ارتباط خوابیدن با چاقی

به گزارش تور روسیه ارزان، تهران (پانا) - خواب مرهمی است که بعد از یک روز طولانی فرد را آرام می نماید و انرژی دوباره به او می بخشد. بخش زیادی از خوابیدن به وسیله ساعت درونی بدن تنظیم می گردد که از عناصر بیرونی مانند دما و نور خورشید سرنخ می گیرد. چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن با 24 ساعت هماهنگ است.

ارتباط خوابیدن با چاقی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مقدار زمانی که می خوابید به مقدار ورزش کردن و غذایی که می خورید اهمیت دارد. اگر مقدار خوابی که بدنتان نیاز دارد را دریافت نکنید، مغزتان در جای دیگری در پی انرژی می گردد مانند غذاهای پر کالری یا قندها. دو هورمون مسئول کنترل اشتهای شما هستند، یکی از این هورمونها هورمون گرسنگی (گرلین) نامیده می گردد و هورمون دیگر هورمون سیری (لپتین) است. این دو هورمون اشتهای شما را تنظیم می نمایند اما کمبود خواب تعادل آنها را بر هم می زند.

کمبود خواب میتواند اشتهای شما را افزایش دهد و احتمال چاقی را بالا ببرد.

هورمونها نقش مهمی در تنظیم اشتها و خواب بازی می نمایند و برای همین است که وقتی کم میخوابید، هورمونهایتان را بر هم می زنید. در عوض دوست دارید غذاهایی بخورید که سرشار از کالری هستند ، حتی اگر یک ساعت قبل غذایتان را خورده باشید.

:چه باید بکنید

در اتاق تاریک بخوابید - وقتی در معرض نور قرار می گیرید احتمال به خواب رفتن کم شده و ریسک چاقی افزایش می یابد.

در زندگی سخت نگیرید، زیاد استرس نداشته باشید - استرس داشتن باعث خواب ضعیف و افزایش وزن می گردد. زود به تخت خواب بروید. وقتی دیر به خواب می روید، کالری بیشتری دریافت می کنید.

زود خوابیدن مانع از هله هوله خوری در انتهای شب می گردد.

خوردن هله هوله در انتهای شب باعث می گردد متابولیسم بدن تان در زمانی که باید استراحت کند، به فعالیت ادامه دهد، و در نتیجه کالری های دریافت شده به شکل چربی تجمع می یابند. بعلاوه ممکن است باعث گردد نتوانیم شب خوب بخوابیم. با این حال، خوردن خوراکی های کم کالری ضرری ندارند.

چه باید بکنید :

دو ساعت قبل از خوابیدن شام بخورید

در طول روز به قدر کافی بخورید تا در شب گرسنه نباشید

اگر بعد از شام احساس گرسنگی می کنید، غذاهای شیرین نخورید. در عوض میوه، ماست کم چرب یا هویج بخورید.

خوابیدن فعالیتهای فیزیکی را افزایش می دهد

برای انرژی داشتن به جهت ورزش کردن، باید به طور کامل استراحت کنید و وقتی استراحت کردید، بدنتان هورمون رشد ترشح می نماید که باعث رشد ماهیچه های بدنتان می گردد. هورمون رشد معمولا در طول خوابیدن ترشح می گردد و اگر کمبود خواب داشته باشید، آنگاه سرکوب شده و مانع از چربی سوزی می گردد. بعلاوه ورزش کردن در زمان خستگی بسیار خطرناک است، بخصوص در زمان زدن وزنه. در صورت آسیب تماشا، هورمون رشد به افزایش فرایند ترمیم یاری می نماید و برای همین است که باید قبل از ورزش کردن به طور کامل استراحت کنید.

خوابیدن نیاز به مصرف قند را کاهش می دهد

تعجبی ندارد که بعد از یک روز کاری طولانی نیاز به خوراکی های شیرین داشته باشید. بی خوابی و هوس های غذایی دشمن های به ظاهر دوست هستند. زیرا کمبود خواب باعث برهم خوردن تعادل هورمونهای تنظیم نماینده اشتها و در نتیجه اضافه وزن می گردد.

چه باید بکنید :

به جای خوردن مواد قندی برای دریافت انرژی ، بخوابید

یک ساعت به برنامه زمانی خواب خود اضافه کنید، زیرا باعث می گردد غذاهای سالمتری را انتخاب کنید.

خوابیدن طولانی تر به شما در جلوگیری از افزایش وزن یاری می نماید

خوابیدن به مدت کم مثلا 6 تا 7 ساعت در شبانه روز، با افزایش وزن در رابطه است. به طور دقیقتر، باعث پهن تر شدن دور کمر و افزایش چربی شکمی می گردد. این اتفاق نه تنها برای بزرگسالان می افتد، بلکه برای بچه ها رده سنی 6 تا 8 سال نیز اتفاق می افتد

چه باید بکنید :

هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: russiaro.ir شناسه مطلب: 2393

به "ارتباط خوابیدن با چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط خوابیدن با چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید