جاذبه های گردشگری مالزی

به گزارش تور روسیه ارزان، مالزی کشوری با فرهنگها متفاوت است و جاذبه های این کشور هم بسیار متنوع هستند که برای گردشگران بسیار جالب توجه بوده است، این کشور پیشرفته از با جذابیت های طبیعی، مدرن و تاریخی همه چیز را برای خوشگذرانی گردشگران فراهم اورده است در ادامه چند جاذبه این کشور را مرور خواهیم کرد.

جاذبه های گردشگری مالزی

مالزی، دنیایی از تجربه‌های گردشگری خاص و متمایز را به شما عرضه می‌کند. ترکیبی از فرهنگ‌های مالایی، چینی و هندی، در کنار زندگی مدرن و پیشرفته شهری در کوالالامپور، دست به دست هم داده‌اند تا سفر به تور مالزی، تجربه‌ای لذت‌بخش و متنوع باشد. جزیره بورنئو، زیباترین جاذبه‌های مالزی را در دل خود جای داده است. جنگل‌های وحشی، اورانگوتان‌ها، قله‌های گرانیتی و قبیله‌های دورافتاده محلی. جزیره‌های زیبا، ریزورت‌های لوکس و شهرهای استعماری، بر جذابیت مالزی افزوده است.

در سال 2010، حدود دو میلیون خارجی به مالزی سفر کردند. بیشتر آنها ساکنان کشورهای همسایه مالزی بوده‌اند. گردشگری این کشور، روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مالزی آشنا می‌شویم.

جزیره مانوکان (Manukan Island)

این جزیره، دومین جزیره بزرگ پارک ملی Tunku Abdul، اولین پارک ملی دریایی مالزی است. در این جزیره می‌توانید بهترین تفریحات آبی را تجربه کنید. جزیره در شرق ایالت صباح قرار دارد و به خاطر سواحل بی‌نظیرش مشهور است. بهترین ساحل این جزیره در انتهای شرقی آن قرار دارد.

با کمی فاصله از ساحل، صخره‌های مرجانی دیده می‌شود که شریط را برای غواصی اسکوبا و لذت بردن از دنیای زیبای زیر آب فراهم کرده است. این جزیره، پیشرفته‌ترین امکانات گردشگری را در بین 5 جزیره این پارک در اختیار دارد. با استفاده از فرابر از کوه کینبالو می‌توانید خود را به جزیره برسانید.

معبد کک لوک سی (Kek Lok Si)

این معبد یکی از معابد نسبتا جدید است و تاریخ ساخت آن به سال 1891 برمی‌گردد. علاوه بر قدمت کمی که دارد و تقریبا جدید است، یکی از مهم‌ترین معابد بودای چینی در جنوب شرقی آسیا است. این معبد را با نام Supreme Bliss هم می‌شناسند؛ معبد زیبا و باشکوهی که تصاویر متعددی از بودا و سایر شخصیت‌های مهم و مذهبی دارد. از آنجایی که این معبد، بزرگترین معبد بودایی در مالزی است، زائرانی از نواحی مختلف جنوب شرقی آسیا برای زیارت این معبد به مالزی سفر می‌کنند. مهم‌ترین جاذبه این مجموعه مذهبی، معبد رامای چهارم است که 10 هزار حکاکی از بودا دارد.

پارک ملی گونونگ گادینگ (Gunung Gading)

علاقه‌مندان به گیاه‌شناسی بدون شک از حضور در این پارک ملی لذت می برند زیرا بزرگترین گل جهان در این پارک می‌روید. قطر گل رافلزیا (Rafflesia) به یک متر هم می‌رسد و وزن آن 7 کیلوگرم است ولی بویی بسیار نامطبوع دارد. گل‌های این گیاه بعد از چند روز از بین می روند. خوشبختانه این گیاه در تمام طول سال گل می‌دهد اما بهترین زمان برای دیدن این گل از ماه نوامبر تا ژانویه است. این پارک، غیر از این گل دیدنی، جاذبه‌های زیادی دارد از جمله سواحل زیبا، کوه‌های بلند و جنگل‌هایی ایده‌آل برای پیاده‌گردی.

این پارک ملی در سال 1983 به منظور فراهم کردن یک محیط حفاظت‌شده برای رافلزیا، به عنوان پارک ملی در نظر گرفته شد. در سال 1994، درهای پارک به روی عموم مردم گشوده شد و امروزه گردشگران می‌توانند یکی از شگفت‌انگیزترین گیاهان این سیاره را در این پارک تماشا کنند. از کوچینگ و با برنامه‌ریزی یک سفر یک روزه، می‌توانید به این پارک دسترسی داشته باشید.

منطقه حفاظت شده طبیعی Semenggoh

این منطقه حفاظت‌شده طبیعی به خاطر برنامه حمایت از اورانگوتان‌ها مشهور است. در این برنامه، اورانگوتان‌هایی که رها شده‌اند، والدین خود را از دست داده‌اند یا نجات یافته‌اند، برای زندگی در طبیعت، آموزش داده می‌شوند. به همین دلیل، در جنگل‌های حوالی این محدوده، اورانگوتان‌های زیادی را خواهید دید که در محیط طبیعی پرورش داده می‌شوند. بهترین زمان برای دیدن اروانگوتان‌ها، صبح‌ها و بعدازظهرها هنگام غذا دادن به آنها است. علاوه بر این، در این محدوده انواع پرندگان را خواهید دید که با رنگ‌های خارق‌العاده‌ای که دارند، توجه همه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. بعضی از این پرندگان، بومی مالزی هستند و شاید جای دیگر در دنیا نتوانید شبیه آنها را ببینید.

خط آهن شمالی برنئو

گردشگران می‌توانند با سوار شدن یک قطار بخار دهه 1900، سفری به گذشته داشته باشند. سوار شدن بر این قطار، فرصتی عالی برای تماشای روستاها و مناطق اطراف است؛ جایی که خانه‌های اهالی، در کنار مزارع برنج ساخته شده‌اند و از دور مناظر بسیار زیبایی را به تصویر می‌کشند. مسافران این قطر در طی سفر از بهترین غذاهای آسیایی لذت می‌برند. این قطار فقط روزهای چهارشنبه و شنبه، حرکت دارد.

منطقه بوکیت بینتانگ (Bukit Bintang)، کوالالامپور

این منطقه، یکی از مهم‌ترین مناطق خرید در کوالالاپور است بنابراین مسافرانی که دوست دارند خرید کنند تا دیگر نایی برای راه رفتن نداشته باشند، بدون شک در این منطقه لذت می‌برند و هر چه بخواهند پیدا می‌کنند. این منطقه، چندین مرکز خرید دارد که یکی از آنها Benaya Times Square یکی از بزرگترین مراکز خرید دنیا است. این مجموعه، یک پارک موضوعی سرپوشیده هم دارد.

مراکز خرید این منطقه همگی مدرن و به‌روز هستند و بیشتر آنها به وسایل الکترونیکی اختصاص دارند. بعد از یک روز گشت و گذار در مراکز تجاری و خرید، می‌توانید در یکی از کافه‌های کنار خیابان، استراحت کنید. این منطقه علاوه بر خرید، یک منطقه تفریحی است و امکانات تفریحی زیادی برای گردشگران دارد.

معبد غارهای باتو (Batu Caves)

مسافرانی که از کوالالامپور برای رفتن به معبد غارهای باتو برنامه‌ریزی می‌کنند، با یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری مالزی روبه‌رو می‌شوند؛ یک هنر هندوی باشکوه. دو غار اصلی که مجموعه غارهای باتو را تشکیل می‌دهند، مهم‌ترین معبد هندویی هستند که خارج از هند قرار دارد. هزاران زائر در جشن تایپوسام، یک فستیوال هندوی سالانه، در این معبد گرد هم می‌آیند. جذاب‌ترین بخش این مجموعه مذهبی، مجسمه بسیار بزرگی از یکی از خدایان هندو است. در این منطقه، میمون‌های زیادی را خواهید دید که در گوشه و کنار معبد به بازی و جست و خیز مشغول‌اند.

جزیره ردانگ (Redang)

جزیره ردانگ را برای عاشقان ساحل ساخته‌اند. سواحل شنی سفیدرنگ و آب‌های کریستالی اقیانوس، باعث شده که این جزیره مقصد محبوبی برای غواصان باشد. در واقع، غواصی و تفریحات ساحلی، مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره است. گرچه این جزیره یکی از بزرگترین جزایر دور از شبه‌جزیره مالزی است اما به اندازه‌ای کوچک است که می‌توانید به گوشه و کنار آن، پیاده سر بزنید. می‌توانید در جاده‌های آن رانندگی کنید یا در مسیر‌های جنگلی، پیاده‌گردی کنید.

پارک ملی باکو (Bako)

پارک ملی باکو، یکی از مقصدهای گردشگری پرطرفدار در مالزی است به خصوص برای کسانی که فعالیت‌های تفریحی در دل طبیعت را دوست دارند. این پارک در ایالت ساراواک در بورنئو قرار دارد. پارک اگرچه خیلی بزرگ نیست، جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد. حیات وحش، جنگل‌های بارانی، آبشارهای زیبا، سواحل دیدنی و تفریحات دریایی را در این پارک تجربه خواهید کرد.

مهم‌ترین جاذبه این پارک، یک گونه عجیب از میمون است که بسیار نادر است و البته پیدا کردن آنها در پارک سخت است. مسیرهای پیاده‌روی متعددی در دل طبیعت پارک ساخته شده است که سطح‌های مختلفی برای آمادگی‌های بدنی متفاوت دارند. از مسیرهای کوتاه و ساده گرفته تا مسیرهای بلند یک روزه و هر کدام از گردشگران با توجه به توانایی و شرایط خود می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند.

کلیسای مسیح، ملاکا

یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر ملاکا، کلیسای مسیح است. این کلیسا توسط هلندی‌ها، در اواسط قرن هدهم ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای پروتستان مالزی است که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلیسا به سبک معماری هلندی ساخته شده است. نه تنها به خاطر نمای رنگارنگ و زیبا بلکه به خاطر فضای داخلی زیبا مورد توجه قرار دارد.

جزیره سیپادان (Sipadan)

این جزیره در دریای Celebes قرار دارد و بهشتی برای علاقه‌مندان به غواصی است. تنها جزیره اقیانوسی مالزی، از یک مخروط آتشفشانی خاموش شده تشکیل شده است. به دلیل تنوع زندگی دریایی در این منطقه، این جزیره یکی از بهترین مقصدهای غواصی در تمام دنیا است. در این محدوده، بیش از 3 هزار گونه ماهی و صدها نوع مرجان زندگی می‌کنند. غواصانی که این جزیره را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، از تنوع ماهی‌ها و مرجان‌های آن شگفت‌زده می‌شوند. این جزیره، علاوه بر امکانات ومحیط مناسب برای غواصی، سواحل شنی بسیار زیبایی دارد.

کمرون هایلندز (Cameron Highlands)

کمرون هایلندز یکی از گسترده‌ترین کوهسارهای مالزی است. منطقه‌ای مسکونی که اولین بار در دهه 1920 توسط بریتاینایی‌ها توسعه یافت. این منطقه جمعیتی بیش از 34 هزار نفر دارد که شامل مالایی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها و سایر گروه‌های قومی است. این منطقه را به خاطر مسیرهای پیاده‌گردی‌اش می‌شناسند. این مسیرها، گردشگران را از جنگل‌ها به آبشارها و نقاط دنج و آرام می‌برد. علاوه بر مسیرهای جنگلی، این منطقه حفاظت شده به خاطر مزارع چای شهرت دارد. گردشگران می‌توانند در بازدید از این منطقه در تورهای کارخانه‌های چای شرکت کنند و مراحل برداشت و تولید چای را از نزدیک ببینند.

رودخانه کیناباتانگان (Kinabatangan River)

این رود، دومین رود بزرگ مالزی است و از کوهستان تا دریای سولو به طول 550 کیلومتر کشیده شده است. این رود در ایالت صباح در بورنئو قرار دارد و به خاطر پوشش گیاهی و تنوع حیات وحش، شهرت دارد. نواحی اطراف این رود بهترین جا برای تماشای فیل‌های آسیایی، کروکودیل و اورانگوتان بورنئویی است. علاوه بر این، بیش از 200 گونه مختلف از پرندگان در این ناحیه زندگی می‌کنند. جنگل‌های بارانی این منطقه یکی دیگر از عوامل شهرت این رود است. در مجموع اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش هستید، بازدید از این منطقه را در برنامه سفر خود قرار دهید.

شهر جرج تاون (Georgetown)

این شهر را به افتخار پادشاه بریتانیا، جرج سوم نام‌گذاری کرده‌اند. جرج‌تاون در شمال شرقی جزیره پنانگ قرار دارد و بیشتر جمعیت آن را افرادی تشکیل می‌دهند که اصلیت چینی دارند. به دلیل قوانین و کنترل‌های سخت‌گیرانه، بسیاری از بناهای قدیمی این شهر، به شکل اصلی خود باقی‌مانده است. مثلا مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی که معماری خاصی دارند. فرهنگ غالب بر این منطقه، با سایر نواحی جنوب شرقی آسیا تفاوت دارد. این شهر، شب‌ها به یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین شهرهای دنیا تبدیل می‌شود. اکثر اهالی شهر از خانه‌ها بیرون می‌آیند و در غذاخوری‌ها و کافه‌ها گپ می‌زنند و غذا می‌خورند.

تامان نگارا (Taman Negara)

تامان نگارا در زبان مالایی به معنای پارک ملی است. این پارک، یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های بارانی دنیا است. درختان بزرگ، آبشارها و مسیرهای جنگلی دیدنی در این پارک وجود دارد که مورد توجه گردشگران قرار دارد. برخی از این مسیرها برای گشت و گذار در جنگل بدون راهنما است. تامان نگارا بهشتی برای گونه‌های در معرض خطر انقراض است مثلا فیل آسیایی، ببر، پلنگ و کرگدن. البته تعداد آنها کم است و پیدا کردن آنها به ندرت برای گردشگران ممکن است. اما اگر به حیات وحش علاقه دارید، مطمئنا ناامید نمی‌شوید. انواع پرندگان و حیوانات مختلف را خواهید دید.

جزیره تیومن (Tioman)

تیومن جزیره‌ای کوچک است که در فاصله‌ای اندک از سواحل شرقی شبه‌جزیره مالزی قرار دارد. در دهه 1970، مجله تایم، این جزیره را به عنوان زیباترین جزیره دنیا معرفی کرد. از آن زمان به بعد، گردشگران زیادی از سراسر دنیا، به شوق گشت و گذار در تکه‌ای از بهشت، به این جزیره سفر می‌کنند.

جزیره تیومن، با صخره‌های مرجانی سفید احاطه شده است در نتیجه بهشتی برای علاقه‌مندان به غواصی اسکوبا است. خود جزیره، سرسبز است و با جنگل‌های انبوه پوشانده شده است. خارج از فصل بارندگی، تعداد گردشگران از تعداد اهالی جزیره بیشتر می‌شود.

کوه کینبالو (Kinabalu)

قله این کوه، 4095 متر ارتفاع دارد و کوه کینبالو بلندترین کوه در بورنئو است. این کوه در سراسر دنیا به خاطر پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعش شهرت دارد. بیش از 600 گونه سرخس، 326 گونه پرنده و 100 گونه پستاندار در این کوه و نواحی اطراف آن، شناسایی شده است. قله اصلی به راحتی برای افرادی با آمادگی بدنی مناسب، قابل دسترسی است. بالا رفتن از این کوه نیازی به تجهیزات ویژه کوهنوردی ندارد البته گردشگران باید همراه با راهنما، نسبت به صعود اقدام کنند.

برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas)

برج‌های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور قبل از اینکه برج Taipei 101 در سال 2004، ساخته شود، بلندترین برج‌های دنیا بودند. با این وجود، این برج‌ها هنوز هم بلندترین برج‌های دوقلوی دنیا هستند. این برج‌های 88 طبقه، با بتن تقویت شده ساخته شده‌اند و نمای بیرونی آنها با فولاد و شیشه طراحی شده است. طراحی نمای این بنا، یادآور الگوهای هنر اسلامی است و بازتابی از مذهب مالزی یعنی دین اسلام است. بین دو برج، یک پل هوایی قرار دارد که در طبقات 41 و 42 ساخته شده است.

لنکاوی

لنکاوی یکی از شناخته‌شده‌ترین مقصدهای گردشگری در مالزی است؛ مجمع‌الجزایری متشکل از 99 جزیره کوچک که بزرگترین آنها یعنی جزیره لنکاوی، جمعیتی در حدود 56 هزار نفر دارد. سواحل شنی سفید و زیبا و پوشش گیاهی جنگلی به همراه قله‌های سربه‌فلک کشیده صخره‌ای از جذابیت‌های طبیعت این جزیره است و تعجبی ندارد که با وجود این زیبایی‌ها، یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین مقصدهای گردشگری مالزی است. محبوب‌ترین سواحل این منطقه در بخش غربی جزیره قرار دارد. بهترین رستوران‌ها و ریزورت‌های تفریحی لنکاوی در این قسمت ساخته شده‌اند.

جزایر پرهنتیان (Perhentian)

این جزایر در شمال شرقی مالزی قرار گرفته‌اند و یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری به خصوص برای گردشگرانی هستند که می‌خواهند سفری کم‌هزینه داشته باشند. تعدادی از زیباترین سواحل دنیا، بهترین سایت‌های غواصی و اقامتگاه‌های ارزان در این جزایر منتظر حضور گردشگران است. بزرگترین جزایر این مجموعه عبارت‌اند از پرهنتیان بزرگ و پرهنتیان کوچک. هر دو جزیره، سواحل شنی سفید با درختان نخل دارند که در کنار آب‌های فیروزه‌ای منظره‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارند.

مرکز توانبخشی Sepilok

این مرکز توانبخشی مخصوص اورانگوتان‌ها است که در سال 1964 افتتاح شده است. در این مرکز از اورانگوتان‌های رها شده در برابر خطراتی مثل شکار غیرقانونی و... حفاظت می‌شود. اورانگوتان‌هایی که از والدین خود جدا مانده‌اند یا آنها را از دست داده‌اند، در این مرکز برای رهاسازی و زندگی در طبیعت، تربیت می‌شوند. این مجموعه در منطقه حفاظت‌شده جنگلی Kabili-Sepilok قرار دارد که بیشتر بخش‌های آن را جنگل‌های بارانی بکر تشکیل می‌دهد. حدود 60 تا 80 اورانگوتان، آزادانه در این منطقه حفاظت‌شده زندگی می‌کنند. این مجموعه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در ایالت صباح است.

غارهای مولو (Mulu)

غارهای مولو در پارک ملی گونونگ مولو در بورنئوی مالزی قرار دارند. این پارک علاوه بر این غارها، جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارند از ارتفاعات صخره‌ای گرفته تا پوشش گیاهی جنگلی و استوایی. غار سارواک یکی از غارهای این مجموعه، بزرگترین غار دنیا است. فضای این غار به قدری وسیع است که 40 هواپیمای بوئینگ 747 در آن جا می‌شود بدون اینکه بال‌های آنها را جمع کنند.

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

موزه هنرهای اسلامی مالزی میزبان بیش از 7000 اثر باستانی و نیز کتابخانه‌ای وسیع از متون و کتاب‌های اسلامی‌ و هنر است. این موزه در محوطه پارک دریاچه با مساحتی معادل 9290 مترمربع ساخته شده است. در این فضای وسیع بزرگ‌ترین مدل ساخته شده از مسجدالحرام را می‌توانید ببینید. این موزه شامل 12 گالری است و بخش‌های آثار باستانی از چینی و سرامیک گرفته تا جنگ‌افزارها و تسلیحات در آن دیده می‌شود.

فستیوال تایپوسام

این فستیوال یکی از جشن‌های مذهبی آیین هندو است و در ماه فوریه، زمانی که ماه کامل است برگزار می‌شود. هر سال انبوه جمعیت، بیش از یک میلیون مردم محلی و هزاران نفر گردشگر به سمت معبد باتو روانه می‌شوند تا ظرف‌های شیر خود را به خدایان تقدیم کنند. اگر دوست دارید جشن‌های مذهبی و آیین‌های سنتی را ببینید برای شرکت در این فستیوال برنامه‌ریزی کنید.

انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 342

به "جاذبه های گردشگری مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید