سنگ نگاره 3500 ساله را در مدرسه رها نموده اند

به گزارش تور روسیه ارزان، سنگ نگاره کوه ارنان مهریز را در گوشه ای از مدرسه ضیائیه یزد به حال خود گذاشته اند، تا اصلا هر کس دوست دارد از این سنگ به عنوان دفتر یادگاری استفاده کند!

سنگ نگاره 3500 ساله را در مدرسه رها نموده اند

به گزارش خبرنگاران، مدرسه ضیائیه یا همان زندانِ معروف اسکندر در محله فهادان یزد است که این روزها برخی کارگاه های صنایع دستی در آن برگزار می شود. یک مهمان که نه، همخانه ای همیشگی در خود دارد که زیرِ پنجره یکی از کلاس های این مدرسه به حال خود رها نموده اند و بود و نبودش برای هیچ کس اهمیت ندارد.

به اعتقاد کارشناسان و پژوهشگران این سنگ نگاره یادگاری از هنر انسان های بدوی و چوپانان در دوره های مختلف تاریخی است که قدمت کهن ترین اثر کشف گردیده از آن ها در کوه ارنان مهریز یزد، به 1500 سال پیش از میلاد و جدیدترین آن ها به 713 هجری قمری برمی شود.

اما امروز این اثر تاریخی را در گوشه ای از بنای مدرسه و بدون هیچ حفاظی، در حیاط مدرسه رها نموده اند. از سوی دیگر یادگارنویسی روی این سنگ نگاره، خود پدیده ای است که با توجه به شرایط نگهداری آن، دور از دسترس نبوده است.

مدرسه ضیائیه در یزد در سال 631 هجری قمری توسط عارف معروف ضیاءالدین حسین رضی بنا شد و در سال 705 قمری توسط پسرانش مجدالدین حسن و شرف الدین علی تکمیل شد. از بخش های زندان اسکندر به وجود چاهی با قطری حدود دو متر در وسط حیاط این مدرسه ضیائیه می توان اشاره نمود که به سردابی به عمق حدود 5 متر منتهی می شود، ارتفاع گنبد این بقعه به 18 متر می رسد و دارای گچبری های و تزئینات زیبائی با آبرنگ طلائی و لاجوردی بوده که بخش اعظم آن از بین رفته است.

سال شروع ساخت این بنای تاریخی در یزد به قرن هشتم هجری برمی شود، ساختمان تاریخی با یک حیاط و سه ایوان در اطراف آن، که در گوشه حیاط اش، گنبد خانه ای قدیمی و تاریخی با ارتفاع زیاد قرار گرفته است.

براساس یک روایت وقتی گروهی از تبعیدیان اسکندر به یزد آمدند، عواملی مانند ویژگی های جغرافیایی، دوردستی و سختی راه یافتن به یزد و دوری آن از مراکز بزرگ و پر رفت و آمد در گذشته های دور، باعث ساخت زندانی در این مکان گردیده است.

گفته می شود در زمان حمله اسکندر این بنا به عنوان یک زندان ساخته شد و مدت ها به همین عنوان از آن استفاده می شد، اما بعدها این زندان به مدرسه تبدیل شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 233

به "سنگ نگاره 3500 ساله را در مدرسه رها نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ نگاره 3500 ساله را در مدرسه رها نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید