آسیب گورستان 800 ساله شاعران زیر باران و برف

به گزارش تور روسیه ارزان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: بر اساس بازدید از مقبره الشعرا، برف و باران در طول این چند سال آسیب زیادی به ساختمان اصلی این بنا وارد کرده است که رفع این خسارت نیازمند تأمین بودجه ای بالاتر از 9 میلیارد تومان است.

آسیب گورستان 800 ساله شاعران زیر باران و برف

ایسنا: اسماعیل سعیدی اعلام کرد: طی چند سال گذشته اجرای طرح توسعه مقبره الشعرا توسط شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مصوب شده بود که این دو دستگاه عملیاتی را در این طرح آغاز کردند ولی اکنون با گذشت چند سال، عملیات این پروژه نیمه تمام رها شده است.

وی با بیان این که طی چند سال اخیر طرح توسعه مقبره الشعرا در شرایط بسیار نامساعد قرار گرفته است، گفت: با توجه به طولانی شدن اجرای عملیات توسعه مقبره الشعرا، طی سالیان گذشته با بارش برف و باران نیز آسیب به بنای اصلی مقبره الشعرا وارد شده است، بنده نمی دانم چرا این طرح توسعه با ابعاد وسیعی آغاز شد و اکنون نیز نیمه تمام باقی مانده است؟

وی اضافه نمود: سال گذشته همزمان با رویداد تبریز 2018، مقرر شده بود گردشگران زیادی از مقبره الشعرا به عنوان نماد اصلی تبریز 2018 بازدید کنند؛ به همین دلیل بنده روی این موضوع حساسیت زیادی داشتم و با مسئولان مختلف در این مورد صحبت کردم تا هر طور شده این پروژه به نتیجه ای مطلوب برسد.

وی با بیان این که سال گذشته با کمال تاسف ردیف اعتباری مقبره الشعرا حذف شد، گفت: بعد از حذف ردیف اعتباری مقبره الشعرا ، تلاش کردیم تا حداقل ردیف اعتباری آن احیا شود؛ البته مخالفت های زیادی در کمیسیون تلفیق وجود داشت و رئیس کمیسیون تلفیق احیای مجدد ردیف بودجه را نمی پذیرفتند که در نتیجه با همکاری، فشار و اصرار کنندگان تبریز، ردیف اعتباری مقبره الشعرا در بودجه سال 98 احیا و مبلغی برای آن در نظر گرفته شد.

کننده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم تناسب بودجه در نظر گرفته شده در سال جاری با نیاز طرح توسعه مقبره الشعرا، گفت: هزینه های کلانی در این پروژه به وجود آمده که نیاز به تامین اعتبار دارد که این امر بدون احیای ردیف اعتبار برای آن امکان پذیر نخواهد بود.

وی اضافه نمود: اگر طرح توسعه مقبره الشعرا فاز بندی شود، طی سه سال آینده این طرح به طور کامل به اتمام می رسد، البته شرط اتمام کامل آن نیز انجام تعهدات دولت و شهرداری به طور کامل است.

سعیدی یادآور شد: با توجه به این که مدت زمان زیادی از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه مقبره الشعرا سپری شده است، قطعا ارزش و میزان هزینه های گذشته نیز متفاوت تر از هزینه های فعلی خواهد شد، البته اما تلاش می کنیم اعتبار مورد نیاز آن را در بودجه سال 99 تامین کنیم.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیر متعارف در اطراف مقبره الشعرا، گفت: بناهای تاریخی جزو میراث فرهنگی بوده و دارای دستورالعمل و چارچوب خاصی هستند، کارشناسان میراث فرهنگی مجوزهای صادر شده برای این ساخت و سازها و قوانین آن را بررسی کنند.

کننده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شهری مانند اصفهان هتل پنج ستاره ای که قوانین ساخت و ساز را در اطراف بناهای تاریخی رعایت نکرده و بنای خود را مرتفع تر از بنای تاریخی احداث کرده بود، حکم تخریب دریافت کرد.

وی اضافه نمود: ساخت وسازهای غیر مجاز و آپارتمان های چندین طبقه در اطراف مقبره الشعرا باید پیگیری شود، چرا که ساخت و ساز در اطراف آثار و بناهای تاریخی محدودیت هایی دارد.

مقبرهالشعرا یکی از گورستان های تاریخی شهر تبریز است که در محلهٔ سرخاب واقع شده است. این اثر در تاریخ 18 اسفند 1387 با شمارهٔ ثبت 25191 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بیش از 400 شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از 800 سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده اند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 732

به "آسیب گورستان 800 ساله شاعران زیر باران و برف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب گورستان 800 ساله شاعران زیر باران و برف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید