کند. حتی شیر الاغ می تواند اسهال خونی را هم بهبود بخشد.

هشدار: البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. در این صورت باعث یبوست شدید می گردد و مسائل دیگری را در پی دارد.

6. درمان مسمومیت

درمان مسمومیت یکی دیگر از خواص شیر الاغ است. خاصیت این ماده لبنی تا درمان مسمومیت های دارویی هم پیش می رود! اگر کسانی که مسموم می شوند، شیر تازه الاغ و یا شیر استرلیزه شده آن را مصرف نمایند، درمان می شوند. تاثیر شیر الاغ بر درمان مسمومیت های دارویی بیش از انواع دیگر شیر به اثبات رسیده است. زیرا حاوی اندازه زیادی امگا 3 و ویتامین C - B12 - B است. وجود این مواد به درمان مسمومیت یاری می نماید.

7. بهبود بیماری آسم

شیر الاغ به علت داشتن آنتی اکسیدان های فراوان، خاصیت تصفیه خون و پاکسازی کبد دارد. در واقع با مصرف این شیر می توانید به جنگ بیماری های ویروسی و عفونی بروید. آسم یکی از بیماری هایی است که با خوردن شیر الاغ تا حدود زیادی درمان می گردد. اگر کره الاغ، ماده باشد، تاثیر شیر آن الاغ بر روی بیماری آسم بیشتر خواهد بود.

یکی از ترکیبات اصلی داروی آیورودیکی برای درمان بیماری سل شیر الاغ است. بعلاوه این محصول لبنی یک داروی طبیعی و موثر برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی است. در واقع با باز کردن برونشیت ها، از بین بردن مخاط و عوامل تنگی نفس، می تواند آسم را بهبود ببخشد. از سوی دیگر شیر الاغ به علت داشتن ویتامین B12 می تواند از حساسیت و آلرژی های تنفسی جلوگیری کند. البته باید به مدت چند ماه و روزانه مصرف گردد تا تاثیر آن مشاهده کنید.

8. برترین نوع شیر برای نوزاد

اگر به مادران بگویید شیر الاغ برای نوزاد آنها بهتر از انواع دیگر شیر و شیرخشک است، شاید با شما مخالفت شدیدی نمایند. در حالی که این شیر از نظر پاکیزگی به شیر انسان نزدیک تر است. بنابراین همانند شیر مادر می تواند به بهبود سیستم ایمنی نوزاد یاری کند. برخلاف گاو که برای هضم غذا از یک معده 4 قسمتی برخوردار است، الاغ تنها یک معده دارد. همین ویژگی میکروب و باکتری های مضر شیر الاغ را نسبت به شیر گاو کم می نماید. از سوی دیگر قادر است مسائل تنفسی در نوزادان نارس را هم از بین ببرد. بنابراین می تواند جایگزین شیر مادر باشد.

بیشتر بدانید: زمان و چگونگی از شیر گرفتن نوزاد

9. جوانسازی پوست

شیر الاغ به علت داشتن مولکول های زیستی ایمونوگلوبولین قادر به از بین بردن باکتری مضر و عفونی است. در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری می نماید. به همین علت در صنعت لوازم آرایش از شیر الاغ استفاده می گردد.

یکی از خواص شیر الاغ برای پوست درمان خارش ریش و اگزماست. در عین حال این ماده غذایی باعث نرمی و لطافت پوست می گردد. از آن برای ساخت لوسین و صابون استفاده می گردد.

درمان پیسی و کک و مک یکی دیگر از فواید شیر الاغ برای پوست گزارش شده است. پیسی در اثر از بین رفتن رنگدانه های پوست ایجاد می گردد. شیر الاغ می تواند این بیماری را بهبود ببخشد.

10. سلامت دستگاه گوارش

یکی دیگر از مزیت ها و خواص شیر الاغ افزایش کارایی و بهبود سلامت دستگاه گوارش است. این ماده لبنی به علت اینکه حاوی انواع پروبیوتیک است، می تواند باکتری ها و مخمرهای مفید دستگاه گوارش را تامین کند. بعلاوه به علت خاصیت ضدمیکروبی، میکروب ها و باکتری های مضر دستگاه گوارش را از راه روده عظیم دفع می نماید.

11. مقابله با سرماخوردگی

افزایش قدرت ایمنی بدن از دیگر مزایای مصرف این شیر است. به علت اینکه شیر الاغ حاوی اندازه زیادی ویتامین C است، یک ماده غذایی ارزشمند برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا محسوب می گردد. مقدار تاثیر این ماده لبنی برای درمان سرماخوردگی بیش از 60 برابر شیر سایر حیوانات اهلی است.

12. درمان بیماری های قلبی عروقی

این شیر نسبت به سایر شیرها، چربی و کلسترول کمتری دارد. به همین علت به عروق خونی آسیب وارد نمی نماید و باعث انسداد آن ها نمی گردد. از سوی دیگر به علت اینکه این ماده لبنی حاوی مقادیر بالایی از امگا3، ویتامین های C، B1 و B است، می تواند از بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند.

13. استحکام دندان و استخوان

یکی دیگر از خواص شیر الاغ استحکام دندان ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. کلسیم موجود در این محصول لبنی مانع از پوسیدگی دندان می گردد. البته به شرط اینکه به آن نمک نزنید. در این صورت کلسیم آن از بین می رود. زنانی که در سنین یائسگی هستند می توانند با مصرف شیر الاغ خود را از ابتلا به پوکی استخوان حفظ نمایند.

14. کاهش وزن

به علت نداشتن پروتئین و چربی، این شیر هیچ تاثیری بر روی افزایش وزن ندارد. از سوی دیگر به علت اینکه سرشار از مواد معدنی مفید و ویتامین است، به سوخت و ساز چربی های اضافه بدن یاری می نماید.

یکی دیگر از خواص آن بازسازی فلو گوارشی است. بنابراین اگر قصد گرفتن رژیم لاغری دارید، شیر الاغ می تواند مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج بدن را تامین کند. در عین حال با مصرف این شیر انرژی بیشتری دریافت می کنید.

15. پیشگیری از سرطان

به علت خاصیت میکروب زدایی، شیر الاغ قادر است از سرطان پیشگیری کند. این ماده لبنی مفید با از بین بردن سلول های سرطان، مانع از ابتلا به این بیماری می گردد. بعلاوه می تواند سلول های بنیادی سازنده خون را بازسازی کند. شیر الاغ برای کسانی که به علت بیماری سرطان تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، مفید است. زیرا عوارض ناشی از شیمی درمانی را در بدن خنثی می نماید.

سخنی با شما

اگر چه خواص شیر الاغ متعدد و بی تعداد است، اما در مواردی هم نباید مصرف گردد. از جمله اینکه طبع آن سرد است و برای افراد سرد مزاج مناسب نیست. بانوان باردار هم بهتر است از مصرف شیر الاغ خودداری نمایند. پس از مصرف شیر الاغ هم رعایت یک نکته الزامی است و آن اینکه بلافاصله بعد از مصرف آن به هیچ اسم نخوابید. اگر تجربه یا دیدگاهی درباره مصرف شیر الاغ دارید حتما آن را به وسیله ارسال پیغام با ما و مخاطبین مجله خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2030

به "15 مورد از مهم ترین خواص شیر الاغ که تا به حال نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 مورد از مهم ترین خواص شیر الاغ که تا به حال نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید